Annonse
Annonse
Annonse
Pål Morten Borgli (Frp) mener grensen for Ryfast er overskridet for lenge siden, mens Kåre Hauge (Ap), til høyre, mener 5 milliarder er smertegrensen. (Arkivfoto: Fredrik Refvem) (Foto: Fredrik Refvem)

Ryfast nærmer seg 5 milliarder

Ryfast koster nå i overkant av 4,8 milliarder kroner.
Publisert 01.11.2008 16:22 - Oppdatert 01.11.2008 18:59

Ryfast

Er Ryfast blitt for dyrt?

Ja
Nei
Ryfast stiger i pris, og Sandnes-politikerne begynner å bli meget skeptiske til prosjektet. (Grafikk: Egil Schmidt)

Leserne diskuterer saken

Til debatten (48 innlegg)

Lars Sigmundstad, 02.11.2008:

Nokre fakta -og svar.

1.Strand kommune - og alle andre Ryfylkekommunane - ga i 2001 EINSTEMMIG tilslutning til RYFASTALTERNATIVET!

2.Rogaland Fylkesting vedtok same året med 53 mot 4 røyster Ryfast inklusive Hundvågtunell!

3.Etter alle desse 7-8 åra - er det no desse vedtaka som ligg i Dep/Storting for å vurderast i Nasjonal Transportplan!! Denne skal etter planen no koma ved årsskiftet!

4.For ca. 15- 20 år sidan satsa me i Ryfylke ALT på å få ein fastlandsforbindelse over Høgsfjorden. (Dette veit eg svært godt då eg var styremedlem i HØGSFJORDBRUENE i 4 år!!) Men prosjektet vart tilslutt skrinlagt m.a. på grunn av manglande finansiering!!

(ALLE minnest sikkert også at det då var eit mindretal som arbeidde MOT det vedtekne??)

5.Dagens kommuneøkonomi har sjølvsagt ingenting med dette å gjera. Ryfasttunellane vert lett finansiert ved bompenger.

6.Bompengeprisen. Prinsippet er vedteke for mange år sidan av Stortinget: Ferjebillettpris + 40 prosent.

Me veit korleis ferjebill.prisen aukar og den vil me ha alltid utan fastlandsforbindelse! Og - spør folk om om kva dei meiner om PRISANE - du får unisont svar: Dei er for HØGE!!

Tilslutt min konklusjon:

Me i Strand må SLUTTA å la "den Hola Eika" skugga for framgang og vidare utvikling for Kommunen og Regionen vår!! Det er berre me sjølve og etterkomarane våre som vil koma til å lida for dette!

EIN FASTLANDSFORBINDELSE vil etter mitt beste skjøn bety ei heilt ny framtid for Ryfylke!

Det er ingenting mindre enn denne NYE FRAMTIDA som ligg til avgjerd i Regjering og Storting no!!

Les hele innlegget

arild b andreassen, 02.11.2008:

tafatthet

Begynn me ei bru på oanes så kan anlegge starte

er det noe og vente på latsabber av politikere

som ikke kan bli enige

Les hele innlegget

Skriv nytt innlegg

Hadde politikerne fått oppgitt oppdaterte tall i saken om finansieringsplan for Ryfast, ville prisen vært i overkant av 4,8 milliarder kroner, korrigert etter Statistisk sentralbyrås byggekostnadsindekser for veianlegg tredje kvartal 2008.

Det innebærer en prisøkning på 10,1 prosent fra tredje kvartal 2007.

Spill med tall

For Pål Morten Borgli (Frp) vitner dette om at det er et spill rundt tallene om Ryfast-finansieringen. Han er en av Sandnes-politikere som etterlyste en ny, oppdatert finansieringsplan i 2008-tall.

– Det er klart dette har betydning for saken. Størrelsen på bompengekostnadene er avgjørende, men så lenge prosjektkostnadene totalt sett holdes nede, er det også mulig å holde nede bompengene. Det er også meget stor skepsis til trafikkgrunnlaget som er brukt i kostnadsoverslagene, sier Borgli og poengterer at det er ingen grunn til å tro at trafikkmengden skal øke.

– Nei, ikke ut ifra signalene om at flere skal over til å reise kollektivt. Da kan det ikke lenger regnes med en økning i trafikken, for da har de ikke lenger tro på sin egen politikk, verken politisk eller administrativt, sier Borgli.

Prisen skremmer

Når prisen nærmer seg 5 milliarder kroner, skremmer det varaordfører Kåre Hauge (Ap).

– Dette klinger illevarslende. Vi må følge nøye med her. Jeg har en mistanke om at prisen blir langt høyere enn det som er lagt til grunn, og det er klart at et sted går smertegrensen, sier Hauge (Ap).

– Hvor da?

– Det er litt vanskelig å si, men passerer den 5 milliarder, brenner det et blått lys for vår del.

Kunne vippet begge veier

Fylkessamferdselssjef Gunnar Eiterjord sier det ikke ville vært hensiktsmessig med kun indeksregulering av prisen. Skulle ny, riktig pris vært lagt inn, måtte også andre forhold blitt vurdert i en kritisk gjennomgang.

– Det har skjedd mye bare den siste måneden, mye anleggskapasitet er frigjort og det er ikke urimelig å tro at det vil bety noe for kostnadsnivået. Et nytt kostnadsoverslag kunne egentlig vippet begge veier, sier Eiterjord.

– Hvorfor er ikke kostnadstallene oppdatert?

– De kostnadsoverslagene som ligger til grunn for det som nå behandles, er det beste vi per dags dato har. Det er det siste Statens vegvesen har utarbeidet.

Nytt overslag i 2009

Hvis nytt kostnadsoverslag, som foreligger i 2009, får konsekvenser for den videre finansieringen, påpeker Eiterjord at det må gjøres en ny vurdering av finansieringsplanen.

– I denne sammenheng må det også sees på om mer trafikk kompenserer for en kostnadsøkning, hvis det ikke gjør det, blir det en vurdering om bompengetaksten økes noe. Men nå tror jeg egentlig vi har nådd smertegrensen for bompenger. Økte kostnader kan også kompenseres med økt bompengetid, sier Eiterjord.

Del:

Mer

Les også

Annonse

Diskuter denne saken

48 antall innlegg
48
innlegg

Er det prestisje i dette prosjektet

Innsendt av Kenneth Thomsen, 03.11.2008 15:13:52

Veivesenet skrev i noe rapporter om man skulle velge bruløsninger der dette var mulig pga. av vedlikeholdet var mye billigere enn undersjøiske tunneler og også vil mer sikrere pga av ulykker. Miljømessig så vil det være mer å spare på å kunne få ledet trafikken der vi har behov for den. Ettersom mye av den utviklingen som vil skje i Jær - regionen vil skje sørover.

Å la trafikken gå i en rundans gjennom sentrale deler av Stavanger, som allerede er presset med stor trafikk høres helt idiotisk ut for min del.

Jeg vet selv at når jeg skal til Sandnes så vil jeg velge Oanes - fargen på grunn av sparing av tid og bensin.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

ISandnes; ta dere sammen - ikke kom i 12te time!

Innsendt av Sigbjørn Tveit, 03.11.2008 14:20:22

Nå i desse dager er det 12 år siden Norge's storflyplass Gardermoen ble åpnet. Et prosjekt som ble mått med mye av samme motstand som nå i 12te time kommer fra Sandnes FrP og andre useriøse vinglepinner. Gardermoen tjener idag penger for sine eiere som for kunder og brukere, og jeg føler meg 100% sikker på at en ti-års-tid etter Ryfast åpnet vil vi alle si det samme om dette prosjektet. Vi finner ingen idag, reisende eller bruker av Gardermoem som kunne tenke seg å si at vi skulle gjort noe annetfor ingen ønsker å bli avslørt i å være endomskalle. Nesten alle innlegg fra denne "ryfast-nei-siden", gir inntrykk av at de vet alt mye bedre og har mer kunnskap om alt og alle, det være seg politikere, teknisk ekspertise eller oss vanlige synes å inneha.

Så til Sandnes og Frp: - det er Stavanger som er byen, Sandnes er (bare) Sandnes .... slik er det bare!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Tuller du?

La oss hjelpe Sevland med Hytteveien, Ryfast

Innsendt av Bjørn Halvor Kvilhaug, 03.11.2008 00:49:34

La oss gå inn for å kjøpe spett og hakke så kan Sevland & Co selv starte å grave Ryfast hvis han så appslutt vil ha dette forbaska holet til 5 milliarder ++++ til slutt hva blir rekninga på, til slutt med alt det andre som følger i kjølvannet til Stavanger for da vil byen kveles i trafikk om den da ikke er det i dag så blir den det når Ryfast åpnes. Nei det billiger å gi Sevland og hans menningsfeller spader og hakker så kan de bygge hytte veien til Stavanger borgere selv mens vi bygger bro over Høgsfjorden + tunnel til Frasfjord.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

4 felts vei for 30000 mennesker.

Innsendt av eivind samuelsen, 02.11.2008 23:54:25

Befolkningen i ryfylke er på ca. 30000 mennesker

Hvor i allverden bygges en 4- felts motorvei for

30000.mennesker? Og så en unødvendig tunnel under sjøen??

Når muligheten er der for å bygge en bro på ca. 2 kilometer? og oppnå samme resultat for de 30000??

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Rogfast

Innsendt av Ola Olaussen, 02.11.2008 23:36:48

Nå må idiotiet stoppe!! Ryfylke har fått Rennfast og Finnfast. Bruk pengene på Rogfast der næringslivet i hele Rogaland og Hordaland har interesse

Svar på innlegg · Nytt innlegg

tafatthet

Innsendt av arild b andreassen, 02.11.2008 20:23:51

Begynn me ei bru på oanes så kan anlegge starte

er det noe og vente på latsabber av politikere

som ikke kan bli enige

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Helt enig !!

Har spurt før...

Innsendt av Lars Markhus, 02.11.2008 18:09:13

... og spør igjen: Hvorfor sitter Fylkessamferdselssjef Gunnar Eiterjord fremdeles som Fylkessamferdselssjef? Ærlig talt!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Det kan jo hende

5 MRD!! -Uhørt!!

Innsendt av Terje Andre Sporland, 02.11.2008 17:42:18

Tenk hva vi kan gjøre for 5 milliarder kroner!! -vi kunne forlenget motorveien fra Randaberg til Ålgård inkludert nye tunnel til Hundvåg og bybane til Forus!!!

Det er jo helt UHØRT at vi i det hele tatt vurderer å bygge ei veiprosjekt til den summen for noen småbygder i Ryfylket. Noen av dere siddiser som har vært der inne i Ryfylket å sett? -vi snakker om bygder som til sammen har færre hus enn Tananger i Sola!!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Kr 200 i bompenger på motorveien gir 5 milliarder i året.

SV: Ikkje 5 Milliardar...!

SV: Jo men

SV: Hvem som skal betale betyr ingenting...

Bruk den siste muligheten Sandnespolitikere

Innsendt av Helge Gjerde, 02.11.2008 16:44:50

Ja, nå har dere muligheten Sandnespolitikere til å ta den avgjørelsen og bestemmelsen som dere egentig ønsker,-- og dere burde sagt fra for lenge siden. Men vi vet jo alle at dere ønsker/prøver å være solidariske mot tidligre vedtak, men den solidariteten kan dere trygt glemme. Alle vet jo også at det som den gang ble bestemt og vedtatt, - med full Ryfylkepakke og tunell til Frafjord, er fjernet fra dagens Hundvåg /Ryfastpakke. Dere må jo være inderlig klar over hva dere sier ja, eller nei til i denne saken. Og til dere som håper og tror at høgsfjordferjen skal kunne fortsette etter et evntuelt Ryfast,-ja hvis dere tror det så har dere sovet i timen. Det vil ikke bli anledning å ha denne ferjen gående det vet vi alle, og det betyr stengt samband mellom Sandnes og Forsand,er ikke dette nok til at dere burde reagere. Vis hva dere mener, og selv om det kan sitte "langt inne" så si det samme som Frp i Sandnes turde å si, stopp denne vanvittige transportplanen. Ryfast er kun, og til nøds akseptabelt sammen med Frafjordtunell.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Stopp Ryfast nå!

Innsendt av Jon Olsen, 02.11.2008 15:12:10

Det mest skremmende er at Ryfast vil binde opp en hel mengde arbeidskraft i uoverskuelig mange år fremover. Dette for at noen få skal få seg en smidigere tur til hyttene sine i helger og ferier.

Det betyr i praksis farvel til en rekke andre veiprosjekt, farvel til forlenget dobbeltspor på Jærbanen, bybane, gang og sykkelveier, rassikring etc. Ryfast betyr et farvel til en mengde prosjekt som kunne hjulpet titusentalls personer i det daglige.

Det er også ufattelig at man i dag kan planlegge et prosjekt som er så avhengig av økt biltrafikk og forurensing for å gå rundt. Samfunnet vil bli påført store utgifter til vedlikehold som langt vil overstige nytteverdien.

Stopp Ryfast nå mens det ennå er tid!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Miljønavlapropaganda.

Og jeg nærmer meg de sytti.

Innsendt av Odd Martin Lundbø, 02.11.2008 14:25:19

Men klager jeg for det?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Ryfast , en ren overkjøring

Innsendt av Terje Tungland, 02.11.2008 13:05:04

Hva nytter det å diskutere Ryfasr når politikerene har bestemt seg.Jeg var selv med på avstemmingen på Høgsfjord sambandet,da ble der et stort flertall for.

Der var etter som jeg husker flertall for Høgsfjord i de andre Ryfylkekomunene også.Den gang klarte Stavanger å stoppe hele prosjektet på fylkestinget.Når jeg så leser innlegget til Sigmundstad som iriterer seg over Sandnes ,som etter min mening har like stor interesser i denne sak som Stavanger,da synes jeg at grensen for useriøs debatt er nådd.At Sigmundstad kan skrive at Ryfastøkonomien også er bunnsolid, når Gunnar Eiterjord rett ovenfor skriver at smertegrensen er nådd,hvis det blir enda en kostnadsøkning som vil gå ut over bompengene.Vi bor også i en komune som går etter det jeg forstår nærmere 15 mill.i underskudd, hvor skal de hente pengene som de skal bidra med ifra,må de låne enda mer,hvem skal betale den regningen? Tar jeg ikke mye feil så ender det med skattebetalerene.

Sigmundstad mener også at Ryfast er nesten enstemig, da lurer jeg på hvor han har disse tallene ifra.For det første turde ikke komunestyre å høre på innbyggerene i strand, da de på en feig måte avfeide spørsmålet om valg i strand, og så kan han ta en titt lenger opp på siden,der er det 2014 innbyggere som har sakt sin mening, det var 77% som synes det er for dyrt.Samtidig kan han kansje lese alle innleggene på denne siden, og telle litt.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Nokre fakta -og svar.

Innsendt av Lars Sigmundstad, 02.11.2008 21:49:04

1.Strand kommune - og alle andre Ryfylkekommunane - ga i 2001 EINSTEMMIG tilslutning til RYFASTALTERNATIVET!

2.Rogaland Fylkesting vedtok same året med 53 mot 4 røyster Ryfast inklusive Hundvågtunell!

3.Etter alle desse 7-8 åra - er det no desse vedtaka som ligg i Dep/Storting for å vurderast i Nasjonal Transportplan!! Denne skal etter planen no koma ved årsskiftet!

4.For ca. 15- 20 år sidan satsa me i Ryfylke ALT på å få ein fastlandsforbindelse over Høgsfjorden. (Dette veit eg svært godt då eg var styremedlem i HØGSFJORDBRUENE i 4 år!!) Men prosjektet vart tilslutt skrinlagt m.a. på grunn av manglande finansiering!!

(ALLE minnest sikkert også at det då var eit mindretal som arbeidde MOT det vedtekne??)

5.Dagens kommuneøkonomi har sjølvsagt ingenting med dette å gjera. Ryfasttunellane vert lett finansiert ved bompenger.

6.Bompengeprisen. Prinsippet er vedteke for mange år sidan av Stortinget: Ferjebillettpris + 40 prosent.

Me veit korleis ferjebill.prisen aukar og den vil me ha alltid utan fastlandsforbindelse! Og - spør folk om om kva dei meiner om PRISANE - du får unisont svar: Dei er for HØGE!!

Tilslutt min konklusjon:

Me i Strand må SLUTTA å la "den Hola Eika" skugga for framgang og vidare utvikling for Kommunen og Regionen vår!! Det er berre me sjølve og etterkomarane våre som vil koma til å lida for dette!

EIN FASTLANDSFORBINDELSE vil etter mitt beste skjøn bety ei heilt ny framtid for Ryfylke!

Det er ingenting mindre enn denne NYE FRAMTIDA som ligg til avgjerd i Regjering og Storting no!!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

så lenge

Innsendt av Patrick Baars, 02.11.2008 11:20:25

...det kan legges ut mangfoldige miljarder til operahus i Oslo syns jeg at staten kan bidra med penger til Ryfast og andre veiprosjekter. Da blir de pengene brukt til noe har samfunnet virkelig har bruk for

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Så gi folket det de vil ha..............

Innsendt av Tronn Solheim, 02.11.2008 21:39:48

Om det skal brukes penger på noe i denne forbindelse så er det viktig å gi folket det de vil ha: JA TIL OANES - LAUVVIK. Samfunnet har IKKE bruk for Ryfast! At politikerne skal bruke RYFAST som en prestisje-sak er helt utrolig og UANSVARLIG!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Jeg bryr...

Hva med Finnfast?

Innsendt av Steinar M. Fjelde, 02.11.2008 11:08:21

Man kan selvfølgelig diskutere samfunnsnytte, og trenere det meste til kostnadene stiger til det eventyrlige. Jeg kommer selv fra ryfylke, og kjenner således frustrasjonen av å være prisgitt ferjetider og køer.

Det som imidlertid fanger min interesse i denne diskusjonen, er enkelte som uttaler seg om samfunnsnytten med fastlandsforbindelse til indre ryfylke. I forkant av Finnfastprosjektet, som jeg for øvrig støtter 100%, var det stort sett Rennesøybuen som protesterte høylytt. Dette uten å gi finnøybuen takk for å ha delfinansiert Rennfast. Ryfastprosjektet er allerede flere år over termin, og må forløses umiddelbart! Til dere som ikke ser vil bli brukere og ikke ser samfunnsnytten, kan jeg bare be slappe helt av. Det vil ikke koste dere en eneste krone å sitte i sofaen. Det er nemlig vi som vil bruke denne daglig som tar den reelle kostnaden!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Bråstopp?

Innsendt av Knut Eskeland, 02.11.2008 11:05:35

Det stopper nok ikke med disse 5.000 millioner kronene. Fylkessamferdsselsjef Gunnar Eiterjords enfoldige uttalelse om at det kan like godt kan gå andre veien, d.v.s. reduksjon av kostnadene, forteller vel ganske mye om hans kunnskap om og kjennskap til prisutvikling i samfunnet.

Snakker han mot bedre vitende, eller lyver som det så folkelig heter, eller går det går ann å være så naiv?

Kan han pr. dato vise til et eneste veiprosjekt som har gått over flere år og som har kommet ut "den andre veien"?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Kostnad målt mot hva?

Innsendt av Gunnar Vagle, 02.11.2008 11:01:12

Ryfast er fremdeles kun dobbelt så pengekrevende som dobbeltsporet, som man forventer vil betjene ca. 8000-9000 reisende per dag. Hva som vil bli faktisk trafikkmengde for Ryfast er enda uklart. Men isolert sett målt mot dobbeltsporet, basert på kost/nytteverdi, er ikke Ryfast et pengesluk.

At Høgsfjord alternativet er et langt bedre alternativ, er en annen sak. Og et slikt resultat ville på en langt mer optimal måte kunne sammensveise og utnytte regionens arealer.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Det mest tragiske .....

Innsendt av Torgeir H. Persett, 02.11.2008 10:42:01

... med politikerflertallets Ryfastfadese er alle pengene og all tiden som er gått med til å planlegge et fatamorgana folket ikke vil ha!

Enkelte politikere har vokst langt bort fra folket som velger dem. På den andre siden er det bortimot håpløst å bli kvitt disse politikerne, fordi de i realiteten velger seg selv... slik fungerer nå en gang det norske demokratiet...

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Realitestsjekk

FORNUFT?

Innsendt av Jørn Larsen, 02.11.2008 09:07:32

HADDE DET IKKE VÆRT MYE MER FORNUFTIG Å BYGGET EN TUNNEL FRA CA FRA TAU TIL RENNESØY? KOSTNAD CA 7-800 mill. REISETIDEN FRA TAU TIL STAVANGER HADDE ETTERPÅ GJENNOM RENNFAST BLITT CA 30 MIN.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Selvfølgelig.....

Kommune-sammenslåing

Innsendt av Petter Olsen, 02.11.2008 09:05:23

Ryfast debatten viser tydeligere enn noe annet at her trengs en sammenslåing av kommuner. Både på Jæren og i Ryfylke! Alle trekker i forslkellige retninger og resultatet blir da selvsagt NULL.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Ry-fjasko

Innsendt av Bjørn Larsen, 02.11.2008 01:57:14

At det må politikere fra Sandnes til for å se at hele prosjektet er en totalt økonomisk ry-fjasko, så må vi bare klappe for dem! Godt at det sitter noen politikere med en sunn kalkulator, framfor en (les: Sevland)som kun ser seg selv klippe båndet og få publisitet! Hør på vise Sandnes-politkere nå, så slipper vi å omtale tunellen for ry-fjaskoen for all framtid!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Ryfast er en helpolitisk BOM!!!

Innsendt av Kjell Arne Bringeland, 02.11.2008 00:25:05

Det er helt utrolig at vi i det hele tatt vurderer å bygge et veisamband til 5 milliarder for å knytte til 3 småkommuner i Ryfast til Jæren. Dette kan umulig være samfunnspolitisk før innbyggertallet og varetransporten er 2-3 ganger større enn hva den er i dag.

Dersom det skal bygges nytt veianlegg i Rogaland er det Tjensvollkrysset/Eiganestunnelen og RogFast som er fornuftig. Dette er veianlegg som vil være samfunnspolitisk korrekte og vil bli tjent inn ved hjelp av mindre køkjøring og venting på ferjekaier. Langs E39 er det enorm andel tung- og persontransport både til og fra vårt området, samt gjennomgangstrafikk som vil spare samfunnet for enorme kostnader.

Kjære politikere i Rogaland:

Tenk samfunnsnytte, ikke tenk på hvor mange minutter dere bruker på å kjøre til hyttene deres i Ryfylket.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Ryfast

Innsendt av Jan O. Øye, 02.11.2008 00:08:00

Det er bort imot ubegripelig at såkalte kloke mennesker fremdeles rir sine kjepphester, og ennå driver med utredning av Ryfast. Da prosektet ble lansert var prislappen ca. 1 milliard. Nå nærmer den seg 5 mrd. Skal en legge erfaringer fra slike anlegg til grunn, kan en multiplisere summen med 1,6. Da får prislappen en sum på 8 mrd. Er det en akseptabel pris for å måtte kjøre gjennom Stavanger for å komme videre sørover? Det er slutt på den tiden da rutebåtene gikk, og alle skulle til eller fra "byen". Trafikkproblemene gjennom Stavanger løses best ved å lede trafikken utenom. Når en da har alternativet med å bygge en bro over Høgsfjorden skulle valget være meget lett. At ikke Taufolket får tunellinnslaget eller Taufergen rett utenfor stuedøren får de bare akseptere. Dette er en forbindelse mellom hele Ryfylke og Nordjæren. Det er på tide at all Ryfastprestige blir lagt til side, og fornuften overtar.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Endelig

Innsendt av Geir Thorsen, 01.11.2008 23:37:10

Endelig ser det ut som politikkere i fylke er vilig til å bruke penger på ryfylke men da bør pengene heller brukes til noe fornuftig

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Begynn n�

Innsendt av Arne Olav Øvstebø, 01.11.2008 23:08:53

Ryfastprosjektet vil sannsynligvis bli utredet i all evighet dersom det ikke gjennomføres.

Tenk hva det vil koste i lønn til konsulenter, geologer, geologiske unders�kelser og Gud vet hva.

Det mest økonomiske er å begynne nå, og ikke la papirmølla gå i 10 år til - det er dyrt, det!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: 90 millioner kroner

Innsendt av Frode P. Bergsager, 02.11.2008 16:39:51

Hvis jeg ikke husker feil har vi allerede betalt 90 millioner for Høgsfjordrøret og "Ryfast", uten å få noe igjen for det. Disse pengene kommer fra forhåndsbompenger på ferjene pluss Ryfylkekommunene og fylket.

Uansett er dette lommepenger i forhold til hva utsettelsene frem til nå har kostet, vi kunne spart milliarder og ferjene kunne vært nedlagt allerede.

Stavanger fortjener ikke "Ryfast"-fordelene uten å betale utgiftene for forsinkelsene.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

POPULISTISKE LOKALPOLITIKARAR!!!

Innsendt av Lars Sigmundstad, 01.11.2008 22:56:20

Kvifor driv røynde lokalpolitikarar i Sandnes å øser opp folk - serleg i Ryfylke??

For politikarar som Borgli og Hauge veit sjølvsagt betre enn det dei her gjev uttrykk for!

Kvifor skal me i Ryfylke lenger få svi for dykkar redsle for å bli styrt frå Stavanger!!

Kanskje vår/min prinsipielle motstand mot store kommunesamanslåingar bør revurderast?! Iallefall når ein som her ser kva utslag dette kan få!

Dei EINVEGSKJØRTE RYFASTTUNELLANE - VÅR FASTLANDSFORBINDELSE - kostar jo CA.2.5 MRD.KR.!!!

Om me betaler dette i framtidige bompenger eller stadig aukande ferjebillettar - er same kostnaden!

Den store skilnaden er 24 timars fastlandsforbindelse!!

At Ryfastprosjektet i tillegg skal løysa/betra trafikktilhøva i Stavangerområdet for ca.1.5 mrd. samt utbetringar på R-13 innover i Ryfylke - er FLOTT!!

Det syner at Ryfast økonomisk er BOTNSOLID!!

Nei - slutt å hald ein bortimot SAMSTEMMIG RYFYLKEREGION for NARR!!

Vårt val av fastlandsforbindelse vart teke for 7-8 år sidan!!- OG då med OVERVELDANDE FLEIRTAL i alle kommunar!

INGEN treng prøva seia dei støttar oss i Ryfylke, dersom dei no i 12te time prøver stikka kjeppar i hjulet for dette!!

DEN blir for DRYG!!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Bybane til Jørpeland

Innsendt av Yngve Mathisen, 01.11.2008 21:59:25

Hva med å "nekte" bilene i JørpelandsTunellen og la de råtne på fergen.

Hvilken fremtidig Grønn gevinst ville ikke det har vært å ha "bybane" med nabobyen vår inni Ryfylke? Idéen er Gratis.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Nok er nok

Innsendt av Kjell O. Larsen, 01.11.2008 21:24:52

Nei,nå begynner prisen å bli så høy at det er bedre å se på andre og billigere løsninger for å gi Ryfylke fastlandsforbindelse.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Småligt

Innsendt av Kåre Olav Malmin, 01.11.2008 21:10:00

Det er rett og slett småligt at politikerne i Sandnes ikke vil unne Rygene den gleden det er å få kjøre bil til Stavanger for en latterlig lav sum de neste 40 årene. Hvor er visjonene?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

prestisje

Innsendt av Johan Berge, 01.11.2008 20:59:49

gått så mye prestisje i dette at det grenser til galskap, la Sevland og handelstanden i Stavanger ordne opp selv i sine interne trafikkproblemer uten å legge prislappen på Ryfylke.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Keiserens nye klær!

Innsendt av jan nilssen, 01.11.2008 20:35:15

Ryfast nærmer seg det som på et normalt norsk kalles en farse! Politikere! Det er lenge siden vi lærte at; du skal snu i tide. Men dere ser ut til å ha valgt å grave dere ned i tide! Men; husk, dere må også grave dere ut! Og da møter dere velgerne! Stopp opp og begynn å tenk over hva dere egentlig holder på å gjøre mot innbyggerne i Rogaland!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Gløm hele Ryfast!!!!!

Innsendt av Reidar sørbø, 01.11.2008 20:07:14

nesten alle på Strandalandet vil ikkje ha Ryfast..... Det er bare bortkastet penger. Bruk penngene på å forbedre veiene heller, noe dere ikke klarer

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Det er der du tar feil

Bom-finansiering

Innsendt av Anne Pedersen, 01.11.2008 19:16:57

Om de som vil nytte denne nye utbyggingen er villig til å betale kostnadene med bom-betaling i x-antall år, så hvorfor ikke bygge ut? All utbygging er jo på sikt en invistering. De menneskene som er berørt, burde vel egentlig få et ord med i laget? En avstemming for eksempel.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Avstemningen

Skriv din kommentar

Tittel *

KommentarMaks 2000 tegn

Fornavn *
Etternavn *
E-post *


Aftenbladet ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Aftenbladet.no

Flere fugler? Ja takk!

Det var under barn og unges kommunemøte i Klepp at Martin Nese (16) kom med spørsmålet: Kan foggelen i rundkjøringen få unger?
Jæren: Les mer

Lastebil brant opp på E39

En lastebil ble natt til fredag totalt utbrent på E39 ved Saglandsvatnet i Bjerkreim. Ingen personer kom til skade.
Dalane: - Kan ha startet i et dekk

- Lyses feilmeldings-
telefon på grensa til svindel

Arnfinn Nilsen betalte 87 kroner for å sitte i kø hos Lyses feilmeldingstelefon. Etter 17 minutter var kontantkortet tomt, og han hadde fremdeles ikke fått noen hjelp.
Lokalt: Les mer 44

Trange dager for asylsøkerne

Boforhold

Bør mer gjøres for å sikre asylsøkere gode boforhold?

Ja
Nei

190 asylsøkere i Stavanger er plassert i leiligheter. De skal være nøkterne, men forsvarlige, sier Hero. Men ikke alle beboerne føler seg trygge i sine små krypinn.
Lokalt: Se TV Aftenbladet

Nok snø til Sesilåmi

Det er ingen grunn til å bekymre seg: Statsmeteorologene har endret mening og varsler langt mindre regn enn tidligere i uken.
Sirdal og Agder: Les mer

Annonse

RYFAST-GJELD

RENTER: Ryfast-kostnadene baserer seg på en lånerente på 6 prosent med 20 års bompengeinnkreving. I 2014 er gjelden til bompengeselskapet størst, den er da på 4,990 milliarder kroner.

Annonse
Annonse
FLERE SAKER FRA INNENRIKS
  • Gammel gråstein glitrer

    Terningkast 5 Stemte det jeg mente fra filmfestivalen i Berlin – er Hans Petter Molands gangsterkomedie noe å rope hurra for? Etter et oppfriskende gjensyn i kinosalen på Sølvberget er svaret ja. Her blir gammel gråstein til perler og gull.

FLERE SAKER FRA KULTUR
  • Ikke nye penger til Tysdalsvatnet

    Samferdelsminister Magnhild Meltveit Kleppa kom torsdag ikke med penger til rassikring av Tysdalsvatnet - fordi strekningen er en riksvei.

  • Høyre og Frp har flertall sammen

    Høyre og Frp fester grepet om velgerne. Hadde det vært stortingsvalg i morgen ville trolig Erna Solberg blitt statsminister og Siv Jensen finansminister.

FLERE SAKER FRA POLITIKK

Siste Sandnes

  • Her er konsul Bjellands lysekrone

    Jakten på den originale lysekronen i Sviland kapell fortsetter. Et feil bilde sendte etterforskerne på villspor.

  • Ett minutt kostet 9728 kroner

    Jostein Løland og følget på sju løp for å rekke flyet. Men Norwegians medarbeider sendte følget fra skranke til skranke.

  • Sparket politibetjent

    Sandnesmannen (18) slo en dørvakt ved Beverly Hills Fun Pub. Da han skulle anholdes av politiet kort tid etter, sparket han betjenten i mage og bryst.

  • Balltre-ranet i sitt eget hjem

    En Hommersåk-mann i begynnelsen av 20-årene ble slått med balltre og truet til å gi fra seg et større pengebeløp.

  • Dømt for spark av politibetjent

    18-åringen slo en dørvakt ved Beverly Hills Fun Pub, og da han skulle anholdes av politiet kort tid etter sparket han betjenten i mage og bryst.

Kundesenter

Siste saker fra Aftenbladet.no

Skatt

Fornavn:

Etternavn:

Formuetoppene: Stavanger · Sandnes · Eigersund · Haugesund · Karmøy · Bjerkreim · Bokn · Finnøy · Forsand · Gjesdal · · Hjelmeland · Klepp · Rennesøy · Kvitsøy · Lund · Randaberg · Sauda · Sokndal · Sola · Strand · Suldal · Time · Utsira
Inntektstoppene: Stavanger · Sandnes · Eigersund · Haugesund · Karmøy · Bjerkreim · Bokn · Finnøy · Forsand · Gjesdal · · Hjelmeland · Klepp · Rennesøy · Kvitsøy · Lund · Randaberg · Sauda · Sokndal · Sola · Strand · Suldal · Time · Utsira
Skattetoppene: Stavanger · Sandnes · Eigersund · Haugesund · Karmøy · Bjerkreim · Bokn · Finnøy · Forsand · Gjesdal · · Hjelmeland · Klepp · Rennesøy · Kvitsøy · Lund · Randaberg · Sauda · Sokndal · Sola · Strand · Suldal · Time · Utsira
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse