• Yme-riggen blir slept ut Byfjorden fra Bergen Group Rosenberg i desember 2010. Sett fra Tastasjøen.

    FOTO: Fredrik Refvem

Yme-reparasjoner kan ta dobbelt så lang tid

Interne dokumenter fra hovedleverandør SMB viser at reparasjonsarbeidet på Yme kan ta dobbelt så lang tid som forventet.

Dokumenter som Teknisk Ukeblad har fått tilgang til, viser at det er mye gjenstående arbeid på plattformen, og store deler av reparasjonene på det elektriske systemet må antageligvis gjøres på nytt.

I en uavhengig prosjektanalyse for SBM står det at arbeidet som ble gjort i 2010 med å fikse det elektriske anlegget har ført prosjektet bakover.

– Det er stor sannsynlighet for at alle koblingene må gjennomgås på nytt, står det i rapporten fra desember 2011.

Dårlig samhandling

Dokumentene tyder også på at det er eksepsjonelt dårlig samhandling mellom operatør Talisman og leverandøren SBM.

Leverandøren mener kommunikasjonsproblemene er en av hovedårsakene til at prosjektet går så sakte fremover. SBM kritiserer blant annet Talisman for ikke å informere om viktige operasjoner og hendelser.

Dokumentene bærer preg av at partene forbereder seg på massive rettssaker i tiden som kommer, skriver fagbladet.

– SBM ble aldri informert om en hendelse hvor en kranoperatør brøt en barriere 6. mars. Og Talisman drev tydeligvis med massiv boring i en brannvegg til uten å informere SBM. Hva er det ellers som foregår uten at SBM kjenner til det? skriver leverandøren.

Det er også full forvirring knyttet til kalibrering av vektcellene på Yme-plattformen. SBM skriver 20. mars at de nylig har mottatt et brev fra Talisman som uttrykker bekymring for at en måling viser at vekten er for høy. SBM mener at målingen er feil fordi de hadde aktivert en defekt vektcelle.

Det er 36 vektceller på plattformen, og minst tre, kanskje fire, er feil kalibrert og vil ikke lenger bli brukt.

Følg Aenergi.no på Twitter.com/AenergiNO

News in English? Click here!

Les også

Siste fra Olje og gass

Yme-saken

Riggen kom til Norge fra Abu Dhabi i 2010, der den ble bygget av nederlandske Single Buoy Morings Offshore (SBM). En rekke tekniske feil og mangler ble funnet, og prosjekt ble utsatt en rekke ganger.

Riggen gjennomgikk store utbedringer mens den lå vei kai på Bergen Group Rosenberg, før den ble slep ut til Yme-feltet i Nordsjøen i fjor sommer.

Operatør Talisman Energy Norge AS regner ikke med produksjonstart i 2012.

Kostnadene skal nå ha kommet opp i 12,7 milliarder kroner, ifølge Teknisk Ukeblad. I 2007 anslo Talisman at Yme-prosjektet ville koste 4,7 milliarder kroner.

Petroleumstilsynet ga nylig Talisman og SBM flengende kritikk for HMS-tilstanden på riggen.

SBM har varslet rettssak knyttet til sluttoppgjøret i forbindelse med Yme-utbyggingen.

Eierselskaper og ansatte som jobbet med
 Yme på Rosenberg skal ha reagert da plattformen ble slept ut til Yme-feltet.

Siste nytt

Siste 100 saker