• FOTO: Jon Ingemundsen

Signaltrøbbel for Jernbaneverket:

Skaper uro for dobbeltsporet

Det blir stadig verre å anslå når signalanlegget på Ganddal godsterminal kan bli godkjent. Problemene kan forplante seg til dobbeltsporet.

Da Aftenbladet intervjuet teknisk direktør i utbyggingsavdelingen i Jernbaneverket før jul, mente Finn Holom at den endelige godkjenningen for det moderne signalanlegget på Ganddal godsterminal burde være klar til påske, i alle fall i løpet av våren.

Nå er ikke Jernbaneverket like sikre.

– Problemene med å få anlegget godkjent, fortsetter og er stadig mer omfattende enn vi hadde trodd. Derfor vil det nok ta enda mer tid enn det vi trodde før jul, sier informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket.

For Ganddal godsterminal, som blir offisielt åpnet av samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) i dag, er det i og for seg ingen katastrofe at signalanlegget ikke er godkjent hos Jernbanetilsynet.

Tilsynet har nemlig gitt tillatelse til å dirigere togene manuelt inntil det helautomatiske, datastyrte systemet som er levert av ABB, er godkjent.

Svært oppmerksomme

Umiddelbart er konsekvensen at anlegget har lavere kapasitet for å håndtere godstog, noe som igjen fører til at mer gods må transporteres på vei.

Men trøbbelet i Ganddal kan komme til å forplante seg til andre prosjekter, ikke minst det etterlengtede dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes.

– Vi er svært oppmerksomme på at det kan bli kritisk for dobbeltsporet dersom Merkur-systemet ikke blir godkjent, men i dag mener vi at dette skal kunne unngås, sier Bakken.

For Sandnes-Stavanger er vi slik det fortoner seg i dag, ikke bekymret for dette. Men vi har dette under kontinuerlig oppmerksomhet.

Framdrift

– Det jeg kan si er at Jernbaneverket vurderer fortløpende hvilke konsekvenser forsinkelsen av Merkur på Ganddal kan få for andre Merkur-prosjekter, som utbyggingen av fjernstyring fra Mosjøen til Bodø på Nordlandsbanen og dobbeltsporet Sandnes-Stavanger. Vi er selvfølgelig oppmerksomme på at både vår egen og ABBs ressursbruk for å komme i mål med Ganddal, kan gå ut over fremdriften i andre prosjekter, sier Bakken.

Grunnen til at det er så avgjørende å komme i mål med Ganddal-anlegget, er at dette er en såkalt «generisk godkjenning», som betyr at når Ganddal-anlegget en gang får tommelen opp fra tilsynet, vil denne godkjenningen gjelde alle anlegg av samme typen.

Merkur er et helt nytt konsept, basert på datastyring av signalene, mens de eldre (og mer velprøvde) systemene baserer seg på «gammeldagse», elektriske releer.

Hvem får regningen

Aftenbladet har tidligere omtalt at det er sterke interne stridigheter i Jernbaneverket, der uenighet om det nye signalsystemet Merkur er en viktig ingrediens. En god del av de ansatte i signalmiljøet er svært lite begeistret for Merkur-anlegget, noe som skal ha skapt særlige problemer.

Kontrakten mellom Jernbaneverket og ABB er verdt rundt 45 millioner kroner, men ingenting tyder i dag på dette blir sluttregningen for signalkontrakten. Mye ekstraarbeid for å komme i mål, endringer i spesifikasjonene og reklamasjoner vil utvilsomt øke prisen - spørsmålet er hvem som får regningen til slutt.

Dette vil nok også samferdselsministeren være interessert i å finne ut av - selv på en åpningsdag der det helst skal være smil og gratulasjoner som står på programmet.

Les også