• Hitec Products rekrutterer blant annet bilmekanikere for å ta unna voldsom vekst. Tron Raugstad ønsker seg ikke tilbake til bilbransjen.

    FOTO: Fredrik Refvem

Oljeboom gir bilstopp

For Bilia er det blitt umulig å få tak i bilmekanikere. Mange vil heller jobbe i oljeindustrien.

Suget etter flere ansatte er stort i oljeindustrien. Flere bedrifter rekrutterer derfor fra andre bransjen. Bedriftsledere har de siste dagene fortalt i Aftenbladet at de har omskolert både tømmermenn, landbruksteknikere, meieriarbeidere og bilmekanikere.

Akkurat den siste yrkesgruppen er også verksmester Kurt Knutsen hos Bilia Forus interessert i.

- Vi merker kjempekonkurranse fra oljebransjen. Lønnsnivået er veldig presset. Og det er neste umulig å få tak i folk. Dessuten er det ofte de flinkeste som forsvinner først til oljebransjen, sier han.

Oljepress

Verksmesteren på Bilia forteller at tidligere tjente bilmekanikere på Østlandet mer enn de sør i Rogaland. Nå viser tall fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) at bildet har snudd totalt. En bilmekaniker tjente 389.298 i Rogaland i 2009, mot 374.400 i Oslo.

- Vi sitter også med inntrykket av at der oljebransjen står sterkt, går også lønningene til bilmekanikerne opp. Så presset fra oljeindustrien merkes, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland i NBF.

Ingen respons

Bilia Forus har i tre uker hatt nettannonser ute, blant annet på Finn.no, etter bilmekanikere. Responsen har uteblitt.

- Ikke en eneste norsk med fagbrev har søkt. Så det er veldig vanskelig å få tak i folk, sier verksmesteren.

Hos Bilia er flere bilmekanikere utlendinger. Knutsen understreker at de har veldig gode erfaringer med dem. Men når bilmekanikerne nå skal ta hånd om kunden og bilen gjennom hele prosessen på verkstedet, er Bilia avhengig av ansatte som snakker godt norsk.

- Så for oss er løsningen at det utdannes flere. Vi får veldig flinke lærlinger nå. Og selv om noen forsvinner fort, blir de i hvert fall værende i noen år, sier Knutsen.

Utleie

Utenlandske bilmekanikere kjenner daglig leder Fredrik Tunge i Work Supply godt til. For da etterspørselen etter østeuropeiske bygg- og anleggsarbeidere forsvant med finanskrisen i 2008, måtte de se seg om etter noe nytt. Så kom spørsmålet om de også kunne skaffe bilmekanikere.

- Da viste det seg at det var et voldsomt behov. Og nå ser vi at det øker. For bilmekanikere får bedre betalt i oljeindustrien. Går de offshore, bidrar tilleggene til at de kan doble lønnen, sier Tunge.

Nå har han 70 utenlandske bilmekanikere leid ut til verksted, hovedsakelig på Vestlandet.

- Vi henter mekanikere fra for eksempel Irland, England, Polen og Ungarn. De merker nedgang og er redde for jobbene i hjemlandet. Det er de flinkeste som reiser først, sier Tunge.

Ikke alle

Men ikke alle bilverksteder i Rogaland sliter med at bilmekanikerne heller vil jobbe i oljebransjen. Aftenbladet har snakket med flere av de store forhandlerne, blant dem Bertel O. Steen.

- Vi har ikke vært veldig utsatt, og har en veldig solid stamme. Det siste året har vi hatt én ansatt som har gått til oljebransjen, sier ettermarkedssjef Bjørn Olsen.

Hjem til familien

Men likevel merker også de at det er høy aktivitet i oljebransjen.

- Lønnsnivået hos oss er som ellers i distriktet preget av oljebransjen. Vi har ikke mulighet til å holde følge. Men selv om vi ikke er i nærheten av de villeste nivåene der, opplever vi at det er attraktivt å jobbe for oss. For noen passer det godt å kunne gå hjem til familien klokken 16, sier Olsen.

Følg Aenergi.no på Twitter!

Check out our new News in English section!

Les også

Siste fra Arbeidsliv