Sollys og inntak av D-vitamin kan ha en beskyttende virkning mot sykdommen multippel sklerose (MS), viser forskning.
AV: NTB
Nå har doktorgradsstipendiat Stig Wergeland ved Nasjonalt Kompetansesenter for MS fått stipend for å studere hvilken betydning vitamin D har på forandringer i hjernen som kan knyttes til sykdommen.
Stipendet på 50.000 kroner ble utdelt i forbindelse med nevrologenes årsmøte denne uka.
MS forekommer hyppigere på nordlige breddegrader enn på sørlige, og MS-attakker er også vanligere på våren når D-vitaminlagrene er lave. En studie fra Nord-Norge har vist at økt utendørsaktivitet minsker risikoen for MS.
Store deler av den norske befolkningen har et for lavt D-vitaminnivå. Det gjelder framfor alt tenåringer, ikke-vestlige innvandrere, eldre hjemmeboende med lavt funksjonsnivå og de som bor på institusjon.
- I Nord-Europa er verken riktig kosthold eller soleksponering tilstrekkelig for at vi skal få i oss nok mengde vitamin D. Derfor anbefaler helsemyndighetene ekstra inntak av dette vitaminet, sier Stig Wergeland.
Han mener at dersom risikoen for å utvikle MS skal påvirkes, må den anbefalte inntaksdosen muligens tidobles.
FOTO: Pål Christensen
Kommentarer