• Jærkokk Heine Grov, Hå-kyllingens "far", Jone Pollestad og styremedlem Jofrid Torland Mjåtveit i Nortura tester Hå-kylling med svinenakke.

    FOTO: Erlend Berge

  • Tidligere Hå-ordfører Terje Mjåtvei håper noen vil videreføre satsingen på den jærske spesialitetskyllingen.

    FOTO: Erlend Berge

Nortura har slaktet
Hå-kyllingen for godt

Markedet etterspurte en jærsk kvalitetskylling. I 2001 svarte jærlandbruket med gourmet-produktet Hå-kylling. Nå har Nortura lagt satsingen død.

- Jeg ble skikkelig sur da jeg forstod at Hå-kylling var trukket fra markedet. Produktet har ikke vært dyrere enn at det til de grader har vært verdt prisen, sier den kvalitetsbevisste matmonsen Jan Bostad i Stavanger.

Han spekulerer om at satsingen er kaldkvalt av Nortura, fordi den ikke ga penger i kassen.

- Beklagelig

Tidligere eier og nåværende styremedlem i Nortura-oppkjøpte Hå Rugeri, Jone Pollestad, var far til initiativet som førte til lanseringen av den jærske spesialkyllingen.

Pollestad beklager at Hå-kyllingen er lagt død og sier han har fått henvendelser fra frustrerte kylling-elskere etter at produksjonen er stanset.

- Mitt inntrykk er at noe hele tiden har sviktet i distribusjonen. Jeg tror mye av forklaringen også ligger i at Nortura rett og slett ikke er vant til å handtere små volumer. Jeg har tenkt at jeg egentlig skulle satset på dette selv, men jeg har ikke hatt tid. Hadde jeg vært 10–15 år yngre, hadde jeg kanskje gjort det, sier Pollestad.

- Nederlag

Kyllingbøndene Sigurd Høyland i Time og Trond Mjåtveit i Hå er to av i alt ti gårdbrukere som har fôret opp Hå-kyllinger for Nortura. Det har vært 20–30 prosent mer lønnsomt enn å produsere vanlig kylling. Nå retter de pekefingeren mot samvirkeselskapet de selv er medeiere i.

- Det er et nederlag at Nortura ikke klarer å følge opp et så godt produkt etter at det er brukt så mye energi og ressurser underveis, sier Høyland. Han mener Nortura ikke har gjort nok for å få markedet interessert, og at også distribusjonen har vært heller lunken.

- Dette er veldig synd. Vi har prøvd å få det til, men det har ikke vært vilje i Norturas ledelse til å være med videre, sier Trond Mjåtveit.

Håper på fugl føniks

Også Mjåtveit far, tidligere Hå-ordfører Terje Mjåtveit, er svært kritisk til at Hå-kyllingen er lagt død.

- Jeg kan ikke begripe at dette skjer. Her ber folk om nisjemat og skal ha det fra all slags daler og krinkelkroker i landet. Så har vi noe som er godt i gang på Jæren. Da blir det helt feil at vi ikke kan fortsette med dette. Det er en fallitterklæring, mener Mjåtveit, som håper at ikke siste ord er sagt og antyder at noen allerede snakker sammen.

- Kjempegodt produkt

Jærkokk Heine Grov karakteriserer Hå-kyllingen som et velsmakende, kjempegodt kvalitetsprodukt. Like bra som den mer kjente Stangekyllingen.

- Det er veldig synd at Hå-kylllingene forsvant. Hvis forklaringen er for dårlig salg, er det jo Norturas egen feil, da er de for dårlige til å selge, sier Grov, som tviler på at markedsstrategien har vært god nok.

- Det som har skjedd, er omtrent som om Nora skulle kjøpe min grønnsakproduksjon og legge den ned fordi de ikke klarte å selge den, mens jeg selv kan selge produktene. Hadde det også vært satset på et samarbeid med kokker og restauranter, ville det bidratt til at flere ville oppsøkt Hå-kyllingene i butikkene, mener han.

- Dårlig butikk

Norturas styreleder Sveinung Svebestad og fabrikksjef Frode Tjelle ved Nortura Hå er enige i at Hå-kylling var et veldig bra produkt. Men ifølge de to har selskapet aldri har tjent penger på kyllingene.

- Har ikke et så stort selskap som Nortura et ansvar for å sikre forbrukerne også gourmet- og nisjeprodukter, selv om de isolert sett er lite lønnsomme?

- Jo, derfor har vi også gående en satsing på spesialiteter og vil fortsatt produsere spesialitetskyllingen Liveche, sier Svebestad. Han bekrefter at Nortura-ledelsen gjorde et valg, som innebar at Hå-kyllingen ble ofret til fordel for Liveche.

Skulle ut i landet

Frode Tjelle kjenner ikke alle detaljene rundt markedsføring og salg av Hå-kylling, men avviser at strategien har vært bevisst lunken.

- Jeg tror det har vært gjort meget iherdige forsøk på å få den inn i kjedene. Så kan en diskutere hva som er nok. I 2009 la vi om designen på pakningene og gjorde et forsøk på rikslansering, men det gikk ikke så bra. Vi fikk ikke listet produktet inn i Norgesgruppen. Argumentet var at de hadde for mange nisjeprodukter.

Les også

Siste fra Jæren

Hå-kylling

Jærsk: Lansert i 2001 etter initiativ fra Hå Rugeri-eier Jone Pollestad, som svar på at markedet etterlyste en større, saftigere og mer smakfull kvalitetskylling.

Dro sammen: Samarbeid mellom kyllingprodusenter, Nortura/Prior (slakt og distribusjon), Felleskjøpet Rogaland Agder (fôr) og Gastronomisk Institutt (smakstester).

Spesialfôr: Hå-kyllingene ble fôret i opptil 45 dager, to uker lenger enn vanlig kylling, de to siste ukene med et spesialfôr tilsatt bygg, havre, grasmjøl, tangmjøl, einerbær og lynghonning.

Volum: Samlet årsproduksjon på det meste oppe i nærmere 500.000 kyllinger. Gjennomgående bare rundt halvparten ble solgt under varemerket Hå-kylling.

Marked: Helgø, Norgesgruppen (Meny) og Coop (Mega) i Stavanger- og jærregionen. Kortvarig landsomfattende lansering i 2009.

Siste nytt

Siste 100 saker