Annonse
Annonse
Annonse

Hijab er omstridt:

Men politiuniformen er full av kors

Det finnes religiøse symboler over alt på politiuniformen, men Politiets Fellesforbund mener hijab ikke bør tillates fordi det bryter med prinsippet om nøytralitet.
Politiuniformen er full av kors, også hatten. (Foto: Pål Christensen)
Tove M. E. Bjørnå
Publisert 29.10.2008 14:46 - Oppdatert 31.10.2008 11:18

Hijab

Bør politikvinner få bruke hijab på jobb?

Ja
Nei

Leserne diskuterer saken

Til debatten (54 innlegg)

Morten Steen, 31.10.2008:

sikker på det?

Jeg opplever at vi stort sett blir styrt av minoriteter jeg.

Norge er et land hvor alle holder med underdogen i enhver sak og ser ikke skogen for bare trær.

Wake up

Les hele innlegget

Gaute Sande, 29.10.2008:

Full av kors?

Javel, hva ellers? Halvmåner? Norge er tradisjonelt sett et kristent land, bygget på kristne verdier og humanisme. Politi-korsene har heller ikke de proporsjoner som en finner på korset i kirken, eller for den saks skyld i korset på det norske flagget. De minner mer om korsene i en duk med korssting, og korset i det sveitsiske flagget.

Les hele innlegget

Skriv nytt innlegg

Politiets Fellesforbund mener det er prinsipielt når forbundet sier nei til bruk av hijab til politiuniformen.

LES OGSÅ: Hun vil bruke hijab til politiuniformen (25.09.08)

LES OGSÅ: Politiets Fellesforbund sier nei til hijab (08.10.08)

Begrunnelsen er at bruk av hodeplagget vil bryte med et strengt reglement som ikke tillater noen personlige effekter som signaliserer politisk eller verdimessig ståsted.

Spørsmålet er om forbundet og dets leder, Arne Johannessen, er klar over at han og hans kolleger bærer kristne symboler overalt på uniformen.

Korset finnes i våpenskjoldet, i logoen, på knapper og på skilt.

Når Aftenbladet spør politimester Geir Gudmundsen om han kjenner til at han bærer det kristne symbolet på sin uniform, må han sjekke uniformslua.

Politimesteren positiv

– Jo så sannelig, der er det et kors, sier Gudmundsen som personlig har uttalt seg positivt om bruk av religiøse hodeplagg til politiuniformen.

– De religiøse symbolene finnes så mange steder i det offentlige, norske rommet at de blir usynlige for de aller fleste, sier daglig leder av Organisasjonen mot offentlig diskriminering, Omod, Akhenaton de Leon.

Omod har sent brev til Politidirektoratet hvor man gjør oppmerksom på at Politiets Fellesforbund sine innvendinger mot hijab ikke holder vann.

– Kriteriene om nøytralitet faller på sin egen urimelighet, alle politiets symboler bærer et kors, det inkluderer logo, våpenskjold, knapper, skilt og mye mer. Det finnes religiøse symboler i alle offentlige rom, sier Leon.

Merker ikke korset

Han mener at korset er et så vanlig symbol, at man ikke legger merke til det.

– Skjegget er for noen knyttet til religion, og gifteringen er et religiøst symbol som skal fortelle at en mann og en kvinne er forent i ekteskap med Guds velsignelse, viser Leon som selv er katolikk.

Han understreker at organisasjonens poeng ikke er å fjerne korset fra politiets uniform, men si fra at Omod stiller seg kritisk til holdninger innad i etaten som baserer sin argumentasjon på nøytralitet.

– Frankrike er et land som ikke tillater noen form for religiøse symboler på offentlige uniformer og lignende. Der holder argumentet, fordi det er gjennomført, sier lederen for Omod.

Leon mener at det er uakseptabelt å bruke argumenter der «våre» verdier og praksis er nøytrale, mens de «andres» verdier og praksis er problematiske.

– Det må være likhet, men hodeplaggene må tilpasses uniformen slik at den blir praktisk å bære, sier Akhenaton de Leon.

Del:

Mer

Les også

Annonse

Diskuter denne saken

54 antall innlegg
54
innlegg

Er Norge blitt et muslims land??

Innsendt av Knut Henriksen, 31.10.2008 10:51:21

Jeg trudde i min enfoldighet av Norge var et kristent land og hva med respekt for våre verdier og vår kultur???

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Politistudent truet jøder

Innsendt av ragnar steinhovden, 31.10.2008 09:18:24

En muslimsk politistudent skal ha oppført seg truende og aggressiv under et besøk i en synagoge.

^^^^^

Jada Haakon, Teksten og overskriften er ikke min, men fra Nettavisen som skriver hvordan en av disse ”rolig og moderate” muslimene oppførte seg.

Og i Oslo ble synagogen pepret med kuler. I samme by lever jødiske barn bak skuddsikre glass i barnehagen sin.

Spørsmålet er:

Skal vi godta at religiøse aktivister blant muslimene ikke har respekt for norsk ytrings- og religionsfrihet? For muslimene krever av oss, det de selv ikke godtar vi kan kreve av dem!

Muslimske elever på en skole i Kristiansand ville ikke godta at en norsk lærer hadde en få millimeter stor davidsstjerne i et kjede rundt halsen. Læreren hadde gått med davidsstjernen i 28 år uten at noen oppfattet dette som et problem. Men nå ble det et problem, og rektor ved skolen nedla forbud mot å bære davidsstjerne.

Skal vi ha forbud mot kors og kristne symboler, styrt av muslimske aktivister som ønsker å endre det norske samfunn i til sitt eget religiøse diktatur?

Malmö har også uroligheter med sitt mangfold. Kopier og legg søkestrengen ”FOX News Muslimer In Malmo” i google og se hva Svensk TV viser på youtube. (alle bør se reportasjen)

VG skrev om en etnisk norsk gutt som ikke får lov til å ta av badebuksa og vaske seg i dusjen til svømmehallen. Også her ble det ”problemer” for dette mangfoldet.

Blir forbud av bikini det neste???

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Skremmende og trist

Hva med toleransen motsatt vei?

Innsendt av Jonas Hvalen, 30.10.2008 22:09:28

Tror noen at jøder i muslimland kan bruke sin uskyldige lille "cap" som de selv vil?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Hvordan det?

SV: Hvorfor ikke i bestemte yrker?

SV: ”Moter og trender i den politiske verden

Tåpelig

Innsendt av Steffen Torsteinbø, 30.10.2008 20:44:44

Utlendinger som kommer til norge skal rette seg etter norske lover, regler, normer, og tradisjoner osv. ikke omvendt! Vil di ha det slik di har i utlandet kan di heller holde seg der...

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Ja, helt enig!!

Huff

Innsendt av Kåre Sivertsen, 30.10.2008 19:04:17

Hvorfor kommer de til Norge ? Jeg bare spør.

Hvis hijab er så viktig, hvorfor ikke bosette seg i midtøsten, vi har ikke en slik kultur her.

Dessuten er dette hodeplagget omstridt, da formålet er å ikke opphisse mannen...............

Nei, la Norge være Norge, og Iran være Iran. Vi har våre nasjonalsymboler og tradisjoner, som disse innflytterne bare må innrette seg etter.

Jeg forstår ikke at de er så opptatt av dette, i stedet for å integrere seg på beste måte.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Droppe uniformen helt?

Innsendt av Erik Jarlsby, 30.10.2008 16:07:38

Den logiske videreføringen av å tillate "hijab" med politiuniformen, er å droppe politiuniformen helt. Da kan de klare seg med et enkelt armbind el.l der det står Politi. Poenget med uniform ligger i betegnelsen: Enhetlig klesform, altså en påkledning som ikke markerer forskjeller i tjenestemennenes bakgrunn og holdninger. En påkledning med "hijab" som individuelt plagg er ikke en uniform. Uniformen er et viktig side av polititjenesten som en må være svært forsiktig med å kaste over bord, spesielt for tjenestemenn og -kvinner som har myndighet til å bruke makt slik politifolk har.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Logisk dårlig argumentasjon

Innsendt av Gro Vistnes, 30.10.2008 12:46:44

at korset i riksvåpenet skal gi rom for hijab. Hijab er et personlig religiøst symbol, riksvåpenet er det ikke. Riksvåpenet er slik fordi vi har en tusenårig kristen kulturarv og en statskirke. Av samme grunn har vi et liggende kors i flagget. Hvis vi skal fjerne korset fra riksvåpenet, hva blir det neste etter som innvandringen øker på, forandre flagget også? De har valgt å komme her til et land med kristne tradisjoner, da får de finne seg i riksvåpenet vårt.

Alle politiuniformner er like, det skal ikke være rom for personlige ideologiske eller religiøse effekter. Det er det heller ikke nå, men hijab vil bryte med dette prinsippet.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Feilinvestering fra samfunnet

Innsendt av Ole G Hansen, 30.10.2008 11:59:04

For samfunnet å investere i 15 års utdannelse for kvinner som bærer hijab, er ganske enkelt sløsing med ressurser.

Kvinner i hijab, vil uansett kun vare noen få år i politiyrket, før familien hennes gifter henne bort til en slektning, gjerne fetter, i hjemlandet.

Og når hun er gift, har hun som oppgave å arbeide hjemme på vegne av sin nye make og hans nærmeste, samt å få barn med ham.

Onkler og svigermødre vil kontrollere hennes bevegelser utenfor hjemmet ned til minste detalj.

Derfor virker det totalt meningsløst å gi hijabkledde kvinner 15 års utdannelse, siden de i gjennomsnitt bare vil vare i arbeideslivet i noen få år.

Det vil være langt mer hensiktsmessig for samfunnet sin del, å gi dem utdanning de kan ha bruk for resten av livet. Det vil si jobber de kan utføre alene innenfor husets fire vegger . Enten det er matlagning, rengjøring, sying eller lærerutdanning(overfor sine barn).

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Star Wars

Innsendt av Haakon Brodal, 30.10.2008 07:17:21

Hvis jeg skal jobbe i politiet eller forsvaret, kommer jeg til å melde meg inn i Jedi religionen (et trossamfunn som er under sterk vekst i australia, Jedi kommer fra de kjente Star wars filmene, de har også fått vigselsrett slik at du kan gifte deg i en jedikirke. Det samme gjelder for Sithordenen fra Star wars filmene) Med dette mener jeg at jeg kan kreve å få bruke Jedikappe, Stormtrooperdrakt eller hvis jeg er politisjef eller officer da kan jeg bruke Dart Wader drakt, det er jo et religiøst plagg på lik linje med hijab, turban osv.

Nei erlig talt, det finnes så mange forskjellige religioner og religiøse plagg, at vi kan ikke gjøre et untak for hijab, for det vill være diskriminerendes mot de som ønsker å bruke munkekappe, jedikappe, turban eller Dart Wader drakt osv.

Uniform betyr likhet for alle, så la oss ha det slik.

Aksepter uniformen, og mer enn noe, ha respekt for uniformen, ellers har du/dere ingenting i forsvaret eller politiet å gjøre.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

La oss rydde opp!

Innsendt av Lars Sørensen, 30.10.2008 04:32:07

Ja, så skrekkelig, politiet bruker det norske riskvåpen som har et lite kors på toppen. Nå må vi få ryddet opp i all denne galskapen:

1.Det norske flagg må forbys vist offentlig, det har jo et kors!

2.Innfør rundkjøringer , få vekk kryss, jeg får alltid assosiasjoner til kors!

3.Frita oss for NRK lisens, jeg er nesten sikker på jeg hørte andakt her om dagen.

4.Kirker må ombygges til mer nøytral stil, domkirken f eks er støtende, for den er et så tydelig kristenbygg, kan mykes opp med minaret på syd-enden evt la Block Watne sette på "tempelvipp" på takskjegget.

Jeg er selv ikke kristen, men skjønner jo hvor jeg bor og har lest endel historie om hvordan vi har kommet dit vi er. Om vi skal få "korshysteri" blir det hele litt tøvete syns jeg. Norsk kultur og samfunn er ingenting å skamme seg over, tvert imot, selv om mye kan bli bedre er det meste ganske ok. Så la oss holde fast ved det, kanskje derfor Norge har blitt et bra sted å bo for de aller aller fleste!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Det er riktig

Innsendt av Jan Malde, 30.10.2008 01:39:02

at de har fått Norsk statsborgerskap, men man kan lure på hvorfor, kan man også si Haakon.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Jaha

Innsendt av Jan Bremnes, 30.10.2008 01:35:46

Så politiuniformen er et religiøst plagg nå altså? Haha, den var ny! Har aldri lagt merke til at den inneholder kors engang, må jo lete for å finne de. Tilogmed politimesteren som går med uniformen hver dag kjente ikke til alle disse "kristne" symbolene. Korset har vært et symbol for det guddomelige, de fire elementene og hvem vet hva annet i uminnelige tider før de religionene vi kjenner idag oppstod. Hijab er et nyere politisk påfunn som ikke hører hjemme på en uniform. Folk kan gå med hva de vil privat for min del, men hvis det er noe her i landet som skal holdes nøytralt, så er det lovens håndhevere. Når man vet hvor knappe ressurser politiet har om dagen, så er det helt tullete at de skal måtte bruke tid og penger på idiotiet her. Politiets fellesforbund har gitt et svar i saken, et klart NEI! La det nå være med det.

For meg er det helt utrolig at Aftenbladet gidder å bruke tid og krefter på å publisere en så tåpelig sak som dette. Nok en norsk avis jeg kan stryke av listen over delvis seriøe publikasjoner.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

risikotillegg

Innsendt av stein-ove bratthammer, 30.10.2008 00:05:52

Jeg mener at kvinner skal få lovdt å bruke hodeplagg i politiet. men det kan gå utover jobben om noe av sikten deres blir hindret, og kan føre til at kvinnen blir skadet hvis hun ikke ser farer.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Nok er nok

Innsendt av Håkon Fagerjord, 29.10.2008 23:29:19

En muslimsk mann mente at man skulle slutte og sende/vise Ole brumm i 100meterskogen, siden en av ole brumms kjære venner er grisen nasse nøff og "vi ikke spise gris"! Kan umulig tro at jeg er den eneste infødte i norges land som mener dette er helt absurd. Slik som regjering behandler innvandrere nå til dags skulle man tro di bor i hotell! Kjører dyre mercer og bmwer, og pengene kommer direkte fra statskassen, pluss en stor dose kriminell virksomhet som også er lønnsomt for dem.

Håper virkelig dette blir tatt tak i og skjerpet opp så hardt at ryktene nedi østen om norge er: "kom til norge og få mat og penger til tusen kameler"

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Hijab-uniform i forsvaret??

Innsendt av Alf Lende, 29.10.2008 21:01:08

Ja, hvor skal dette ende? Kanskje det neste er at muslimer i forsvaret ønsker turban, eller kvinner inne til førstegangstjenesten skal gjemme seg bak slør? Hvis da fienden har et par muslimer i troppen, hvordan i alle dager skal man da vite hvem som er på hvilken side under krig ute i terrenget? Og forresten, hvorfor kan vi ikke likesågodt designe alle slags uniformer selv? Kan ikke en politimann ute i provinsen for eksempel ha på seg cowboy-hatt kanskje..? Dette er jo en kjempegod idè! Frihet for alle til å lage egne uniformer, ellers er det jo diskrimering av folks kles-interesser.. Nei... dette går for langt.. hvis man velger politi-yrket, og hvis man brenner for det, hva søren betyr en hijab? Dette blir helt teit..

Svar på innlegg · Nytt innlegg

haaloooooooo

Innsendt av kenneth grønnevik, 29.10.2008 20:44:07

det e tross alt norske uniform det e e snakk om og di i politiet som ikje vill bruke den som den e kan finna seg ein aen jobb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Ikke lyst nok

Innsendt av Even Hansen, 29.10.2008 20:41:38

Dersom et religiøst hodeplagg hindrer deg i å bli politi, da har du ikke lyst nok til å bli det.

Dersom man ikke forstår at ulik uniformering er en inkonsekves som skaper usikkerhet burde man kanskje ikke bli politi.

Jeg tror hun kan bli en ufattelig bra politikvinne selv om hun går med en helt vanlig, ordentlig politilue, og det burde hun også akseptere og tro!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Stein i glasshus

Innsendt av Jonas Hansen, 29.10.2008 19:17:57

Snakk om å kaste stein i glasshus! Man TVINGER politiet til å bære symbolet til en religion som en marginal del av befolkningen tror på (for det meste pensjonister og gamle lærerere). På den annen side nekter man andre å følge sin religion.

Og enkelte ser likevel ikke problemet Kristenfascistene slutter aldri å overraske meg.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Norge

Innsendt av Glenn Øgreid, 29.10.2008 19:16:48

er et kristent land, ikkje muslimsk og jeg for min del håper det holder seg slik i all fremtid.

Det får være måte på hva vi skal godta av muslimske regler og lover, hvis muslimene absolutt vil komme her til landet får de forholde seg til Norske regler, lover og tradisjoner, skulle likt å sett hvis kristne kom ned til et muslimsk land og skulle forlangt opp og ned i mente om våres vaner, lover og regler, hadde vel blitt steinet på første gatehjørne.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Ulovlig

SV: ehm

SV: sikker på det?

Innsendt av Morten Steen, 31.10.2008 00:20:58

Jeg opplever at vi stort sett blir styrt av minoriteter jeg.

Norge er et land hvor alle holder med underdogen i enhver sak og ser ikke skogen for bare trær.

Wake up

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Finnes det ingen grenser

Innsendt av Jostein Eike, 29.10.2008 18:18:40

Er det ikke grenser for langt vi skal gå for å tekkes våre nye landsmenn? Gamle barnesanger skal omskrives,sauer og lam skal Halalslaktes alt gjøres for at de skal føle seg hjemme. Regner med at det neste blir at det er korset i flagget som er til sjenanse for det nye herrefolket,muslimene.

Det er på tide at det norske folk sier fra til politikerne. Dette kan som kjent gjøres i September 2009

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Hva blir det neste???

Innsendt av kjetil hansen, 29.10.2008 17:39:16

Skal det være slik at vi skal rette oss etter de folkene som kommer fra andre land?Hvorfor i herrens navn skal ikke de rette seg etter måten vi lever på?

Er det noen som tror at en normann kan reise til Saudi arabia å forlange at han vil drikke øl eller brennevin noe som er forbudt der.Kvinner kan ikke kjøre bil der nede.Er det noen som tror aten norsk damer får kjøre der nede?.Nei vi må følge de lover og tradisjoner som er i det landet.Så jeg mener at lovene skal være slik de er,ikke forandre de etter som det passer seg pga at det kommer noen fra utlandet og bosetter seg her i landet.Eller er det slik at vi skal bli muslimer alle som bor her i Norge.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Integrasjon - flagg eller sverd?

Innsendt av Knut Eskeland, 29.10.2008 17:32:32

Journalist(?)Tove M.E.Bjørnå har visst ikke fått med seg hva dette dreier seg om. Hijab i den varianten som ønskes brukt, er et politisk plagg som selv i mange muslimske land er forbudt å bruke offentlig.

Mange muslimer vil kanskje føle seg sterkt provosert av å bli oppsøkt, tiltalt eller arrestert av en kvinnelig politikonstabel i hijab, men det spiller vel ikke noen rolle for daglig leder av Organisasjonen mot offentlig diskriminering.

At uniformer i Norge har nasjonale religiøse symboler er vel ikke noe å forundres over. En må vel nesten være politimester for ikke å ha funnet ut dette for lenge side. Vi har jo også korset i vårt nasjonalsymbol flagget, eller skal dette skiftes ut med sverd og et sitat fra koranen slik at den nevnte foreningen blir fornøyd?

Er det noe rart i at motstanderne av integrasjonsprosessen i det norske samfunnet blir stadig flere?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Politi og munkeorden

Innsendt av Michael Holmboe, 29.10.2008 16:58:16

Den norske politiuniformen har så mange religiøse symboler at man av og til burde undres om det ikke skjuler seg en slags munkeorden bak fasaden av uniformene.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

null respekt

Innsendt av ivan berland, 29.10.2008 16:50:35

null respekt for en pt dame i hijab.hvorfor skulle jeg underkaste meg et symbol på en kultur jeg overhode ikke har noen knytnig til? trodde politiet hadde mye viktigere ting å fokusere på enn dette tullet her.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

null respekt

Innsendt av ivan berland, 29.10.2008 16:48:04

null respekt for en hijab på en pt dame. enkelt og greit, å hvorfor skal jeg underkaste meg?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Muslimer må lære å kjenne sin besøkelsestid

Innsendt av Jostein Barstad, 29.10.2008 16:40:57

Hvorfor sjønner ikke muslimene at de må ta det mye roligere rundt i verden. Deres Gud Allah har så mange ganger prøvd å straffe dem (muslimene) for all ugagn de påfører egne og resten av verden i form av liten tolleranse ovenfor andre, og med terrorisme. Denne straffen Allah påfører sine egne er i form av Jordsjelv, flodbølger og kriger i de muslimske land rundt i midtøsten og omliggende land. Hundretusener av muslimer har omkommet de siste årene enda sjønner de ikke at dette må være en straff fra Allah.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Kors?

Innsendt av Knud Olsen, 29.10.2008 16:12:55

Javel så var der et helt på toppen.

Men hva med alle + tegnene? Er der noe tegn som er mer inkluderende en et pluss tegn? Multiplikasjonstegnet sier du, vel X er der 6 av på hatten. Eller velger man sybol som det passer seg?

Videre er symbolet helt, ikke halvt (måne). Halve symboler vitner om å skjule noe....

Hvor langt vil du symboliken skal gå?

Så var det dette med å inkludere, betyr ikke dette å inkludere andre sammen med oss, slik vi er? For meg virker det som om _vi_ må tilpasse oss dem. Men det er vel ikke lengre inkludring?

Nå finnes der nok av andre land som sikkert har en mer passende tradisjon enn Norge - er vel bare å velge ett av dem. Så slipper de å endre alle oss 4 millioner. (Synes du det var rasistisk? Da er du en dust.)

Svar på innlegg · Nytt innlegg

VIKTIGST

Innsendt av arnfinn mæland, 29.10.2008 15:57:05

det viktigeste er jo at me får mer politi i dette landet, ikje ka de har på hodet!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Utledning

Innsendt av Hussein Dalakov, 29.10.2008 15:55:38

ingen har sagt at den bør byttes ut. Men hvorfor skal noen muslimske jenter nektes å bruke sin egen religiøs antrekk? er det rettferdigt i forhold til de?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Utledning

Full av kors?

Innsendt av Gaute Sande, 29.10.2008 15:52:21

Javel, hva ellers? Halvmåner? Norge er tradisjonelt sett et kristent land, bygget på kristne verdier og humanisme. Politi-korsene har heller ikke de proporsjoner som en finner på korset i kirken, eller for den saks skyld i korset på det norske flagget. De minner mer om korsene i en duk med korssting, og korset i det sveitsiske flagget.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Religion og kultur

Innsendt av Svein Elnan, 29.10.2008 15:47:47

Religioner og kulturer er ikke like. Det er for eksempel åpenbare forskjeller i verdisyn mellom kristendom og islam. Det er bare å lese aviser eller skru på TV'n for å få bekreftet dette. Å påstå at alle kulturer og religioner har et likeverdig verdigrunnlag er rent pølsevev og politisk korrekthet på sitt verste.

Vi som tilhører et demokratisk system med humanistisk verdigrunnlag (kristent om du vil, i hvert fall historisk sett), bør si klart i fra at vi ikke ønsker de islamske verdier i vårt samfunn.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

NYHET! NYHET! NYHET!

Innsendt av Paul Holle, 29.10.2008 15:22:03

NYHET! NYHET! NYHET! Norge har en kristen grunnlov, en kristen historie og en kristen kulturarv! NYHET! NYHET! NYHET!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Jada...

Kors eller kryss?

Innsendt av Morten Løvig, 29.10.2008 15:18:33

Hallo!!

Vis meg et kors på uniformen!!!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Herregud som de skal mase og sutre!

Innsendt av Bjørn Ole Gjersdal, 29.10.2008 15:14:06

Hvis de på død og liv skal gjøre Norge om til Saudi Arabia, så kan de bare reise ned til Saudi Arabia og leve slik der.

Norge har hatt tradisjoner med Kristendom i over 1000 år. Hva hadde muslimene syntes om jeg reiste ned til Iran og krevde å ha kors på politiuniformene? Jeg hadde sikkert fått hodet kuttet av meg!

Men her nei, her skal alt aksepteres og godtas. Det viser egentlig bare hvor villige vi er til å la kulturen våres bli ødelagt av disse ''fremmedkulturelle'' berikelsene.

Og uansett, vi lever i 2008, på tide med å bli kvitt fantasi gudene og eventyrfortellingen? Både for kristne og muslimer.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Absurditetens inntog

Innsendt av Geir Tengesdal, 29.10.2008 15:08:11

Emblemet er faktisk Norges riksvåpen, som også er utgangspunktet for politiets andre symboler. La oss få et nytt Riksvåpen med en halvmåne i stedet for kongekronen over løven med øks. Samtidig får vi skiftet ut alle ambassade og konsulatskilt, pass, offentlige brevpapir m.m

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Nå går det for langt

Innsendt av Kai Eriksen, 29.10.2008 15:04:45

Det er våpenskjoldet vårt som har kors, og sier INGENTING om en persons tilhørighet, men mer om landets.

Så lenge Norge skal være et kristent land så må de få bruke kors hvor enn de vil. For min del kunne de planta et gullkors midt i fleisen på stortinget om de ville, og det ville allikevel ikke tale om tilhørigheten til enkeltindivider.

Jeg skjønner ikke engang at det blir laga en sak utav dette her.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Statsreligion

Innsendt av Per Ollsson, 29.10.2008 14:59:08

Norge har vel kristendom som statsreligion?

Ser da ikke problemet med kors i uniformen...

Hijab hører til i muslingland

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Jeg ser problemet!

SV: Løg...

SV: Helt Enig!

SV: Du glemte en liten ting....

SV: Så du mener

SV: Ikke noe krav her i gården!

SV: Nei men

Skriv din kommentar

Tittel *

KommentarMaks 2000 tegn

Fornavn *
Etternavn *
E-post *


Aftenbladet ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Aftenbladet.no

Her ribber hun tuttetreet

Eirill Bakketun vil redde jordkloden. Hun startet med å ribbe tuttetreet i Mosvannsparken.
Stavanger: Se bildene 3

Ingen skadd da buss ble rammet av snøskred

Ingen ble fysisk skadd da en buss ble skjøvet av veien av trykkbølgen fra et snøskred på E39 i Våtedalen i Sogn og Fjordane tirsdag.
Innenriks: Les mer

Rusmisbrukere ut-
nyttes i skattesvindel

Rusmisbrukere, trygdede og ressurssvake utlendinger blir brukt som stråmenn av selskaper som snyter samfunnet for titall millioner.
Lokalt: Se intervju

Annonse

Se video

  • – Jeg er stolt og glad

    Keltoum Hasnaoui Missoum er svært glad for at politidirektoratet og justisdepartementet nå åpner for bruk av hijab til politiuniformen. Se video

Annonse
Annonse

Stavangerminner

Siste Lokalt

Kundesenter

Siste saker fra Aftenbladet.no

Skatt

Fornavn:

Etternavn:

Formuetoppene: Stavanger · Sandnes · Eigersund · Haugesund · Karmøy · Bjerkreim · Bokn · Finnøy · Forsand · Gjesdal · · Hjelmeland · Klepp · Rennesøy · Kvitsøy · Lund · Randaberg · Sauda · Sokndal · Sola · Strand · Suldal · Time · Utsira
Inntektstoppene: Stavanger · Sandnes · Eigersund · Haugesund · Karmøy · Bjerkreim · Bokn · Finnøy · Forsand · Gjesdal · · Hjelmeland · Klepp · Rennesøy · Kvitsøy · Lund · Randaberg · Sauda · Sokndal · Sola · Strand · Suldal · Time · Utsira
Skattetoppene: Stavanger · Sandnes · Eigersund · Haugesund · Karmøy · Bjerkreim · Bokn · Finnøy · Forsand · Gjesdal · · Hjelmeland · Klepp · Rennesøy · Kvitsøy · Lund · Randaberg · Sauda · Sokndal · Sola · Strand · Suldal · Time · Utsira
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse