Flykter til Singapore

Mer enn 120 norske selskaper er alt etablert i Singapore. Selskapene flytter for å spare skatt og for å tjene penger i verdens største og raskest voksende markeder.

- Vi som lever av å betjene og hjelpe til rette norske selskaper som vil etablere seg i Singapore, har firedoblet omsetningen i løpet av de siste to årene.

Det sier leder av skipsmeglerfirmaet RS Platous avdeling i Singapore, Christian Bartz-Johannessen.

Han legger til at det er mest selskaper knyttet til shipping og offshoreindustrien i Norge som flytter til Singapore.

Trist, men sant
- Blir verdier skapt av norske selskaper i Singapore på noen måte tilbakeført til Norge?

- I veldig liten grad. Det er trist men sant. Men når store deler av næringslivet føler seg uønsket i Norge, må bedriftene bare ta konsekvensen og flytte dit myndigheter vet å sette pris på det vi holder på med.

Men Bartz-Johannessen legger til at verdistrømmen også kan gå andre veien, når for eksempel Platou bidrar til at singaporianske rederier kontraherer offshoreskip i Norge.

- Galskap å ikke flytte
Strømmen ut av Norge vil fortsette, spår Bartz-Johannessen.

- Det er galskap at ikke flere av offshorerederiene har oppdaget hvor gunstig det er å flytte eierskapet til Singapore. Dette vil etter hvert gå opp for dem.

I de asiatiske markedene er veksten 16- 17 prosent i årlig, mens veksten i Europa er på et par prosent. Innenfor en radius på to timers flyreise fra Singapore kan man rekke halve jordens befolkning, sier Bartz- Johannessen.

I kjølvannet av den norske flukten til Singapore er Den norske Bank på plass med sju ansatte.

En betydelig del av bankens internasjonale shippingvirksomhet blir alt styrt fra Singapore.

- Vi er ikke bare bank for norske rederier, men også for japanske og andre store internasjonale rederier, sier Erik Borgen, avdelingsjsef for DnB i Singapore.

DnB har dessuten vide ambisjoner om en bli en viktig energibank i Sørøst Asia.

- Vi vil delta i offshoreprosjekter som LNG-utbygginger på land og til havs, og ikke minst ønsker vi å vokse videre innen shipping, sier Borgen.

Slipper skatt
Store internasjonale rederier som japanske og danske slår seg også ned i Singapore.

Selskaper som tjener penger på internasjonal shipping blir ikke skattlagt i landet.

- Men det er ikke nok å flagge hit. Man må drive en viss virksomhet og kjøpe varer og tjenester for minst 20 millioner kroner årlig for å kunne nyte godt av de gunstigste vilkårene, sier Borgen.

Han legger til at dersom et selskap vil etablere virksomhet i Singapore, spør myndighetene hva de skal gjøre for deg. - Rammebetingelsene garanteres i ti år framover. Dette kan reforhandles. dessuten er kriminaliteten veldig lav. Korrupsjon finnes knapt. Det har man oppnådd blant annet ved at offentlig ansatte er godt betalt, sier Erik Borgen, som også er leder av norsk næringslivsforening i Singapore.

thomas.forde@aftenbladet.no

Les også

Siste fra Økonomi

Siste saker