Erik Solheim synes ikke andre skal ta æren for klimameldingen

Tidligere miljø- og utviklingsminister Erik Solheim synes ikke andre skal stjele æren for klimameldingen. Han betegner avgått statssekretær Heidi Sørensen som klimameldingens mor.

Onsdag la regjeringen, med statsminister Jens Stoltenberg (Ap) og miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) i spissen, fram klimameldingen. SV-ledelsen høstet ros, men i et intervju med NRK Ukeslutt lørdag tar tidligere miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV) bladet fra munnen.

- Det er en ting jeg er litt irritert over, og det er at ikke den personen som virkelig har æren for alt det positive i klimameldingen, får det. Det er statssekretær Heidi Sørensen som er den sentrale aktør i denne klimameldingen. Hun forhandlet den da jeg var statsråd, hun har forhandlet den etterpå. Hun er klimameldingens mor, og hun burde få æren og andre burde ikke forsøke å stjele den, sier Solheim.

Sørensen sluttet

Fredag ble det kjent at Heidi Sørensen slutter som statssekretær i Miljøverndepartementet, en stilling hun har hatt siden 2007. Erik Solheim ble byttet ut av regjeringen mot sin vilje 23. mars.

Sørensen skrev selv på sin egen Facebook-side fredag at hun hadde informert SV-ledelsen om at hun ønsket å fratre fra kommende høst av private grunner.

- Jeg har forståelse for at den nye ledelsen på denne bakgrunn valgte en mer langsiktig løsning enn hva jeg kunne tilby, selv om mitt primære ønske var å jobbe for Bård Vegar fram til høsten 2012, skriver Sørensen.

Erik Solheim skryter av Sørensen og sier at hun omtrent kan mer om miljøvern enn alle de andre til sammen.

- Det er en svakhet for SV og en svakhet for landet at hun slutter, og hun burde fortsette, sier han.

CO2-avgift

Den avgåtte ministeren mener for øvrig at det er mye bra i klimameldingen, men peker på én svakhet.

- Den største svakheten er at vi ikke har fått på plass en høyere pris på CO2-utslipp. Jeg tror både næringslivet, bilister og andre ville hatt en fordel av om vi hadde hatt en opptrappingsplan for en slik CO2-avgift. Da ville næringslivet visst hva de hadde å forholde seg til etter 2015. Bilistene ville vite at riktignok går prisen på bensin litt opp, men med innføring av mer drivstoffgjerrige motorer, så blir det ikke dyrere for husholdningene, sier han. (©NTB)

Les også

Siste fra Norge