• Siste test før dobbeltsporet åpnes

    Etter tre års byggearbeid er dobbeltsporet mellom Staqvanger og Sandnes nå ferdig - og fra mandag morgen slipper passasjerene å ta buss langs strekningen. Vi fikk bli med på en testtur for å sjekke at alt nå er klart.

    VIDEO: Videoreporter: Rune Vandvik

  • Slik er togturen mellom Stavanger og Sandnes

    Vær med på hele togturen mellom Stavanger og Sandnes på det nye dobbeltsporet.

    VIDEO: Foto: Rune Vandvik

  •  

SPESIAL: Slik blir dobbeltsporet

Klikk på stasjonene i grafikken over for å lese mer og se hvor lang tid det tar å gå til utvalgte steder.

HVA: Jernbaneverket bygger en moderne jernbane der Jærbanen alltid har gått. Dobbeltspor betyr et eget spor for hver kjøreretning. I tillegg kommer fire nye stasjoner som server nye bydeler og en ny tursti langs hele strekket.

HVORFOR: Kapasiteten på strekningen var sprengt, med 2,5 millioner reisende i 2006. Uten dobbeltspor ville ikke jernbanen kunne dekke veksten i transportbehovet på Nord–Jæren. Toget hadde en markedsandel på 30 til 50 prosent av arbeidsreisende mellom Sør-Jæren og Nord-Jæren. Målet er å doble markedsandelen for banetrafikk over ti år.

PRISLAPP: Totalkostnaden er på 2,2 milliarder kroner.

FRAMDRIFT: Byggingen begynte i 2006 og er ferdig på mandag. Det siste halvåret har all togtrafikk vært stengt. NSBs nye rutetabell, med kvartersfrekvens, trer i kraft 14. desember.

Du kan lese mer om dobbeltsporet i lørdagens papiravis.

Les også

Siste fra Lokalt

Siste nytt

Siste 100 saker