• Arbeidsgruppen som vurderer enklere løsninger for transittpassasjerer på norske flyplasser håper at overgangsreisende fra utland til innland skal slippe ny sikkerhetskontroll på Gardermoen.

Tollklarering kan bli enklere

Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet skal opprette en arbeidsgruppe som skal vurdere om det kan bli enklere for flypassasjerer å overføres fra utenriksfly til innenriksfly her i landet.

Arbeidsgruppen skal være hurtigarbeidende. Den skal presentere sine konklusjoner for de to departementene innen seks måneder.

Det opplyser samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til Aftenbladet.

Mye kritikk mot ordningen

Norge er blant de få land i Europa hvor det kreves tollklarering og ny innsjekk og sikkerhetskontroll for alle flypassasjerer som mellomlander på Oslo Lufthavn, Gardermoen, og som skal reise videre med fly til andre norske flyplasser.

Ordningen har i lengre tid vært kritisert av Avinor, flypassasjerer og flyselskapene.

Mange transittreisende kvier seg for å reise via Gardermoen. De foretrekker direktefly fra utlandet til det endelige bestemmelsesstedet her i landet hvis det er mulig.

For flyselskapene og Oslo Lufthavn betyr praksisen tapte inntekter, samtidig som flyrutene til Oslo svekkes ved at de mister et betydelig antall reisende.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa ønsker enklere regler for tollklarering.

FOTO: Pål Christensen

Kleppa håper på løsning

Samferdselsminister Kleppa sier at hun håper det blir mulig å finne enklere løsninger som i flere europeiske land, inkludert Sverige og Danmark, som allerede har innført ordningen.

Saken var tema under luftfartskonferansen på Sola denne uken. Også på konferansen i fjor ble saken kritisert og etterlyst av konferansedeltakerne.

Skal hente inn erfaringer

Arbeidsgruppen fra departementene skal hente erfaringer fra Sverige og land i EU. De skal også sanke erfaring fra land som USA og Australia, som ikke tillater adgang til direktesending av transferbagasje.

Gruppen skal ledes av Avinor. Den skal bestå av representanter fra luftfartsbransjen og tollmyndighetene.

Medlemmene skal også se på erfaringene som luftfarts- og tollmyndighetene har gjort ved direktesending av bagasje til bestemmelsesstedet. Det blir da viktig å høre om publikums reaksjoner, antall og hvilke beslag som gjøres, kontroll av restriksjonsbelagte varer og eventuell innhenting av reisende for å bli kontrollert sammen med bagasjen.

Fordeler og ulemper

En del av arbeidsgruppen skal vurdere fordeler og ulemper av de ulike forenklingsalternativene. De skal også kartlegge hva forenkling av toll- og sikkerhetsordningene vil bety for transittpassasjerene, samfunnsbeskyttelsen og flyplasslogistikken.

De skal videre studere om bare en passering av sikkerhetskontrollen i praksis er mulig ved norske flyplasser.

For at ordningen skal innføres, må slik engangsundersøkelse av folk og bagasje kunne gjennomføres. Også lufthavnenes og flyselskapenes roller og hva de kan bidra med inngår i undersøkelsen.

Flere tollere

Ordningen vil sannsynligvis føre til økt tollbemanning på flyplasser som Bergen lufthavn, Flesland, og Stavanger lufthavn, Sola. Dette må gjøres for å håndtere den økte mengden bagasje, som vil kreve tollbehandling det endelige landingsstedet dersom et enklere system innføres.

Under Solakonferansen opplyste samferdselsministeren ellers at departementet er i full gang med neste Nasjonal transportplan. Frist for innspill til planen er satt til tidlig neste år. Stortingsmeldingen om transportplanen er planlagt til våren i 2013.

Administrerende direktør Nic. Nilsen ved Oslo Lufthavn er glad for utspillet fra samferdselsstatsråden. Han håper det vil bli mulig å finne enklere løsninger for transittreisende fra utlandet til andre norske flyplasser.

Les også

Siste saker