Uakseptabelt for SAS

– SAS mener den nye byggeløsningen på Sola uten gangbruer mellom terminal og fly, er fullstendig uakseptabel i dagens luftfart, sier direktør Tim Smistad i SAS Norge til Aftenbladet.

- Det sier seg selv at verken flyselskaper, passasjerene på Sola eller Stavanger-regionen kan tåle et dårligere tilbud på lufthavnen i dag enn da hovedterminalen på Stavanger lufthavn var ny i 1987. Løsningen er et langt steg bakover i tid, påpeker SAS Norge-direktøren.

For SAS sin del har selskapet aldri sagt ja til en byggeløsning uten gangbruer for større jetfly. Det er ikke lenger noen mening å utsette passasjerer for all slags vær og vind ved om bord eller avstigning, understreker Smistad.

Han hevder at SAS bare har gått med på at propellfly som selskapets mindre Fokker 50-maskiner eller fly fra datterselskapet Widerøe skal parkeres på plasser uten gangbru. Alle større jetfly skal prioriteres slik at de reisende kan være tørrskodd i det de forlater eller går om bord i flyene.

Etter at den nåværende hovedterminalen ble innviet for 22 år siden har Sola vokst til å bli en av de viktigste flyplassene på selskapets rutenett. Distriktets posisjon både nasjonalt og internasjonalt gjør det nødvendig med en lufthavn av høy standard og karakter.

– Disse kravene opprettholdes ikke med Avinors nye byggeplaner.

Det er i dag meningsløst å bygge flyterminaler uten overbygde gangbruer, påpeker direktør Smistad.

De fleste større byer og flyplasser i Norge har også fått slike fasiliteter. Sola var først her i landet med sine i 1987.

Siden den gang har gangbruer blitt bygget på Gardermoen, i Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø. Den nye løsningen på Sola kan ikke aksepteres, sier SAS Norge-direktøren.

Les også