• "Leiv Eriksson" skal nå bore på norsk sokkel.

    FOTO: Statoil

Oljerigg vender hjem til Norge

De har funnet mye gass for Statoil i Tanzania. Nå vil Ocean Rig også bore hjemme i Norge.

Igjen har Statoil funnet mye gass utenfor kysten av Tanzania. Og igjen er det boreskipet "Poseidon" som har utført selve boringen.

Les også

Boreskipet Ocean Rig Poseidon har gjort to store funn for Statoil utenfor Tanzania. Et kystvaktskip beskytter mot pirater.

Statoil tror på nok gass til utbygging i Tanzania

Med nok et stort gassfunn i Tanzania er Statoil snart klar til å gå for en utbygging. For selskapet tror det er enda mer å hente.

Skipet tilhører det kypriotisk-eide riggselskapet Ocean Rig, som har hovedkontor på Forus. Det har spesialisert seg på boring etter olje og gass på dypt vann. Nå satser Ocean Rig både med flere boreskip og på å vende tilbake til norsk sokkel.

- I fjor økte vi fra to til seks aktive rigger. Og nå har vi tre nye boreskip under bygging i ved Samsung-verftet i Korea. Så neste år vil vi totalt ha ni rigger, sier Tollefsen.

"Leiv Eriksson" til Norge

Begynnelsen var to helnorske rigger. Etter oppstarten i 1996 fikk Ocean Rig sine to første rigger ut på markedet i 2001. De het "Eirik Raude" og "Leiv Eriksson", og var laget for å bore svært dype brønner under røffe forhold.

Les også

Dette gassdrevne forsyningsskipet

Eidesvik flesker til i havet

Boreriggen "Leiv Eriksson" trenger forsyninger i flere år på norsk sokkel. Eidesvik Offsore har sikret seg transportjobben.

Etter å ha boret hull i havbunnen verden over, ser "Leiv Eriksson" nå mot norske farvann. Boreriggen skal bare en tur innom verksted for en liten ombygging for også å kunne bore brønner på grunnere havdyp.

- For oss er det veldig kjekt at en våre første rigger nå er på vei tilbake til Norge. Det er jo forholdene her de er bygget for, sier Tollefsen.

Neste år kan også "Eirik Raude" kan komme tilbake til Norge.

Med piratvakt

Tollefsen merker godt at etterspørselen etter borerigger er stor verden over. Og når Ocean Rig har spesialisert seg boring på svært dypt vann, blir det mye å gjøre. For etter flere store funn vil flere lete etter olje og gass mange tusen menter under havoverflaten.

Havområdene utenfor Tanzania er et slikt sted. Havdybden er på 2500 meter. Her har Statoil snart funnet nok gass til å bygge ut for produksjon.

Her borer Ocean Rig mens Tanzanias marine passer på og området overvåkes med radar for å oppdage mulige pirater tidlig.

- Å jobbe under slike forhold er veldig spesielt. Men det går an å få det til hvis sikkerhetssystemet er godt. Og det har vært forsøk fra piratene på å borde riggen, men de har ikke klart å komme om bord, sier Tollefsen.

Shopper rundt

I dagens marked er riggarbeideren ettertraktet. Ocean Rig har ansatte fra en rekke land, flest nordmenn, kanadiere og briter. De jobber fire uker på og fire uker fri.

- Mange riggarbeidere shopper rundt for å få best mulig lønn, så vi må være konkurransedyktige. Vi satser på å være faglig interessant, gi våre ansatte muligheter til forfremmelse og har et bonussystem som krever at de jobber hos oss i tre år. Hvis vi jobber effektivt, er det bra både for selskapet og de ansatte.

I snitt tjener en riggarbeider rundt 800.000 kroner i året, antar Tollefsen. De jobber i en bransje hvor også prisen for å leie en borerigg er stigende. Han trenger gode rater for å kunne betale investeringer på nesten fire milliarder kroner for et nytt boreskip

- Nå er det mulig å sikre seg gode rater. I dag ligger de rundt 3,5 millioner kroner per døgn, og vi forventer at de skal stige, sier Tollefsen.

Les også

Ocean Rig

Ocean Rig

Hva: Kypros-basert selskap med hovedkontor i Stavanger.

Hvem: Eid av Dry Ships, med George Economou i spissen.

Boring: Seks rigger for boring på dypt vann, fire av dem skip.

Ansatte: 130 ansatte på hovedkontoret i Stavanger, totalt 1400 ansatte.

Meninger

På forsiden nå

fuelfix_energi

barentsobserver_energi

calgaryherald_energi

nytimes_energi

jp_energi