• FOTO: Gorm K. Gaare

Togmat skal trekke turister

Togmaten skal serveres på porselen og hvite duker. Nå skal turister trekkes til Norge ved hjelp av «kulinariske togreiser».

- Vi må satse på opplevelser knyttet til mat for å lokke flere tyske turister til Norge, sa landbruks- og matminister Lars Peder Brekk (Sp) da han sammen med nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap) inviterte til pressekonferanse i den norske ambassaden i Berlin torsdag. Mat- og landbruksmessen Grüne Woche i Berlin åpner fredag, og venter 400.000 besøkende i løpet av ti dager. Norsk reiseliv stiller med 70 utstillere og 20 kokker som skal hjelpe Brekk med å nå målet om å legge til rette for matturisme.

Kulinariske togreiser

Blant de konkrete prosjektene statsrådenes næringslivsdelegasjon presenterte, var kulinariske togreiser med Bergensbanen, norsk matprofil med 55 sertifiserte restauranter og spesialprodukter under ski-VM i Oslo, og et forskningsprosjekt som skal kartlegge hvilken rolle det norske landskapet spiller for turistenes oppfatning av landet og menneskene som bor der.

Bernt Bucher Johannessen fra restaurantgruppen Sult presenterte konseptet ”Kulinariske togreiser i Norge”, som også skal markedsføres under Grüne Woche. Restauranten har tidligere arrangert denne typen togreise rundt Nordmarka i Oslo, men vil i løpet av våren utvide med reiser med Bergensbanen.

-Togstrekningen mellom Oslo og Bergen blir ofte omtalt som en av verdens vakreste. Bergensbanen var den første strekningen med spisevogner, og vi vil servere menyer fra åpningsåret 1909, på hvite duker og porselen, sier Johannessen.

Vil ha flere turister

Giske og Brekk samlet en næringslivsdelegasjon med 25 mat- og reiselivspersoner fra Norge til dialogseminar i den norske ambassaden torsdag, for å diskutere hvordan Norge kan trekke til seg flere turister. Mat var, ikke overraskende, et sentralt tema.

- Vi vil at smaken av Norge skal være en fryd, på alt fra veikroer til gourmetrestauranter. Vi må klare å få den norske tradisjonsmaten inn i alle sjikt, både på enkle kafeer, middels dyre restauranter, og på de mer eksklusive spisestedene. Veien til turistens hjerte går gjennom magen, sier Trond Giske til Aftenbladet.

Lars Peder Brekk sier seg enig, men medgir at de har et stort arbeid foran seg:

– Jeg er overbevist om at vi må gjøre en bedre jobb hjemme for å få turistene til å verdsette maten. Vi har blant annet mye å gå på når det gjelder det som serveres langs veien. Tyskerne er jo kjent for å komme i bobiler og ta med sin egen mat, så vi må jobbe videre for å overbevise dem om at vi har bra ting å by på, sier Brekk til Aftenbladet.

Les mer om mat- og landbruksmessen og tyskernes oppfatning av oss nordmenn i papirutgaven av Stavanger Aftenblad fredag!

Les også

Blogg: Sprek mat

LøpeskolenLøpeskolen
Med riktig teknikk kan løpeturene bli morsommere.
YogaskolenYogaskolen
Vil du prøve yoga for stive skuldre og ledd? Aftenbladet hjelper deg på veien.

Blogg: Nordsjørittbloggen