• Fra 1999. Kong Harald stiger om bord i «Wyvern» og hilser på Egil Eriksson.

    FOTO: Knut S. Vindfallet

  • Fra 1999. Kong Harald stiger om bord i «Wyvern». Egil Eriksson til høyre.

    FOTO: Knut S. Vindfallet

  • Fra 1996

    FOTO: Jon Ingemundsen

  • 2010 Hartlepool, England. Lars Halvard Sutterud på trombone, kaptein Ingeir Fossan på gitar og Egil Eriksson med trekkspill. Bak fra venstre står Arvid Norås, Roger Hagen, Kjetil Østbø og Svein Nordbø. I sofaen helt t.v. sitter Arne Magnus Borg Sortland og Sindre Sirevåg. I tillegg til å vinne ragattaen mellom Kristiansand og Hartlepool i klasse B inkasserte også "Wyvern" full seier og vant overall, som betyr at de vant etappen uansett klasse i The Tall Ships Races.

    FOTO: Pål Christensen

  • Prinsesse Anne ombord på "Wyvern" i Edinburgh i Skottland i 2003. Hun ble tatt imot av skipper Sigurd Waage.

    FOTO: Egil Eriksson

  • Fra 2004.

    FOTO: Egil Eriksson

  • Utseilingen etter Tall Ships' race i 2004.

    FOTO: Anders Minge

  • Den gang 23 år gamle Kjetil Østbø trener for Tall Ships' Race i 2004.

    FOTO: Egil Eriksson

  • Faksimile fra Aftenbladet 16. august 1984. «Wyvern» har ankommet Stavanger for å overleveres til Stavanger sjøfartsmuseum. Skuta var en gave fra oljeindustrien i Stavanger
  • Tall Ships Races i Vågen i Stavanger 1997. Seilskutene på vei ut Byfjorden. "Wyvern" helt nede til høyre i bildet leder paraden.

    FOTO: Fredrik Refvem

  • 2010 i Hartlepool, England. Foran fra venstre. jubler Sindre Sirevåg, Arvid Norås, Sara Wathne, kaptein Ingeir Fossan, Roger Hagen og Arne Magnus Borg Sortland. Bak fra venstre står Svein Nordbø, Kjetil Østbø, Egil Eriksson, Andreas Bueland Decosemaeker, Lars Halvard Sutterud og Jørgen Haraldseid Gramstad. I tillegg til å vinne ragattaen mellom Kristiansand og Hartlepool i klasse B inkasserte også "Wyvern" full seier og vant overall, som betyr at de vant etappen uansett klasse i The Tall Ships Races.

    FOTO: Pål Christensen

  • «Wyvern» klargjøres før seilas til Shetland for å delta i Tall Ships Races 2011.

    FOTO: Lars Idar Waage

  • «Wyvern» ankommer Stavanger i 1984.
  • «Wyvern» ankommer Stavanger i 1984.
  • «Wyvern» ankommer Stavanger i 1984.
  • «Wyvern» ankommer Stavanger i 1984.

Historien bak «Wyvern»

«Wyvern» er en ketch eller en galeas, konstruert av den berømte båtkonstruktør og båtbygger Colin Archer.

Navnet «Wyvern» er gammelt og knyttet til en ondsinnet og fryktinngytende flyvende drage fra de engelske eventyrenes verden. I norsk folketro var dette vesenet kjent under navnet linnorm.

1894

Den noe eksentriske engelske trelasthandleren Frederick Croft, som bodde i Larvik, bestilte fartøyet i 1894. Det skulle være et lystfartøy. Archer kom med mange forslag før Croft var fornøyd. Byggingen overlot Archer til sin tidligere formann Thor Martin Jensen. Han eide og drev Porsgrund Baadbyggeri.

1897

10. august 1897 ble skuta sjøsatt, og fikk da sitt navn; «Wyvern», men har hatt flere andre navn gjennom historien. Familien Croft seilte henne i en årrekke langs Sørlandskysten og over Nordsjøen til Crofts hjemby, Hull.

1909

«Wyvern» ble solgt til Kiel. Da fikk hun navnet «Tatjana». Hun seilte under tysk flagg til etter første verdenskrig. Da kom hun tilbake til Norge.

1924

Avisredaktør Rolf Thommesen i Tidens Tegn kjøpte henne. Han døpte skuta om til «Havfruen III». Thommesen seilte henne både i Nordsjøen og i Østersjøen, inntil han solgte henne i 1934.

1934

Da havnet skuta til Storbritannia. Det var under denne perioden, under navnet «Havfruen III» skuta hadde sin første storhetstid. Eiere var ekteparet Anne og Terrence Carr. De seilte og bodde om bord i 27 år fra 1947. De krysset Atlanterhavet hele 12 ganger, og de var på jordomseiling i slutten av 50-årene. Både aviser og tidsskrifter fulgte med fartøyet og ekteparet på deres mange turer. Så ble stoltheten solgt til middelhavsøya Ibiza. Der gikk hun i turistfart noen år.

1977

Skuta var i svært dårlig forfatning på Ibiza. Man fant ut hvilken skute det var, og noen ønsket å gjøre noe for den aldrende damen.

Fredrik Denneche ved Sjøfartsmuseet i Oslo ble gjort oppmerksom på at det lå en Colin Archer-skute og vansmektet i en bøye på Ibiza. Han kontaktet sin venn, Pål Mitsem, som i dag er advokat i Stavanger, men som den gang var ansatt i Phillips Petroleum Company i Tananger. Da som i dag er det mer penger å hente i oljå enn i museene, så Denneche ba Mitsem og Phillips om hjelp til å redde dette bevaringsverdige fartøyet.

Axel F. Østbø i Stavanger ble kontaktet. Han hadde ledet restaureringen av«Anna af Sand». Sammen med Mitsem, Jacob Rugland i Phillips og båtbygger Arne Andersen reiste han til Ibiza for å ta en titt på elendigheten, og eventuelt diskutere overtakelse og pris med eieren, britiske Mr. Mattner.

1978

Det ble bestemt at det var mulig å berge skuta, og man kom til enighet om overtakelse og pris. I august 1978 ankom båten til Tananger. Det ble satt ned en komité med Jostein Haukali, ansatt i oljeselskapet Elf, som formann. Komiteen skulle, ved hjelp av bidrag fra oljenæringen, sørge for at «Wyvern» ble restaurert og deretter gitt i gave til Stavanger Sjøfartsmuseum.

1984

I august 1984, seks år etter at «Wyvern» kom tilbake til Norge, og fem år etter at restaureringen startet, var alt gjort. «Wyvern» kunne med stormasten høyt hevet seile inn på Stavanger havn til en høytidelig seremoni. Daværende kronprins Harald overleverte fartøyet til Stavanger Sjøfartsmuseum.

Det var for øvrig stor festivitas på Strandkaien 21. august 1984. Da overleverte daværende kronprins Harald «Wyvern» til Stavanger Sjøfartsmuseum.

«Wyvern» har deltatt i Tall Ships' Races fem ganger.

LES OGSÅ:

«Wyvern» har sunket  

- Druknet under forsøk på å berge «Wyvern»  

- Kan være mulig, men dyrt å redde «Wyvern»  

- «Wyvern» var i topp stand  

Krevende leteforhold  

Disse var om bord på Wyvern  

Les også

Siste fra Stavanger