• Her blir de siste Goliat-delene løftet om bord

    3500 tonn stål har gått med til Goliat-leveransen fra Aker Egersund. I dag ble de siste delene løftet om bord i skipet som skal frakte det til Barentshavet.

    VIDEO: Anders Minge, Inga Sverdrup

40 tonn rett til himmels

3500 tonn stål har gått med til Goliat-leveransen fra Aker Egersund. I dag ble de siste delene løftet om bord i skipet som skal frakte det til Barentshavet.

- Dette er den desidert største leveransen vi har hatt når det gjelder undervannsutstyr, sier administrerende direktør for Aker Solutions Egersund, Svein Oskar Nuland.

Bak på kaien står de siste gule stålstrukturene klare til å løftes om bord. Når den siste delen er på plass, markerer det slutten på et stort og svært viktig prosjekt for verftet.

Reddet verftet

Aker Solutions fikk milliardkontrakten med Goliat-operatør Eni i 2009. For verftet i Egersund innebar det leveranse av totalt 22 strukturer. Alt skal stå på havbunnen på Goliat- feltet når det kommer i produksjon i løpet av vinteren 2013..

- Vi fikk denne leveransen da aktiviteten ved verftet var helt annerledes enn den er i dag. Det var en veldig kjærkommen kontrakt som var med å sikre aktiviteten her. Det er faktisk litt vemodig å se på at alt utstyret forlater kaien, sier Nuland.

- Men det erstattes snart av andre prosjekter, legger han til.

Øker under vann

På kaien bak han står undervannsstrukturer til Statoils hurtigutbygging, Skuld, og plattformdeler til Ekofisk. I den flunkende nye verkstedhallen skal snart deler til det neste prestisjeprosjektet, Åsgard kompresjon, på plass. Aldri før har verftet hatt like stor aktivitet. 540 mann er nå fast ansatt ved verftet. 100 nye skal på plass.

- Subseadivisjonen ved verftet øker kraftig, og i fjor var første gang den utgjorde den største delen av aktiviteten her, sier Nuland.

I februar 2010 ble det første Goliat-stålet kuttet ved verftet. På det meste har 220 mann jobbet med leveransen som har pågått i to etapper. Åtte av strukturene ble levert for ett år siden. Resten av utstyret ble løftet om bord i skipet denne uken.

Milepæl i nord

Løfteoperasjonen som nå har pågått er den største ved verftet noen gang har hatt. Totalt 1500 tonn med gult stål har dinglet over kaikanten denne uken på vei over i det største skipet som noen gang har ligget til kai ved verftet.

- Dette er store tunge løft, de største delene veier opp til 170 tonn. Det stiller strenge krav til sikkerhet på plass, sier Steinar Litland, Enis representant ved verftet. Han har vært på plass hele uken og fulgt prosessen fra den første stålbiten ble løftet på plass tirsdag formiddag. Også han kjenner pulsen øke når de store, gule installasjonene dingler i luften over han.

- For oss er dette et tegn på at første skritt i Barentshavet er tatt. Det er et veldig viktig prosjekt for oss, og viser hvordan ringvirkningen til et slikt prosjekt sprer seg langs hele kysten, sier han.

Står klare i Hammerfest

Planen er at skipet skal starte seilingen mot Hammerfest i løpet av helgen. Ferden er ventet å ta tre dager. De åtte bunnrammene som ble levert for ett år siden er allerede installert på havbunnen og ligger klare til å ta i mot delene som nå sendes fra Egersund. Installasjon og sammenkobling av alt utstyret vil skje i løpet av sommeren etter at utstyret har vært mellomlagret på Polarbase i Hammerfest. Men før det er altså siste kapittel i gigantprosjektet lukket for verftsarbeiderne i Egersund.

- Vi har levert på tid, uten hendelser og til riktig pris. Et typisk Egersund-prosjekt, sier Nuland og smiler.

Les også

Siste fra Oljeservice