Farlig flaskehals på Jåttå forsvinner i høst

Jernbaneverket vil gjøre alt for at Jåttå stasjon blir første stopp på dobbeltsporet. Ny stasjon betyr ny jernbanebro og bred undergang mot Jåttåvågen.

Stavanger kommune var sterkt kritisk til Jernbaneverkets opprinnelige planer for dobbeltsporet. Byggingen skal komme igang neste høst og Jernbaneverkets planla å starte bygging både i Stavanger og i Sandnes. Med den rekkefølgen ville ny stasjon i Jåttåvågen bli siste stopp for dobbeltsporet.

Stavanger kommune nøyde seg ikke med å uttrykke sterk misnøye. Et bredt politisk flertall sa seg villig til å forskuttere inntil 90 millioner kroner for å få fortgang i stasjonsbygging i Jåttåvågen.

Viking stadion, med tilliggende kjøpesenter, boliger og arbeidsplasser og ny videregående skole, har gjort trafikken til og fra området vanskelig, tidvis kaotisk og farlig. Togstasjon er derfor viktig for å begrense biltrafikken. Og en slik stasjon vil bedre tilgangen til ekspansjonsområdet, ikke minst ved store stadion-arrangementer, som har ført til trafikkork og store trafikkproblemer for beboere i området.

Vil snu på planen
Nå lover altså Jernbaneverket å gjøre sitt beste for å komme kommunen i møte.

- Vi skal gjøre det vi kan for å å finne en løsning som kommunen blir tilfreds med, sier Kjell Bakken. Han er informasjonssjef i Jernbaneverket.

I kommunen vil de nå få svaret de har ventet på. Politikerne, med Per A. Thorbjørnsen (V) i spissen, ba seinest denne uken administrasjonen purre på Jernbaneverket.

- Vi har ikke visst om det ble satt av penger til å starte byggingen av dobbeltsporet før statsbudsjettet ble lagt fram. Så ble det regjeringsskifte og nytt budsjett, er Kjell Bakkens forklaring på hvorfor tilbakemeldingen har uteblitt.

Trafikkproblemene
Men når det nå er helt klart at det er satt av 150 millioner kroner til å starte byggingen, fortsetter Jernbaneverket detaljplanleggingen. Målet er byggestart i oktober neste år.

- Dette er et stort og komplisert prosjekt. Vi vil nå se hvordan vi kan stokke om på rekkefølgen i utbyggingen for å imøtekomme ønsket fra Stavanger kommune.

Det nye dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes skal etter planen stå ferdig i 2009/2010.

anja.fremo@ aftenbladet.no

Les også

Siste fra Lokalt

Dobbeltsporet

Trangt spor: Kapasiteten er sprengt på jernbanestrekningen Stavanger- Sandnes. Når dobbeltsporet er på plass, vil kapasiteten bli opp mot firedoblet.

Første bevilgning: 150 millioner kroner ble satt av i høstens statsbudsjett. Dermed kan Jernbaneverket starte arbeidet med dobbeltsporet neste høst.

Ferdig: Hvis den planlagte framdriften holder, skal dobbeltsporet være ferdig i 2009/2010.

Nye stopp: Det skal bli permanente stoppesteder i Paradis, Jåttåvågen og på Gausel.

Siste nytt

Siste 100 saker