• FOTO: Trond Borgen

Kunstighetens stillstand

Tre malere formidler kunstighet som kunstens sentrale innhold.

«Kjetil Finne, Elin Melberg, Nicolay Aamodt»

Kunstgalleriet byr nå på en utstilling med tre malere, som alle viser fram ulike former for kunstighet - det er som om de understreker maleriet som kunstighetens aksjonsfelt, og menneskelivet som en kunstig tilstand, og stillstand.

Kjetil Finne

For Kjetil Finne er Monte Carlos spillekasino en fullstendig kunstig verden som både isolerer enkeltindividet og viser det fram, som på en scene. Han maler ensomme, anemiske mennesker som sitter ved underlige spillebord eller befinner seg på et golv med brede planker, som på en teaterscene. De synes alle helt fastlåst i sine situasjoner, og de er malt som flate pappfigurer i tynne malingslag, som om de er i ferd med å gå i ett med sine omgivelser. Kanskje kunne vi tolke dem som enkle metaforer for menneskets eksistensielle stillstand, inertien, lammelsen - selve livsleden. Livet som spillegalskapens sjansespill som fratar mennesket dets initiativ og aktivitet.

Disse bildene er langt mer interessante enn dem Finne sist viste i galleri Bliss, hvor både motivverdenen og innholdet hans var i ferd med å gå i stå.

Elin Melberg

Mer interessant enn i sin forrige utstilling er også Elin Melberg, som nå gjør sine malerier tredimensjonale, objektaktige, ved å henge perler på dem, som konturlinjer. Hun streker opp tegneserierutens enkle figurasjon ved hjelp av disse perlene; og hun kommenterer selve skaperakten - «Just making Art» - med de mest banale virkemidler. Dette fungerer bra, fordi Melberg så hårfint balanserer mellom oppriktigheten i materialvalget og ironien i innholdet. Melberg er nå i ferd med å finne sin egen kunstneriske stemme og en ny sikkerhet i billeduttrykket.

Nicolay Aamodt

Nicolay Aamodt vandrer gatelangs og fanger opp den vrimmelen av inntrykk som møter mennesket der. Han samler dem til en syntese av forvirrende tegn, som dels kan minne om graffiti, dels om en collage av skilt, tagging, reklame osv. Dette er tegn tømt for innhold annet enn det umiddelbart visuelle; det er tegnenes obskøne ekstase, ifølge postmodernistisk teori (Baudrillard). Og det vi ser er bymenneskets kunstige stillstand midt i all denne dynamiske bevegelsen av tegn opphopet og avsatt på maleriets flate. Malerisk dyktig og slående. Aamodt er en kunstner vi gjerne ser mer av i Stavanger.

Les også

KUNSTGALLERIET:

Kjetil Finne, Elin Melberg, Nicolay Aamodt, maleri. T.o.m. 28. okt.

Relaterte bilder

FOTO: Trond Borgen

  • The Salvation

    1 2 3 4 5 6

    Hva feiler det danskene – må de absolutt etterligne de mest bloddryppende regissørene når de skal lage film på engelsk?

  • Hobbiten - femhærerslaget

    1 2 3 4 5 6

    Den første Hobbiten-filmen var tværet ut til det langdryge, den andre var en visuell fest mens den tredje – Femhærerslaget – gir en verdig avslutning.

  • The Homesman

    1 2 3 4 5 6

    Regi: Tommy Lee Jones.
    Med: Tommy Lee Jones, Hilary Swank, David Dencik,
    William Fichtner, James Spader, Hailee Steinfeld, Meryl Streep,
    Grace Gummer, John Lithgow, Tim Blake Nelson med flere.
    USA/Frankrike 2014.
    2 timer 2 minutter.
    Aldersgrense: 15 år.
    Egnethet: Ungdom/Voksen.

  • Hest på balkongen

    1 2 3 4 5 6

    Med alle mobbehistoriene som fyller mediene, er det prisverdig med fortellinger som formidler at det er lov å være annerledes.

  • The Homesman

    1 2 3 4 5 6

    Westernsjangeren i tradisjonell forstand er oppbrukt, men sannelig finnes det historier igjen å fortelle fra den tida nybyggerne erobret prærien. "The Homesman" er en av dem.