Annonse
Annonse
Annonse

Bakgrunn:

Derfor trykker vi dette bildet

Bildet på denne saken er et brudd med Aftenbladets publisistiske tradisjon. Normalt trykker vi ikke bilder av lik, spesielt ikke av døde barn. I dag gjør vi et unntak.
Sven Egil Omdal
multimedie- og kulturredaktør
Publisert 07.01.2009 09:31 - Oppdatert 07.01.2009 19:31

Leserne diskuterer saken

Til debatten (174 innlegg)

Sven Egil Omdal, 08.01.2009:

Svar til Persett

Torgeir H. Persett mener jeg umulig kan vite om fakta omkring familien Dayas utslettelse er riktige. Han har selvfølgelig rett i at jeg ikke var i Gaza da huset deres ble truffe, at jeg ikke kjenner familien Daya og at jeg ikke så at det var et israelsk fly som forårsaket ødeleggelsene. Men hendelsen er rapportert av vidt forskjellige internasjonale medier som Agence France Press, The Guardian, Chicago Tribune. Persett kan selvfølgelig velge å tvile på dem alle sammen, selv fester jeg lit til rapportene.

Les hele innlegget

Thomas Bakke, 07.01.2009:

Åpent brev til Omdal

Det er selvsagt på sin plass å vise verden de grusomme konsekvensene av krigshandlinger, men her har du, Omdal, etter min mening, gått over en moralsk grense, pressetekniske spissfindigheter til tross. Jeg sier du, fordi det tydeligvis er din vurdering som ligger til grunn for publiseringen av dette bildet, et grotesk bilde av et dødt barn. Jeg er i tvil om hvor langt dine prinsipper virkelig strekker seg, og om du er konsekvent i din etikk.

Jeg skulle derfor ønske at du svarer på følgende spørsmål:

1. Hva om en lignende situasjon hadde rammet norske barn? Ville du trykket slike bilder av døde norske barn eller ville dette blitt for nært?

2. Er det forskjell i kriteriene for trykking av bilder av henholdsvis norske og palestinske barn?

3. Hvis kriteriene er forskjellige, hva sier dette i så fall om menneskesynet?

4. Ville valget om trykking vært like klart i begge tilfeller? Hvis nei, hvorfor ikke?

5. Godtar du trykkingen bare fordi dette skjer i Midt-Østen, fjernt fra oss?

6. Jenta er lett identifiserbar. Hun gjøres til et symbol på grusomhetene, "for at vi bedre skal forstå hvordan de føler". Har noen spurt familien hennes om det er deres ønske å få sitt døde barn gjort til et symbol?

7. Du sier at det er mulig å se timelange nærbilder fra sykehus med døde barn på gulvet. Legitimerer dette at Aftenbladet skal kunne senke sin standard, bare fordi andre gjøre det? Er det dermed internetts anarkiske natur som blir avgjørende for hva Aftenbladet publiserer?

Det er godt mulig at dette innlegget ikke vil bli besvart. Jeg vil derfor avslutte med det jeg antar er realiteten. Omdal ville sannsynligvis aldri trykket slike bilder av norske barn. Dette fordi han må spille på lag med leserne. Et dødt norsk barn ville blitt for nært og hadde sannsynligvis skapt leserstorm og boikott fra annonsører. En uhåndterlig situasjon og en dyp skrape i den falmende lakken.

Her blir en liten jente avbildet i ruinene av sitt eget hjem. Hun er ille tilredt og forslått. Hun er lett identifiserbar. Omdal gjør henne til et symbol og, jeg gjentar igjen, ”for at vi bedre skal forstå hvordan de føler”. Jeg vil påstå at han ikke hadde gjort det samme med et norsk barn.

Retorikk og forfekting av pressens samfunnsansvar kan i mange tilfeller dekke over uetiske avgjørelser. Etikken i dette tilfellet er ganske enkel. Man trykker ikke bilder av døde barn og gjør symboler av dem. Jeg lurer virkelig på hvem som egentlig kan ta en slik avgjørelse, selv ikke jentas familie kunne gjort et slikt valg. Jeg undrer også på hvordan foreldre i Aftenbladets redaksjon kan godta at døde barn gjøres til symboler på denne måten.

Jeg håper i det minste at avgjørelsen om trykking ble tatt etter en skikkelig debatt internt. Hvis ikke seiler Aftenblad-skuta inn i verdirelativismens tåkehav, uten kompass og med Omdal som kaptein.

Les hele innlegget

Skriv nytt innlegg

Denne palestinske jenta omkom da hjemmet hennes i Zeitun i Gaza by ble smadret i et israelsk luftangrep tirsdag. Her hentes hun ut av ruinene. Rundt 30 personer skal ha befunnet seg i huset som tilhørte et Hamas-medlem.
Bildet av det døde barnet i ruinene av huset som inntil tirsdag var hennes hjem, er frastøtende og vil ganske sikkert provosere mange lesere. Det er en bevisst provokasjon, og vi har to begrunnelser for den. Israel holder fortsatt alle vestlige journalister borte fra krigen inne i Gaza. Landets myndigheter begrunner det med hensynet til journalistenes sikkerhet, men dette er en åpenbar løgn. I moderne kriger gjør den sterke part alt den kan for å hindre pressen i å dokumentere overgrep mot sivile, fordi dette kan svekke støtten til krigen.

MEN DET FINNES kameraer inne i krigssonen, og det finnes lokale fotografer som trosser alle hinder for å gi verden bilder av hvordan en krig inne i en tett befolket by virkelig ser ut. Bilder som dette.

Det finnes ingen kirurgisk bombing inne på ett av verdens tettest befolkede områder. Denne lille jenta døde sammen med minst 11 andre medlemmer av familien Daya da det fire etasjes huset deres ble bombet av israelske fly i går morges. Dette, ikke den kamuflasjemalte israelske soldaten eller den tildekkete Hamas-krigeren, er krigens sanne ansikt, .

- I dag viser vi det bildet De Andre ser, for at vi bedre skal forstå hvordan de føler, skriver Sven Egil Omdal, multimedie- og kulturredaktør.
DEN VIKTIGSTE grunnen til at vi har valgt å vise dette ansiktet, er at det er slike bilder den arabiske verdenen får fra Gaza hver dag. Ikke ett enkelt stillbilde, men timevis med nærgående tv-bilder av sykehusgulv fulle av døde, små kropper.

Fireåringer, toåringer, sjuåringer, spedbarn. Det er disse bildene som er krigen i Gaza for millioner på millioner av muslimer. Og så lurer vi på hvorfor hatet vokser mot Israel og alle i Vesten som aksepterer, eller til og med støtter, Israels angrep?

I DAG VISER vi det bildet De Andre ser, for at vi bedre skal forstå hvordan de føler.

PS: Bildet står også på trykk i side 12 og 13 i onsdagens avis. Da som illustrasjon til en sak om 40 personer som ble drept i en skolemassakre i Gaza.

Del:

Mer

Les også

  • Delte meninger om publisering

    – Bildet er nyttig, mener generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold. – For sterkt og for stort, mener redaktør i Kristelig Pressekontor, Ole Andreas Husøy.

  • Tre timers bombestans

    Israel har innledet noen timers stans i bombingen på Gazastripen for å slippe inn humanitær hjelp, opplyser en talsmann for hæren.

  • – Foto sterkere enn tv-bilder

    Aftenbladets bilde av den drepte palestinske jenta føyer seg inn i en rekke sterke bilder med kraft til å påvirke opinionen og vår forståelse av viktige historiske begivenheter.

Annonse

Diskuter denne saken

174 antall innlegg
174
innlegg

Israel innrømmer krigsforbrytelser i Gaza-krigen.

Innsendt av Haakon Olsen, 01.02.2010 19:33:24

Et godt år etter krigen går nå israelske myndigheter ut og innrømmer krigsforbrytelser under denne krigen.

To offiserer er tiltalt;

"De to offiserene skal ha avfyrt artillerigranater med hvitt fosfor inn i et tettbebodd område. Her ble også ett av FNs bygningskomplekser skadet i et angrep på Gaza 15. januar i 2009. Bygningene inneholdt blant annet en skole."

Jeg venter nå på israelsvennenes bortforklaringer og forklaringer vedr. disse kirurgiske angrepene.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Skal bli spennende å se

vi trenger og se sånt....

Innsendt av tobias frey, 27.01.2009 08:42:03

de som sier at det ikke er bra for oss og se sånt, vil det si at vi ikke vil se sanheten, bra at dere gjore det

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Gadekampar, sosialistar og muslimar

Innsendt av Edgar Norheim, 11.01.2009 12:27:00

Muslimane og sosilistane ødelegge dagligt for millionar i Oslo. Det e monge eksemplar på mislykka invandringspolitikk. Dessuden ser me ofta feilslått integreringspolitikk. Me i Frp har advart dokkår lenge om sagen. Lure på ka ti dokkår andre våkne opp

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Soialistar flest lige gasekampar, Edgar!

Takk!

Innsendt av Gro Tove Sandsmark, 10.01.2009 21:34:19

Grusomhet og uskyld. Dette bildet blir spesielt sterkt fordi Stavanger Aftenblad ikke har som vane å vise skrekkbilder og krigspornografi. Omdals forklarende kommentar er et journalistisk gullkorn. Takk!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Krigens sanne ansikt kan være brutalt.

Innsendt av Rolf Espeland, 10.01.2009 17:42:54

Det blir nevnt at tilsvarende bilder av jødiske barn ikke blir vist. Å, ikke det? Hvor lang hukommelse har vi egentlig. Hvor mange ganger har ikke f.eks. tv fått kritikk for å være for nærgående både overfor skadede, døde og rester etter offere i bombeatentat i Israelske byer etc.

Det blir også hevdet at Hamas bruker kvinner og barn som skjold. Hva er det da Israel gjør når de, stikk i strid med Genevekonensjonen, etablerer sivil bosetning på okupert land. Dette er også pr. definisjon å bruke sivile som skjold.

Er det for resten noen som kan forestille seg hva det er som gjør at en ung mann eller kvinne kan bli så desperat at de bruker seg selv som bombe. Kanskje vanskelig når man ikke har opplevd annet en fredelige Norge. Det er også utrolig å se at en del mennesker kan lære mer om denne konflikten ved å sitte noen timer på et bedehus enn andre har lært av å jobbe i og med den i mange år.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Rolf Espeland burde fått med seg....

SV: Ingen er blindere enn de som ikke vil se.

SV: Nettopp!

SV: Rettelse

Bildet i Aftenbladet.

Innsendt av Petter Norheim, 10.01.2009 13:17:52

Aftenbladet har for første gang publisert et nærbilde av et dødt barn, et offer for krigen. Hvorvidt dette bildet er arrangert, er ikke så viktig for meg. Uansett har barn blitt rammet i denne konflikten på begge sider.

Men jeg vet grunnen til barnet blir vist - og det er at barnet er drept av israelske våpen. Hadde det vært omvendt , hadde ikke bildet blitt trykket. Det er i hovedak to muligheter når Aftenbladet viser et slikt bilde, og det er barn drept av israelske eller amerikanske våpen. Vi som har fulgt Aftenladet kjenner godt Herr Omdals sympatier og antipatier. Selvsagt kan man skjule seg bak etter eller annet "journalistisk fagprat", men silingen av stoff handler her om politikk.

Hele opplegget er meget forutsigbart og repesentativt for norsk presse som har de politisk korrekte anti-israelske meningene. Å vise krigens ansikt av israelske pensjonister med tarmene ute og oppskårne mager etter selvmordsangrep på eldrekafeen - det er ikke aktuelt. Heller ikke av jødiske ungdommer som er sprengt i filler på diskotek med halve ansiktet borte og hjernemasse tytende fram. Krigens ansikt er aldri vakkert uansett hvem som rammes. Men bildene i Aftenbladet er selvsagt resultat av et politisk valg og intet annet.

Jeg legger og merke til K. Aalens artikler i samme avis om at USA sto bak all terroren i verden, som 11.9 og i Tsjetjenia, Italia osv. USa satte in taliban osv. Selvsagt er kildene alltid av det obskure slaget. Disse propagandartiklene er kun interessante som ideologiske uttrykk for USA-hatet som rir en del journalister som en mare. Det er vel og derfor at den amerikanske ambassaden ikke gidder å svare på denne formen for madness.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Egen avis for de som frykter sannheten?

SV: Sannheten???

SV: Lukk opp øynene!

Kjempebra gjort av Aftenbladet

Innsendt av Stian Jensen, 10.01.2009 11:28:48

Å trykke dette bildet står det enorm respekt av og jeg håper inderlig at det gjentar seg. Trykk det gjerne på forsiden av avisen neste gang for maksimal eksponering. Et bilde sier mer enn tusen ord.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Ikke forsiden!

USS Liberty

Innsendt av Krister Knutars, 10.01.2009 07:50:49

Visa även några bilder på USS Liberty när ni ändå är igång. Berätta historien om hur Israel 1967 försökte sänka ett amerikanskt signalspaningsfartyg för att dra in USA i kriget. En händelse som illustrerar hur israels underättelsetjänst och armé agerar enligt mottot "By way of deception thou shalt do war".

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Dette er ikke galt. Dette er naturen.

Innsendt av Erik Andrè Johnson, 09.01.2009 21:29:10

Å vise krigens sanne ansikt er det ikke noe galt ved.

Hvorfor skal liksom ikke folk se hvordan ting egentlig er?

Men noen vil alltid bli støtt, da. Selv om de selv velger å se på bildet. La dem ha deres lille opprør i syklubben, og fortsett med detta. Dere skaper et bildet av hvor fæl en krig egentlig er, men noen greier bare ikke å fatte sånt. Det er deres problem. Og det er tross alt god reklame for dere.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

propaganda

Innsendt av jan hansen, 09.01.2009 16:17:43

propaganda ... er det noe mer og si

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Gadekampar, sosialistar og muslimar

Innsendt av Edgar Norheim, 09.01.2009 10:27:47

Koffår klare ikkje sosialistar og muslimar gå fredeligt for seg når di ska demonstrera? Koffår forsøge di å ødelegga ytringsfriheden for di så støtte demokratie Israel? Vell di dilte itte forbildå sine. Bler sånt når forbildå e despotarar. Det e forklaringå te det. Gadekampane førte te store ødeleggelsar.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Helt enig

Innsendt av Daniel Bjerke, 09.01.2009 08:25:30

Det vi ser av hva som skjer i gaza osv. ser vi ferdig sensurert på TV.. På tide at noen prøvde å vise hvor ille det egentlig er

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Troverdig fra Stavanger Aftenblad

Innsendt av dag andreassen, sola, 08.01.2009 22:05:17

Bildet som formidler et ydmykt og samtidig knivskarpt budskap.

Respektfullt kommunisert av Sven Egil Omdal

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Hvis denne argumentasjonen er seriøst ment

Innsendt av George Gooding, 08.01.2009 21:40:08

Hvor argumentasjonen presenteres som:

"DEN VIKTIGSTE grunnen til at vi har valgt å vise dette ansiktet, er at det er slike bilder den arabiske verdenen får fra Gaza hver dag. ... Og så lurer vi på hvorfor hatet vokser mot Israel og alle i Vesten som aksepterer, eller til og med støtter, Israels angrep?"

Da synes jeg Aftenbladet kan være av den godhet å følge opp nettopp denne forskjellen i medie-presentasjon.

Hvor det i første rekke dreier seg om virkeligheter, og hvordan:

1. Hamas presenterer disse

2. Jødene presenterer disse

Og i neste rekke, hvordan disse forskjellige nyheten blir konsumert / overdrevet fokusert på, av forskjellige verdensdeler.

Jeg tror ikke en seriøs avis vil lide noen som helst popularitetsskade av å presentere fakta for leserne.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Fakta?

Nei nei nei Omdal

Innsendt av Tor Eivind Moss, 08.01.2009 21:23:52

Dette er feil. Å bruke et tilfeldig barns lidelse uten godkjenning er ikke riktig. Selv om folk er i en livssituasjon der de ikke er i stand til å opptre på en verdig måte, skal det ikke utnyttes slik.(selv om bildet i mine øyne ikke er uverdig, bare grusomt)

Det finnes mange muligheter til å beskrive de grusomheter som foregår på Gaza uten slike inngripen i et barns og familiens krav på respekt i den situasjonen de er i. Dersom du ikke kan få dette frem uten slike virkemidler så mener jeg det er en falitt erklæring for journalistikken og ikke et argument for å være tilstede.

Dine argumenter for hvorfor gjør situasjonen verre. Tror du familien på Gaza ville akseptert at den lille jenta deres ble brukt som symbol for å protestere mot at journalister blir holdt ute fra Gaza??

og/eller for å vise hvordan den arabiske verden blir informert og påvirket??

Det kan vi ikke vite, og derfor skal vi ikke bruke enkelt personers skjebne slik, uansett edle eller mindre edle motiver. Det kan bli et ytterligere overgrep.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Uten godkjenning?

SV: Godkjenning

For en skam!

Innsendt av helge johnstuen, 08.01.2009 20:26:00

Krig er lidelse, krig er tragedie, diktaturers fremferd overfor sin befolkning er grotesk og pervers! Skal aftenbladet begynne å sende bilder av jødiske barn og sivilister som er blitt offer for muslimsk terror?, skal aftenbladet publisere lignende bilder av krigsofre sør for sahara?, skal aftenbladet publisere lignende bilder av homofile og politiske meningsmotstandere i midtøsten og i ateistiske diktaturer?, skal aftenbladet publisere hva som skjer med funksjonshemmede og politiske motstandere i Nordkorea?,og hvor går grensen?

Jeg mener bestemt at i en medieverden hvor man får servert verdens elendighet hvert sekund, hele døgnet, så blir det helt absurd å gjengi slike bilder som aftenbladet nå gjør, da de i så tilfelle ikke vil ha annet å gjøre enn stadig, flere ganger til dagen å sende lignende bilder i avisen! Stopp galskapen før det er for sent!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: problem

SV: SVADA!

Fotografene og bildene fra Al-Daya familiens boligblokk

Innsendt av Ole G Hansen, 08.01.2009 13:11:22

En av fotografene fra åstedet var Mohammed Al-zanon. Du finner et lignende bilde av jenta tatt av en annen fotograf, Thair Hasani, på Andrew Sullivans blog "The Daily dish"

Jeg synes Aftenbladet kunne kostet på seg å gi et fullstendig versjon av hendelsen og også publisere bildene mennene som sto og så på.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Sarajevo uppreppas skall det ta tre år och 200000 döda att folk vaknar, vi snakar om bilden

Innsendt av Moha s.Daniel , 08.01.2009 13:01:30

500 000 judar har flyttat till West Banken, alltså utanför Israel under de senaste åren. Och man utvidgar ockupationen med hjälp av tusentals check points, barrikader stenblock, taggtråd.... till slut även den berömda muren tar en del av WB, alltså UTANFÖR DAGENS Israel. VILKET MÄRKLIG SÅTT ATT FÖRSVARA SIG. Nu är det igen Gazas tur... Hur långt skall Israeler ”försvara sig” för att uppnå ett STÖRRE ISRAEL... till IRAN, Kina ? Vad säger ”heliga” skrifter.. Och i det ONDA cirkeln stödjer politikerna detta, det handlar om RÖSTER, främst 500 000 illegala bosättarnas .. men sedan också alla deras sympatisörer. Kan någon i Israel vinna ett val utan deras stöd? Knappast? ...och då måste palestinier reagera eller flytta därifrån för det går inte att leva i en sådan ockupation med ständiga trakasserier och trauma. När de försvarar sig så är de terrorister. Påminner om ett brott som jag har bevittnat som liten. En större kille slår en mindre och när denna lyfte upp händerna att skydda ansikte sa angriparen, ”ned med händerna, ned med händerna” så att han ostört skall kunna fortsätta slå. Jag ser Israel som den stora kille, utan MORAL utan någon hänsyn förutom för sina egna. Detta vissas också genom dödstatistik på civila samt ovannämnda expansionen utanför staten Israel…

....... och de som stödjer den stora kille och hejar på, sträcker honom ”boxhandske”(sveriges samarbete med Israel), är lika mycket patetiska, omoraliska och konstiga. Lägg inte stora förhoppningar på Carl han håller sig till de stora så länge det går som Göran P. en gång har gjort .... Och jag hoppas att historien skall minnas honom med rätt bemärkning, kanske en Quis… eller annat. Ett synonym för svek blir med tiden

”en Bildt” du är en Bildt …. Kanske inte vi få se

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Riktig beslutning

Innsendt av Per Myklatun, 08.01.2009 12:19:01

Tror de fleste oppegående mennesker vil mene det var en riktig beslutning å vise bildet.

At en del velger å fornekte sannheten, er deres problem. Sannheten blir ikke mindre sann av den grunn.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Uavhengigheten av billedbruken i Aftenbladet.

Innsendt av Alain Fassotte, 08.01.2009 12:04:45

Først må jeg si at bilde er sterkt og det kan være mulig at publisering av det er rett, men jeg sitter med en følelse at Aftenbladet blir manipulert til å fremme et syn fra en part som har en agenda.

Jeg må også si at jeg støtter ingen av partene i denne konflikten, men jeg støtter lokalbefolkningen, de sivile, som lider under dette. Både Hamas og den Israeliske regeringen er ansvarlig for denne situasjonen.

Årsaken til at jeg sitter med en dårlig magefølelse rundt dette bilde kan oppsummeres slik:

1) Jeg vet ikke hvem fotografen er. Jeg er blitt eksponert av mange slike bilder de siste dagene som har samme innhold. Dette sier meg at det er noen som vil at jeg skal se nettopp disse bildene og bli påvirket i favør av den ene part.

2) Det er krig i Gaza. Det vil si at det er væpnete kamper mellom partene. Jeg har enda ikke sett bilder av soldater eller Hamas i krig. Jeg har ikke sett bilder fra utskytningsrampene til Hamas. Det er mange med kameraer i Gaza som kan ta disse bildene, men ingen av dem blir publisert. Det sier meg at noen vil at jeg ikke skal se disse bildene.

3) Hva er det som gjør denne krigen så anerledels at den legitimere bruk av slike bilder? Slike bilder finnes i alle kriger, noe som er svært trist, men hva er annerledels med denne krigen? Konflikten er ikke ny. Dette har skjedd tidligere. Har Aftenbladet en agenda utenom de argumenter de presenterer?

4) At den arabiske verden blir eksponert med slike bilder er ikke et argument. Vi vet fra tidligere, Karikatur tegningene, at bilder ofte blir brukt for å manipulere. Når de såkalte karikatur tegningene ble vist i muslimske media, ble de opprinnelige tegningene supplert med enda mer provoserende tegninger som Danmark aldri publiserte. Dette for å mer skape uro.

Det jeg prøver å si er at hvis Aftenbladet skal oppfattes som uavhengig og nøytral, så må de publisere bilder som det ikke kan settes spørsmålstegn med. Jeg tror ikke personlig at Aftenbladet har tatt side i konflikten, men jeg får samme reaksjon som når Aftenbladet sponser Stavanger2008 og påstår at dette ikke vil påvirke det redaksjonelle. Det er stor mulighet for at det ikke påvirket det redaksjonelle, men siden jeg må stille meg spørsmålet om Aftenbladet har en agenda, mister avisen sin uavhengighet og kraft.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Svar til Alain Fassotte

Medias publisering av bilder

Innsendt av Tore Kyllevik, 08.01.2009 09:38:37

Med alle de avsløringene som har vært om manipulering av publisert billedmateriale, bør en være tilbøyelig til å spørre seg selv om bildet av et dødt barn i Gaza, også er arrangert for å selge et budskap. Denne kommentaren er ikke basert på et valg av side i konflikten, men som en generell kritisk betraktning av medias utrolige evne til å styre den del av befolkningen som dessverre for lett lar seg påvirke.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Hva snakker vi om!?

Innsendt av Olaf Bu, 08.01.2009 09:37:27

Hvorfor i all verden ble dette bilde publisert?! Dette er STRENGT forbudt, dette finner jeg meg ikke i. Har dere ingen respekt fø mennesket?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Forbudt?

SV: perspektiv

SV: Forbudt?

Thank You For Your Honest Report

Innsendt av Res Tubk, 08.01.2009 02:27:00

I wish other news agencies in the world were as truthful as you are in reporing the Middle East news.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Jeg kan godt forstå at slike bilder nører opp om hatet mot Israel .

Innsendt av Egil Tjensvoll, 08.01.2009 00:07:08

Spesielt i den muslimske delen av Midt-Østen!

Men det merkelige med menneskesynet i denne delen av verden, er jo at selvordsbombere - særlig barn, ungdommer og kvinner - får heltestatus av sine nærmeste, såvel som fra resten av dette samfunnet - etter at slike aksjoner er gjennomført.

Og hvor er logikken når det palistinske folk lar Hamas sine stridskrefter gjemme seg og sine våpen på steder krig ALDRI skal foregå.

Bilder som dette kan minne oss i vesten hva moderne krigføring dreier seg om, og om alle uskyldige ofre.

Bilder som dette kan også misbrukes i propaganda-øyemed, for å nære opp om hat, som kan overleve flere generasjoner.

Og ja, det finnes verre bilder å finne fra grusomhetene i Midt-Østen - gjennomført fra begge sider av konflikten.

PS! Tviler egentlig på Aftenbladets uttalte motiv for å vise dette bildet.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Krigsbilder av døde barn i lokal avisen i Rogaland

Innsendt av Tom Forland, 07.01.2009 23:51:55

Jeg blir svært provosert av å se slike bilder på trykk i en lokal avis.

Jeg ser at avisen er i ferd med å få en endret profil noe som jeg som gammel leser beklager!

Husk det ikke nødvendig å sette ting helt på spissen slik som her.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Svar til Tom Forland

Dristig og riktig

Innsendt av Svein M. Stangeland, 07.01.2009 23:41:24

Aftenbladets måte å gi uttrykk for grusomhetene er riktig i et område der vanlig journalistikk er helt fraværende grunnet Israels blokade og bevisste operasjoner i Gaza. Vis oss krigens forferdelige konsekvenser. Avisen og dens journalistikk steg mange hakk med dette.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Wow

Innsendt av John Homer, 07.01.2009 23:38:51

Sounds like that guy has some serious issues!

www.web-privacy.pro.tc

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Fred?

Innsendt av Abed keadana, 07.01.2009 22:55:51

Skal det bli fred i Midtøsten så er det en ting som må gjørs først, og det er at Israel trekker seg

100 % fra de Palestinske områder, dette gjelder både militært og bosettere.

Alle som drømmer om fred i Midtøsten før staten Israel har gjort dette kan bare glemme det.

Jeg er overbevist om at fred er mulig å få til i området hvis Israel tar initiativet til fred, det er de som er okkupanter og det er de som er den sterkeste part i denne konflikten!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Uttrykksfrihet

Innsendt av Abed keadana, 07.01.2009 22:41:29

Det er uttrykksfrihet her i landet har jeg forstått, i forbindelse med karikaturstegninger var alle enig i her i landet at det var riktig å trykke de.

Jeg lurer på om folk skifter mening så fort for så viktig ting for dem eller har de dobbel moral?

Eller gjelder ikke dette Israels grove handlinger?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Uttrykksfrihet?

Når bilder ikke strekker til....

Innsendt av Sissil Bruun sørensen, 07.01.2009 22:14:23

...hva skal da til for å få oss til å åpne øynene?

Bildet er grusomt! Vi som ikke har opplevd en slik situasjon kan ikke sette oss inn hvordan det er å miste et barn på denne meningsløse måten. Vi forstår bare at det må være vondt. Veldig vondt! Men vi trenger slike bilder. Bilder som kan ryste oss. Trekke oss ut av vår trygge, fredelige hverdag og fortelle oss hvordan verden er. Det er flott at Aftenbladet trykker slike bilder. Ikke så ofte at det blir en vane å se dem. Men ofte nok til å få oss til å søke fakta. Prøve å forstå det som skjer. For bilder sier ofte mer enn mange ord.

Like deprimerende som å se bildet, er det å lese enkeltes reaksjoner på det. Mistenkeliggjøringen av Aftenbladets intensjoner med bildet. Bortforklaring av de to norske legenes bilder og tilstandsrapporter med bakgrunn i deres politiske overbevisning. Påstander om manipulerte bilder. Ønsket om å balansere bildet med et dødt israelsk barn(?!). Det får meg til å stille spørsmål ved hvor rå og kyniske folk kan være når egne synspunkter blir utfordret.

Hvis vi, som sitter milevis fra åstedet, kan legge så mye mistenkeliggjøring bak publiseringen av ett (av mange)grusomt bilde, er det vel lite håp om at de ansvarlige for handlingen skal innse hvor barbarisk denne krigen er. For man kan drepe i Guds navn - så lenge det er den riktige guden. Og man kan drepe barn - så lenge de befinner seg på feil side. Men utfordre fastgrodde holdninger? Nei, det skal man jammen passe seg for. Forstå det den som kan...

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Den viktigste grunnen

Innsendt av Rune Lye, 07.01.2009 21:41:17

Aftnebladet sier her i klar tekst at dei bryr seg ikke om rett eller galt, men hva den sterkeste part måtte mene, som i dette tilfelet er araber verden, selv om den styrer etter grusome metoder, kan eg få nevne avreting i form av nedgravelse til livet og deretter steining, dette kan godt gjelde høy gravide kvinner som ikke helt klarer å gjøre rede for hvem barne faren er. Ellers vil eg gjenta mi oppfordring til aften bladet gi meg ei god forklarig på hvorfor Egypt ikke åpner grensen sin mot gaza så at sivile kan flykte fra disse grusome krigs handlingane.

Mange meiner at eg er ekstrem Israel venn, for å si det sån eg blir det ikke mindre når eg leser sone tåpelige argument som Stavnger Aftenblad presterer å vise her. Krig er grusomt eg veit det eg har sett dei ansikta på alle sider av konflikter ikke bare denne, men det er første gang eg har sett dei blitt så rått og kynisk brukte av eit norsk media, derre i SA burde skame derre.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Flott av Aftenbladet.

Innsendt av Ole Imsland, 07.01.2009 21:31:56

Krig er alltid brutalt,krig med så store sivile ofre som er fanget i sine egne hjem og skoler er meningsløst.Flott at Aftenbladet tørr å vise krigens realiteter som Israel prøver å bagatellisere og fornekte ved å stenge pressen ute.Takk Aftenbladet for at dere ikke er grå og feige men viser sannheten.

Kun ved å vise sannheten kan man vekke en sovende oppunion.Til dere som ikke tåler å se bildet, stå opp og protester mot krigen, ikke mot dokumentasjonen av grusomhetene.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Krigen, sannheten og Hamas

Innsendt av Ole G Hansen, 07.01.2009 21:12:48

La meg først presisere at jeg virkeligtror jenta er et tragisk offer for Israel bombing. Men jeg kan også forestille meg at Hamas har brukt anledningen til å utnytte henne.

Fra hendelsen har jeg på maktet å finne ni ulike bilder, og det oppstår flere spørsmål enn svar når man ser bildene i en sammenheng.

Jenta er skuet fram på to bilder av en mann som som holder henne. Kroppen hennes er hel.

For meg er det vanskelig å forstå hvordan noen kan havne i posituren som vist på aftenbladets bilde på grunn av at en 4-etasjers boligblokk har kollapset. Hun har få ytre skader samtidig som betongen rundt er pulverisert.

Ekstra merkelig blir det når et bilde fra åstedet viser rundt 30 menn, rene i tøyet og avslappet som om de tok klassebilde, står stimet sammen og vendt imot kameraet.

Kan det tenkes, i den hensikt gjøre skildringen ekstra makaber, at Pallywoods special effects har gravd henne ned?

La meg få gjengi Jeffrey Goldbergs tanker:

"One more thing, speaking of pornography -- we've all seen endless pictures of dead Palestinian children now. It's a terrible, ghastly, horrible thing, the deaths of children, and for the parents it doesn't matter if they were killed by accident or by mistake. But ask yourselves this: Why are these pictures so omnipresent?

I'll tell you why, again from firsthand, and repeated, experience: Hamas (and the Aksa Brigades, and Islamic Jihad, the whole bunch) prevents the burial, or even preparation of the bodies for burial, until the bodies are used as props in the Palestinian Passion Play. Once, in Khan Younis, I actually saw gunmen unwrap a shrouded body, carry it a hundred yards and position it atop a pile of rubble -- and then wait a half-hour until photographers showed. It was one of the more horrible things I've seen in my life. And it's typical of Hamas. "

Aftenbladet har lykkes i forsøket med å anstøte og opprøre leserne og de minner oss om hvor lett det er å piske fram primitive følelser. La oss håpe at denne propagandaseieren fra Hamas ikke gir langsiktige gevinster. Taperen vil da ikke bare bli ett ungt, uskyldig menneske, men hele menneskeheten.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Krigens sanne ansikt

Innsendt av Per Myklatun, 07.01.2009 20:49:04

Dette er krigens realiteter på sitt grusomste. Dette er hva det israelske propagandaapparatet ikke vil vi skal se. Modig og flott gjort av Aftenbladet å trykke dette bildet.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Flott Stavanger Aftenblad

Innsendt av Oddvar B. Høyland, 07.01.2009 20:34:25

Det er ei stund sidan eg har vært så stolt av Aftenbladet. Dette skapar debatt, og endeleg vågar Aftenbladet å starta ein debatt om realitetar som mange lukkar augene for. KJEMPEFLOTT at krigens grusomheter og sanne ansikt kjem fram.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: På sin plass, aftenbladet!

Thank You

Innsendt av Karen Manietta, 07.01.2009 20:19:59

I applaud your courage as do many of us here in the USA. Excellent Reporting. Much better than in the USA. Thank you for taking a stand!!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Thank You

Ubalansert

Innsendt av Arne Larsen, 07.01.2009 20:14:18

Lavpannet sosialisme, noe som dessverre ikke er noe nytt fra Omdal og Hetland.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Krig er død.... vi vet det.

Innsendt av Torgeir H. Persett, 07.01.2009 20:03:40

Dette er krigens sanne jeg. Vi må tåle å se det vi mener så mye om. De uskyldige ofrenes ”stemme”.

Omdals begrunnelse, utover det å vise konsekvenser for en uskyldig tredje part, er imidlertid partisk. Og det sparker en del bein under hans begrunnelse for å bruke bildet. Det gjør det hele til en ”parti” -politisk ytring. Og da blir det feil å bruke bilde. Som en del av sin ytring serverer han oss også en del detaljerte fakta, han umulig kan vite om er riktige. Gjør det noe med tilliten til Omdals budskap?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Svar til Persett

Innsendt av Sven Egil Omdal, 08.01.2009 08:57:50

Torgeir H. Persett mener jeg umulig kan vite om fakta omkring familien Dayas utslettelse er riktige. Han har selvfølgelig rett i at jeg ikke var i Gaza da huset deres ble truffe, at jeg ikke kjenner familien Daya og at jeg ikke så at det var et israelsk fly som forårsaket ødeleggelsene. Men hendelsen er rapportert av vidt forskjellige internasjonale medier som Agence France Press, The Guardian, Chicago Tribune. Persett kan selvfølgelig velge å tvile på dem alle sammen, selv fester jeg lit til rapportene.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Takk for svar, Sven Egil Omdal.

Thank you

Innsendt av Jorgen Deleu, 07.01.2009 19:43:25

I don't speak Norwegian, I'm sorry.

I have always liked the Scandinavian countries, but today I have fallen in love with the Norwegians.

Thank you so much for showing the absolute, shocking image of the madness that takes place in Gaza. I appreciate that it goes against the tradition of Aftenbladet, but this image needs to be seen by everybody who has a voice to change this.

It is nothing short of outrageous what is being done to these people and I stand in awe and applaud the Norwegians for having the courage to condemn this action for the butchery that it is. All my love and my very deep respect.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Sprøtt av Aftenbladet

Innsendt av Per Rovik, 07.01.2009 19:36:43

Bruk aldri bilder av drepte barn i krig, uansett hva man måtte mene om de involverte. Det er for lav karakter av Aftenbladet.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Hvorfor voksne og ikke barn?

Grusomt og trist bilde

Innsendt av Kjell Ravndal, 07.01.2009 19:25:21

Men viktig og riktig at Aftenbladet viste det. Jeg synes det er gitt en god begrunnelse for valget, og vi har godt av å se denne siden av krigen.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Lys hudfarge er mer verdt enn mørk.

Innsendt av Arne Åkerlund, 07.01.2009 19:18:48

SA bekrefter det media-Norge har vist lenge. Det er viktigere å vise grusomhetene krig fører til i Midt-Østen enn i Afrika. Etter massiv bombing i et av verdens mest befolkede områder fra en av verdens største militærmaskiner i 11 dager, er under 1000 mennesker drept. Hvordan kan de klarer det? De må gå etter spesifikke mål og prøve å unngå sivile tap. Men de kommer når våpenlager, utskytingsramper og sivilkledde krigere gjemmer seg blant vanlige folk. Alle vet at krig er grusomt, at sivile og barn blir drept. Men hvorfor gidder ikke SA vise mer av grusomhetene i Kongo og Darfur. Der blir mer enn 3 ganger så mange drept HVER DAG som denne 11 dagers krigen har ført til, på de mest bestialske måter. Men det interesserer sikker bare noen få av SA sine lesere, det er jo Afrika. Midt-Østen er action, hver dag. Det er det tettest befolkede området med journalister i verden, etter Washington DC. Vi får nok informasjon til å forstå grusomhetene enhver krig fører til. Det blir helt feil å trykke "internett-bilder" i avisen som ligger fremme for alle. Bildet forandrer ingenting i den norske opinionen, det bare forsterker den. Det er sikkert også hensikten. Det blir allikevel feil. NRK radio har forstått det med utsagnet: "De beste bildene er i radioen". De som ikke er i stand til å forstå krigens grusomheter uten slike bilder, får heller bruke internett. Jeg vil ikke ha det i avisen jeg har abonnert på i 30år. Var det lenge nok?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Enig!

Dessverre barn på begge sider!!!!

Innsendt av Reidar Møller, 07.01.2009 19:05:21

Først og fremst er dette en fryktelig krig hvor altfor sterke "skyts" blir tatt i bruk. Nå Aftenbladet trykker et slikt bilde reagerer jeg. På begge sider er det dessverre barn som dør. Leser idag at ert spebarn på israelsk side er skadet pga av raketter sendt fra Gaza.Hvorfor ikke et bilde av dette? Likeså hvorfor ikke bilde av alle de barna som utstyres med maskingeværer på palestinsk side?

Eller hvordan hamas bruker kvinner og barn som skjold, og hvordan Hamas søker tilflukt i skoler og moskeer der det oppholder seg mnegder av sivile? Eller bilde av alle containerne som er fulle av mat og medisiner som Hamas nekter å gi til befolkningen i Gaza som inneholdet er beregnet for?

Om Stavanger har Nablus som vennskapsby må ikke all informasjon som uttrykkes i Aftenbladet kun være til fordel for palestinerne. Her er minst TO sider!!!

Israel var idag enige i en konfliktstans forslått av egypt/araberne, men Hamas ville ikke og fortsatte å sende raketter mot Israel. Krigshandlingene ble derfor forståelig og beklageligvis gjenopptatt.

Dette er desverre ikke enkelt.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Svar til Møller

Mye utenomsnakk i disse innleggene.

Innsendt av Haakon Olsen, 07.01.2009 18:57:36

Israel angriper et overbefolket Gaza med topp moderne våpen.

En stor del av de drepte er kvinner og barn.

Dette er realiteten,

og aftenbladets bilde viser et grusomt resultat av det som skjer der nede.

At israelsvennene bringer inn Gilberts og Fosses politiske tilhørighet er uinteressant i denne sammenheng.

De hjelper de lidende i Gaza og skal ha honnør for dette.

Om Hamas oppholder seg i tettbefolkede områder, så er ikke det grunnen til at barn dør.

Israelske granater og bomber er grunnen, ikke sant?

Realiteten er også at grusomheter begås av begge sider, men at fortsatt bruk av vold kun vil forsterke hatet der nede.

Vi får håpe at verdensopinionen endrer seg, slik at Israel må trekke seg tilbake til grensene fra før 1967, og at de forholder seg til FN resolusjonene om dette.

I tillegg må Hamas bringes inn i fredsforhandlingene, alt annet er bortkastet.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Joda Olsen

Bildet er ikke ekte

Innsendt av Hardy Feseth, 07.01.2009 18:37:12

Leser på Internett at bilde er trikset med og ikke er ekte ovverhodet. Hvordan sikrer Aftenbladet seg mot manipulerte bilder?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: AFPs bilde

För djävlig bild, Hamas fel

Innsendt av Hans Kjellberg, 07.01.2009 18:31:29

Givetvis en för djävlig bild.

Jag fatta dock inte argumentet att om man håller borta journalister rättfädigs en sådan bild. Det är ju bara för Hamas att sluta att sända raketer så slutar Israel med sina handlingar. Hur kan man klandra Israels svar på alla dessa raketer. Skall man bara låta Hamas fortsätta med skjutandet? En parallell är WW2 då Tyskarna sände V2 raketer över London. Skulle då England bara se på när raketerna sprängde London i bitar. Jag tycker Hamas verkar lindrigt sagt under pari och fega som gömmer sig bland civila. Vad väntar men sig för respons.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Ikke grusomt i det hele tatt

Innsendt av Hans Ree, 07.01.2009 18:17:20

Israelske soldater bomber og beskyter Gaza på en måte som påfører langt mer groteske skader på uskyldige palestinere enn det som vises på dette bildet. Dette kunne vært fra et "vanlig" jordskjelv. Hvorfor ikke vise et blodig barnelik med avrevete føtter og den ene armen dinglende i sener, utsprengte øyner og blod rennende fra alle kroppens åpninger. DET er skader forårsaket av de bombene de nå bruker mot sivile.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Aftenbladets nye mediestrategi

Innsendt av Svein Torgersen, 07.01.2009 18:16:08

Etter de siste månedenes lansering av "nye" Aftenbladet er det ikke mer enn forventet at avisen nå satser på tøffhet i bildebruken. Det skal bli mer debatt leser vi, det skal bli Aftenblad i alle kanaler. Det skal bli samkjøring i Media Norge og med annonsørene. Aftenbladet skal begynne å tjene penger igjen, mye penger. Eierne krever det.

Da høver det godt å følge opp strategien gjennom bruk av et dødt barn på Gaza.

Sven Egil Omdals resonnement lyder veldig hult sammenholdt med hans presentasjon av ”nye” Aftenbladet for noen dager siden. Det er vel ikke grunn til å betvile at Aftenbladet har samvittighet, moral og det hele (det skulle bare mangle når Oftedals tradisjon skal forvaltes i moderne tid), men når kommersen skal ivaretas av kultur- og politikkredaktører så halter det. Kanskje blir travet aldri så lite urent.

I seg selv er ikke bildet mer enn hva vi må kunne tåle. Det er bare timingen som er alldeles for galt for denne avisen.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Ufint av Aftenbaldet å ta parti

Innsendt av Jon Syse, 07.01.2009 17:14:32

Trykker dere bilde for å få folk til å sympatisere med palestinerene? Hvor var Aftenbladet da palestinerene bombet jødiske skolebusser med selvmordsbombere?

Ufint å sympatisere med terrorister.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Svar på spørsmål.

Innsendt av Knut Eskeland, 07.01.2009 15:22:19

Jeg benekter ikke at Israels angrep på Gaza ikke samsvarer med graden av rakettangrep og selvmordsbombere som Hamas har terrorisert Israel med gjennom en årrekke.

Forskjellen mellom de to formene for terrorisme er at den ene parten er uniformert og synbar, den andre sivilt kledd og bevisst skjuler seg blant befolkningen.

30 personer i et ordinært hus hvor det er kjent at det bor en Hamas-tilhenger kan umulig være helt vanlig selv i Gaza.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Når fiendebildet brister

Innsendt av Helen Egilsen, 07.01.2009 15:13:58

Ei naken jente kommer springende, hjemmet hennes er bombet med napalm, en væske som gir stygge brannskader. Bildet som viste USAs krigføring i Vietnam ga folk en vekker og forandret opinionen i Vesten. Medias rolle som den fjerde statsmakt er viktig for å avsløre overgrep som politikere og regjeringer har kvittert ut. Og Aftenbladet ønsker at dette bildet skal ha nettopp den effekten, å avsløre overgrepene og forandre opinionen. Nå er opinionen i Norge rimelig kritisk til Israels bombing av sivile mål allerede, men et kjent unntak er bibelbeltet som tradisjonelt har støttet Israel i tykt og tynt. Dette har sin bakgrunn i at staten Israel bygger sin ideologiske legitimitet på tekster i det gamle testamentet som Kristne og Jøder har til felles. I praktisk politikk bygger Israel sin eksistens på støtte fra USA og vesten, som en spydspiss mot et stor-islamsk imperium og dermed vanskeligere forhandlingssituasjon i forhold til de utrolig viktige oljeressursene i Midt-Østen. Og det er i Stavanger den gammelkristne ideologi (KrF) og den USA-beundrende ideologi (FrP) møtes til forsvar for Israel. I Vietnam var det først og fremst anti-kommunisme som var den ideologiske drivkraften bak støtte til krigen. Når det ble avslørt at overgrepene ved USAs krigføring overgikk selv de verste overgrep man kunne beskylde kommunister for, ble folks holdninger endret. Kanskje det vil skje i forhold til Israel også. Når statsmakten demonstrerer en så stor vrede og forakt for menneskeverd som det vi er vitner til nå, er det vanskelig selv for de med bokstavtro på Det Gamle Testamente å godta det som skjer. Ideen om å plassere et traumatisert folk, jødene, inn på et område befolket av et annet traumatisert folk, palestinerne, der Bibelen ble brukt som skjøte, ble født etter 1. verdenskrig, og ble av mange anti-semitter sett på som en løsning på "jødeproblemet". Det uforenelige mål - Jerusalem som begge folkegruppers hovedstad - ble lagt inn i FNs resolusjon ved opprettelsen i 1947 og forutsatte en deling av byen. Både Israel og nabostatene, særlig Jordan, forsøkte å lage sin versjon av FN-planen og Palestinakartet ved krigføring. Ikke før i 1967 innså de arabiske lederne at det ikke gikk å slå tilbake Israel (og USA) med tradisjonell krigføring. Med militær støtte fra USA var stadig større deler av Palestina okkupert og bosatt, med begrunnelse i at statens eksistens var truet. Naboland som Libanon, Syria og Egypt ble også angrepet. Den fattige manns krig mot overmakten, terrorismen, ble symbolet på konflikten i regionen. Israel utviklet bosettingsstrategien som et "demokratisk" svar på kritikken mot militær okkupasjon. Ved folkeavstemninger om nasjonalitet ville disse områdene gå til Israel. Palestinere som ble forvist fra sine hjemsteder ville ikke kunne delta i avstemningene. Politikken ble utviklet etter modell fra Sør-Afrikas apartheidregime. Flytting, inngjerding og politikontroll av Palestinere minner om opprettelsen av Bantustans - tettbefolkede mindre fruktbare områder apartheidregimet opprettet for de svarte. Arrestasjoner og forvaring uten tiltale og dom var nedfelt i anti-terrorlovene i Sør-Afrika. Det er på denne bakgrunnen nå enkelte, med røtter i kristne miljøer hvor nestekjærlighet er et sentralt tema, tar til orde for en kulturboikott av Israel på linje med den som ble iverksatt mot Sør-Afrika. Om dette vil få oppslutning gjenstår å se. Boerne i Sør-Afrika hadde kanskje sine viktigste støttespillere i Nederland med Shell i spissen, Jøder i Israel har mektige venner langt inn i det hvite hus i Washington. Svarte afrikanere i Sør-Afrika framsto i media som "ufarlige" ofre for brutal rasisme. Merkelappen vestlige medier har satt på mennesker med muslimsk tro, har heller vært "terrorister", "kvinneundertrykkere" og "farlige fundamentalister". Disse stereotypene kan kanskje brytes ned ved de bilder Aftenbladet har vist, men helt siden 1991 og oppløsningen av Sovjetunionen har Vesten dyrket "islamister" som sine nye fiender når "kommunister" gikk over til å bli assosiert med Trabantkjørende raringer. Gjentatte overgrep har blitt gjort i dette nye fiendebildets navn, som media ikke bare har rapportert om, men i høyeste grad har vært med på å bygge opp. Bombingen av FN-skoler på Gaza føyer seg således inn i rekken ved siden av f.eks massakren i av kvinner og barn i Fallujah i Irak. Forsvinner bilde av farlige "Islamister", forsvinner mye av det ideologiske grunnlaget for "krigen mot terror". Da forsvinner også mye av grunnlaget for NATOs out-of-area strategi og de valg Norge har gjort ved å stille seg bak denne strategien. Det krever ikke bare selvrefleksjon av medier å stille spørsmål ved vårt fiendebildet brister, men også en god porsjon mot.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Til Egilsen

SV: Ask

Det er riktig å trykke dette bildet.

Innsendt av Line Sæther, 07.01.2009 14:54:54

Nettet er fullt av bilder av døde palestinske barn. DET kan ikke bortforklares som propaganda av de som forsvarer Israels drap på den palestinske befolkningen i Gaza. Bildene taler sitt altfor tydelige språk om hva slags djevelskap Israel driver på med.

Det er beundringsverdig å se Siv Jensens sykelige angrep på Mads Gilberts innsats der nede - dama legger vel sladd på bildene som dukker opp - ellers så er hun totalt blind.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

løsning

Innsendt av ivan berland, 07.01.2009 14:39:55

før bombingen startet burde de tømt gaza for sivile og kun latt hamas vere der. da hadde de kunnet herje på til de var lei.og etterpå kunne de sivile returnert.da hadde de kriget for sin sak. ikke slik de gjør for det er stikk imot sine egne påstander om krigsgrunn.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: De sivile.....

SV: Toppers !

Hamas er kynisk

Innsendt av Dag Lambrigtsen, 07.01.2009 14:36:56

Uten å gå for dypt inn i selve bakgrunnen for konflikten i Palestina, er jeg overbevist om at den siste tidens hendinger er utelukkende Hamas' ansvar. Hamas startet en rakettkampanje mot Israel. Hvorfor gjorde de det, mon tro? Finnes andre forklaringer enn at man ville framprovosere israelske mottiltak, som man av erfaring visste ville bli voldsomme? Palestinerne har et stort fødselsoverskudd. Hvilken verdi Hamas setter på et menneskeliv har vi dessverre sett mange eksempler på. Hva er da mer naturlig enn å plassere våpenlagre og soldater på skoler og i sykehus? Jeg lurer på om uttrykket "kynisme" finnes på deres språk. De vet nøyaktig hva Israel vil gjøre og de vet nøyaktig hvordan de skal utnytte det propagandamessig. Man har god hjelp av en norsk lege tilhørende den aller ytterste venstre fløy i Norge. Hans meninger om Israel er godt kjent fra før. Når han ukritisk får slippe til i Dagsrevyen og fastslå at ikke en eneste Hamas-soldat har kommet til hans sykehus, må jo det bety at Israel utelukkende dreper sivile, fortrinnsvis barn. Israels alternetiv til krig som mottiltak, måtte være å snu det andre kinnet til når rakettene kom. Om Israel klarer å nøytralisere Hamas, er ikke godt å si, men hvem som med glans vinner propagandakrigen er åpenbart

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Kanskje dybde er løsningen?

uansett

Innsendt av ivan berland, 07.01.2009 14:36:42

uansett hva.hvor,hvorfor og hvor mangen ganger norske aviser etc viser eller trykker denslags så bryr ikke israel seg om det en døyt.

eneste avisen oppnår med dette er medieoppmerksomhet og at de blr ansett for useriøse. det kan også vere at det sitter slektninger av jenta her i norge og her i rogaland. verden er ikke større i dag så dette var utroligt tankeløst.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Hvor er du Omdal?

Innsendt av Arnt Arnesen, 07.01.2009 14:23:46

Ser at du har ikke kommentert innleggene. Det stilles mange spørsmål til deg, hvor er svarene?

Har du kanskje kommet på andre tanker, og erkjenner at du egentlig ikke har noen god begrunnelse for å trykke dette bildet?

Hva med alle de tusener av barn som dør hver dag, verden rundt, av krig og sult? Hvorfor viser dere ikke bilder av dem? Er de palestinske barna mer verdt enn de afrikanske?

Jo mer jeg funderer omkring dette, jo mer overrasket er jeg over aftenbladets naive og ensidige dekning av denne saken.

Jødehatet er visst intenst, også blant aftenbladets medarbeidere!!!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: JØDEHAT?

SV: Hæ ?

SV: Jødehat!

SV: Jødehat?

Aftenposten mer seriøst enn Aftenbladet?

Innsendt av Gunnar Søyland, 07.01.2009 13:59:14

Når det gjelder Midtøstenkonflikten er Aftenposten enda verre enn Aftenbladet, så det argumentet minner nok mest om en tenåring som skjems av foreldrene sine...

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Ikke journalister i Gaza? Nonsens-preik!

Innsendt av Bernt Evensen, 07.01.2009 13:34:53

Det kan godt være at det ikke slipper inn folk med pressekort i Gaza for tiden. Argumentet ditt er likevel syltynt, herr Omdal. Man trenger ikke være journalist for å kunne bringe informasjon til omverdenen.

Hver gang det vises film hvor døde og sårede bæres til og fra ambulanser og sykehus, så vrimler det jo av folk med svære kameraer. Ofte går disse også i veien for redningsarbeidet...

Nei du, det blir som å si at Røde Kors/Halvmåne lider under stor manko på ambulansesjåfører i Gaza fordi få bak rattet på ambulansene har gyldig førerkort og enda færre har fullført kurs som ambulansesjåfører...

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Hvorfor er denne konflikten og disse lidelsene så mye verre en f.eks de i sentral afrika

Innsendt av Øyvind Lunde, 07.01.2009 13:30:37

Lurer på hvorfor Aftenbladet skiller mellom denne konflikten og det som skjer i sentral afrika.

Er enig med at det at så menge sivile og ikke minst barn lider, er grusomt men jeg synes pressen er lite balansert her i Norge. Jeg har heller ikke noe til overs for ekstrimister som skjuler seg blant sivile samt gjemmer raketter og våpen blant disse. Håper at denne konflikten kan avsluttes raskt men på den samme tiden håper jeg at Israel klarer å ta ut det meste av Hamas.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Krig er en forlengelse av politikke, bare med andre midler!

Innsendt av Thomas Mikalsen, 07.01.2009 13:30:27

Dette var ordene til militærfilosofen Von Clausewitz, som kan regnes som den tyske militarismens far. I Von Clausewitz tid var krig i mange offiserers og siviles øyne noe ærbart, dette var lenge før masselaktene ved Verdun og Somme under 1 verdenskrig.

Siden dengang har verden vært råket av flere store væpnede konflikter, 2 verdenskrig, Korea krigen, Vietnam, Afghanistan, Irak for å nevne noen. Felles for disse er at konfliktene har utviklet seg i en svært negativ retning, stridshandlingene er blitt asymmetriske.

En militært underlegen motstander har tydd til, enkle men effektive midler som veibomber, selvmordsbombere, begrensede rakettangrep og lividasjoner. Ofte mot en motstander som er militært og økonomisk overlegen, men likevel svært sårbar ovenfor asymetriske motstandere. Som beveger seg blant egen sivilbefolkning og benytter de som en "slags dekning", dette gjør konvensjonelle militære mottiltak svært vanskelige. Noe som bidrar til store og uakseptable sivile tap.

USA har til de grader fått erfare dette i Irak og Afghanistan, derfor er det svært overraskende at Israel gjør det samme i Gaza. Verdens tettest befolkede område og med en majoritet av barn og unge. Israels bruk av "trykk" bomber og Tungsten granater i dettet området forårsaker forferdelige skader, man kan forsvare bruken av dem på en konvensjonell slagmark. Men i tettbebyggelse med en sivilbefolkning så er dette svært lite heldig og et klart brudd på Folkeretten.

Israel har en ekstremt profesjonell krigsmakt, som ikke burde vært benyttet til denne typen krigføring. En konflikt med HAMAS burde vært løst med bruk av spesialstyrker og andre våpenplattformer, for å sitere Håland Matlary i dagens Aftenposten.

Så jeg kan ikke si annet enn at jeg støtter Aftenbladets bruk av bildet av den drepte jenta full ut, den viser "krigens ansikt". Et helvete av døde, sprengte og forvridde kropper. Trykkbomber skiller ikke mellom kvinner, barn, stridende og ikke stridende.

Håper bare at Aftenbladet kan være like tøffe å vise bildene av sprengte israelske skolebarn, når den neste selvmordsbomberen sprenger seg i lufta på en skole buss i Haifa, Tel Aviv, Jaffna eller en annen Israelsk by! De barna ser ikke lenger ut som barn, etter å ha blitt revet i filler av spiker, skruer, klinkekuler og skrap som HAMAS sine bombemakere pakker rundt det iransk produserte plast sprengstoffet.

Jeg støtter ikke under noen omstendigheter HAMAS, men denne lille jenta er ikke en del av det iransk støttede HAMAS. Men et offer for en lang konflikt, som har drept og lemlestet barn på begge sider av konflikten. Selvfølgelig er det fullstendig uansvarlig av HAMAS og operere eller gjemme seg i tettbebyggelsen, men i deres øyne er alle de døde martyrer for den store saken. Men for oss europere, med sterke humanistiske tradisjoner er et slikt tankesett, temmelig fremmed.

Bildet i seg selv gjør meg kvalm og jeg får rett og slett lyst til å spy, men vi har godt av det. Jeg har godt av det, det får deg til å tenke! Det er tross alt tankene våre som gjør hos til fullstendige mennesker. En dag må "faenskapet" ta slutt, for nå er det få lyspunkter i denne ondskapens sirkel av blodhevn! Den første til å dø i krig er sannheten, den er for lengst død i denne konflikten.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Sabra/Shatila

Innsendt av Øyvind Lokna, 07.01.2009 13:14:22

Håper bildet som diskuteres er et ledd i avisens bebudede endring mot et mer spennende avisinnhold. Det som nå skjer igjen der nede, er dypt tragisk og for meg, helt uforståelig. Vi befinner oss tross alt i 2009!

Ja - det er riktig å vise slike bilder, og - la med få si; Erik Fosse og Mads Gilbert har gjort et sterkt inntrykk på meg. De stemmer Rødt og er erklærte palestinavenner, men hva har det med saken å gjøre Siv Jensen!.

Jeg var i mange år en stor Israel sympatisør, men etter det som skjedde i Sabra- og Shatilabydelene i Beirut i 1982, fikk jeg et noe mer ballansert syn.

Det Israel i dag bedriver i Gaza, er på linje med det som skjedde i Beirut i 1982.

Når jeg tenker på hva som skjer der nede, prøver jeg å se en sammenheng med det som har skjedd siden 1948 i Midt Østen. Det er vanskelig og komplisert, men det er vel riktig å si at både jøder og arabere har gjort feil.

I kveld skal jeg se filmen “Max Manus”. Filmen viser vel del av den norske motstandskapen mot en okkupantmakt. Sammenligning?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Fosse / Gilbert og World Trade Senter:

SV: 9/11

SV: Gilbert!

SV: Dobbeltmoral?

Krig er politikk med andre midler

Innsendt av Jan Gjerde, 07.01.2009 13:05:42

Dette er et eksempel på konsekvensen av krig. Hvorfor skal vi som lesere skånes? Redselen som avspeiler seg i uskyldige barns ansikter er også grusomme. Våre egne barn og barnebarn vil også føle krigens absolutte gru, når de ser slike bilder, enten det er levende eller døde barn. Vi opptrer løgnaktig og selvbedragersk om vi tildekker denne delen av virkeligheten. Sven Egil Omdal og Aftenbladet har gjort et riktig valg. De har vist oss sannheten. Og demonstrerer dermed også kynismen hos dem som fortrekker å fylle hodene sine med politikk, religion, proporsonalitet og hvem som begynte først i stedet for å bli konfrontert med konsekvensene av krig og terror i virkelighetens verden.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Uakseptabelt!!

Innsendt av Olga Fossdal, 07.01.2009 13:02:57

Eg anbefalar alle lesarane å lesa på Miff.no. Her trengst annan informasjon enn den SA politisk er i stand til å gje oss. I denne saka er dei like venstrevridde som Mats Gilbert.Han frydar seg nok over at Israel "får som fortent" i norske medier( Det same som han meinte USA fekk 11. sept)

Kvifor har ikkje SA vore i Sderot i desse 8 åra nærare 8000 rakettar har hagla over dei frå Gaza? Verdssamfunnet har hatt nok av tid til å gripa inn!! Krig er grusomt same kven det råkar!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Hvem tar parti?

SV: Vi har vært i Sderot

War is hell

Innsendt av Jo Vaagan, 07.01.2009 12:56:12

Det florerer med bilder fra Midtøsten på nettet, og dette bildet er desverre bare småtteri i forhold. Media burde vise det ærlige, brutale og rå sannheten i slike konflikter. Ikke politisk tåkeprat om kirurgisk bombing og 'nøytralisering' av fiender.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Valgfritt med abonnement i Aftenbladet

Innsendt av Heidi Stange, 07.01.2009 12:40:10

Det er valgfritt å abonnere på Aftenbladet. Personlig føler jeg meg mer enn nok informert av å svippe innom aftenbladet.no i ny og ne, så lar jeg heller mer seriøse nyhetskilder som BBC News og Aftenposten ta seg av å "styre mine meninger".

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Små barn leser også Stavanger Aftenblad.....?

Innsendt av Gunnar Snare, 07.01.2009 12:31:23

Jeg synes bildet er helt forferdelig. Har dere tatt hensyn til at også små barn og ungdom leser avisen deres? Bildet kommer til skremme vettet av mine sønner.

Budskapet om den forferdelige krigen er klart nok fra før! Har en følelse av dette dere gjør dette bare for å sette fokus på avisen deres!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Snakk med barna

SV: Skylapper

SV: Hallo!

Grusomt men nødvendig

Innsendt av Stig Idsal, 07.01.2009 12:15:02

Krig er en forferdelig situasjon, enda verre blir det når terror er målet.

Krig er grusomt og det er på tide å vise hvor grusomt.

Ikke glem at de grusome bildene og reportasjene fra Vietnam krigen var med å skape den motstanden som skulle til for å få slutt på den galskapen.

Nå må verden få øynene opp for den terror Israel påfører det Palestinske folk. Hvis grusomme bilder må brukes så er det greit, vi trenger kanskje en vekker.

At Aftenbladet velger nå å trykke et slikt bilde er et sterkt signal om hva man synes om at en stat står bak slik terrorisme.

Jeg oppfatter denne bruken av bilde som et rasende rop om fred. Aftenbladet har aldri før uttrykt seg så kraftig gjennom bildebruk!

Antisemmetisme?????

Man er ikke jødehater eller antisemmetist fordi man ikke lenger tåler at staten Israel begår slike forbrytelser mot meneskeheten. Jeg blir skremt av hvor kyniske og brutale staten Israel er på tross av sin egen historie.

Jeg har ikke noe i mot jøder eller jødedom, men jeg har også lært forskjellige muslimer å kjenne og har erfart de som minst like fredselskende som jødene.

Staten Israel representerer i dag noen av de største forbrytelsene mot meneskeheten og bør behandles deretter.

Historieløse?

Den urett som ble begått mot dem, gjør de selv mot det palestinske folk nå.

Jeg forstår at Israel må forsvare seg, men dette er ingen forsvarskrig. Det mest passende ordet er statsterror.

Det er et faktum at Israel ikke er villige til å etterleve Genekonvensjonen, dette har de utrykkelig gitt beskjed om gjennom ord og handling i flere år.

Resten av verden er stort sett enige om at dette er forbrytelser mot meneskeheten. USA gjør som vanlig unntak fra regler når de eller deres utvalgte blir rammet.

Dette er ingen krig mellom jøder og muslimer

Dette er en krig mellom ekstremister i begge leirer som har maktposisjoner som gjør dette mulig.

Jeg nekter å tro at meneskene som har blitt så krigstrette som jødene og palestinerene ønsker seg denne terroren fra begge parter.

Så lenge Israel opplever støtte for sine handlinger vil det ikke kunne bli fred.

Hvor mange barn skal måtte dø før galskapen tar slutt?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Du har så rett

Prinsippløs

Innsendt av Magne Madsen, 07.01.2009 12:04:13

Desverre fraviker Aftenbladet sine egne prinsipper eller publistiske tradisjon som redaktøren velger å kalle det om ikke å vise bilder av lik. Her gjør man et unntak ved å vise et grusomt bilde av et barnelik, intet mindre. Begrunnelsen om at muslimske land viser slike bilder og at da kan også Aftenbladet vise et barnelik slik at vi i Vesten kan forstå vreden i muslimske land er prinsippløs og trist. Hva blir neste unntak? Voksne folk trenger ikke bilder av barnelik for å forstå at krig er grusomt. Barn leser også aviser, hva skal vi forklare dem. De mest antiisraelske kreftene som Palestinakomiteen kommer vel til å mobilisere barn i demonstrasjonstog og la dem bære dette bildet. Går utfra at Sven Egil Omdal i såfall vil være fornøyd.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Hva med Egypt ?

Innsendt av Jostein Haugen , 07.01.2009 12:02:08

Hvis jeg kan min geografi riktig grenser også Egypt til Gaza, så hvis ingen kommer inn i Gaza er det ikke bare Israel som stenger dem ut, det er da også Egypt.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Åpent brev til Omdal

Innsendt av Thomas Bakke, 07.01.2009 12:00:56

Det er selvsagt på sin plass å vise verden de grusomme konsekvensene av krigshandlinger, men her har du, Omdal, etter min mening, gått over en moralsk grense, pressetekniske spissfindigheter til tross. Jeg sier du, fordi det tydeligvis er din vurdering som ligger til grunn for publiseringen av dette bildet, et grotesk bilde av et dødt barn. Jeg er i tvil om hvor langt dine prinsipper virkelig strekker seg, og om du er konsekvent i din etikk.

Jeg skulle derfor ønske at du svarer på følgende spørsmål:

1. Hva om en lignende situasjon hadde rammet norske barn? Ville du trykket slike bilder av døde norske barn eller ville dette blitt for nært?

2. Er det forskjell i kriteriene for trykking av bilder av henholdsvis norske og palestinske barn?

3. Hvis kriteriene er forskjellige, hva sier dette i så fall om menneskesynet?

4. Ville valget om trykking vært like klart i begge tilfeller? Hvis nei, hvorfor ikke?

5. Godtar du trykkingen bare fordi dette skjer i Midt-Østen, fjernt fra oss?

6. Jenta er lett identifiserbar. Hun gjøres til et symbol på grusomhetene, "for at vi bedre skal forstå hvordan de føler". Har noen spurt familien hennes om det er deres ønske å få sitt døde barn gjort til et symbol?

7. Du sier at det er mulig å se timelange nærbilder fra sykehus med døde barn på gulvet. Legitimerer dette at Aftenbladet skal kunne senke sin standard, bare fordi andre gjøre det? Er det dermed internetts anarkiske natur som blir avgjørende for hva Aftenbladet publiserer?

Det er godt mulig at dette innlegget ikke vil bli besvart. Jeg vil derfor avslutte med det jeg antar er realiteten. Omdal ville sannsynligvis aldri trykket slike bilder av norske barn. Dette fordi han må spille på lag med leserne. Et dødt norsk barn ville blitt for nært og hadde sannsynligvis skapt leserstorm og boikott fra annonsører. En uhåndterlig situasjon og en dyp skrape i den falmende lakken.

Her blir en liten jente avbildet i ruinene av sitt eget hjem. Hun er ille tilredt og forslått. Hun er lett identifiserbar. Omdal gjør henne til et symbol og, jeg gjentar igjen, ”for at vi bedre skal forstå hvordan de føler”. Jeg vil påstå at han ikke hadde gjort det samme med et norsk barn.

Retorikk og forfekting av pressens samfunnsansvar kan i mange tilfeller dekke over uetiske avgjørelser. Etikken i dette tilfellet er ganske enkel. Man trykker ikke bilder av døde barn og gjør symboler av dem. Jeg lurer virkelig på hvem som egentlig kan ta en slik avgjørelse, selv ikke jentas familie kunne gjort et slikt valg. Jeg undrer også på hvordan foreldre i Aftenbladets redaksjon kan godta at døde barn gjøres til symboler på denne måten.

Jeg håper i det minste at avgjørelsen om trykking ble tatt etter en skikkelig debatt internt. Hvis ikke seiler Aftenblad-skuta inn i verdirelativismens tåkehav, uten kompass og med Omdal som kaptein.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Sven Egil Omdal svarer

SV: TRYKKE NORSKE BARN?

SV: Ikke rop så høyt...

Drebne ongar og karrikaturtegningane:

Innsendt av Edgar Norheim, 07.01.2009 12:00:48

Eg syns Aftenbladet gjerna må trykka begge delar. Men eg e redd den vanlige einsrettingå så me ser i norske mediar. Men det e vanskeligt å ivareta at små ongar ser bildå så e trygt i avisane. Kem vil små ongane sine ska se sånne bildar i aviså? Eg syns forøvrigt Aftenbladet og andre mediar va pysar onnå karriktaturstriden. Di va feige så ikkje trykte tegningana klart og tydeligt. I den grad någen gjore det va tegningane forminska og svert utydelige. Redaktørane va feige, udenom Gokkvold, så ikkje ga Selbekk og danskane moralsk støtte. Tegningane va harmlause og løgne. Reaksjonane va håblause øvealt blant muslimar. Di va spinn vidle på Gaza!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Bilder fra andre siden ??

Innsendt av per arnøy, 07.01.2009 11:54:29

Har SA tenkt å vise bilder fra den andre siden også? Regner med det er noen skadde og lemlestede der også etter rakett angrepne som startet denne elendigheten ???

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Bilde til ettertanke

Innsendt av Kjell Martin Sviland, 07.01.2009 11:54:24

Eg støtter absolutt at Aftenbladet gjer oss skikkeleg informasjon om den grufulle krigen som Israel fører for tiden.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Steining i Somalia

Innsendt av Ola Horve, 07.01.2009 11:42:22

For å få likevekt, kan dere ikke også trykke bilde av den 13 år gamle voldtatte jenta som blei steina i Somalia. Der stakk bare hodet opp av sanden.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Hvorfor akkurat nå?

Innsendt av Allan Dreyer, 07.01.2009 11:17:27

Det synes merkelig at SA skal anse det nødvendig å trykke et slikt bilde nå. Hvorfor har ikke SA ansett dette nødvendig underveis f.eks. i krigene i Afrika der også hundrevis (tusenvis) av barn og kvinner ble slaktet?

Det skal bli en selsom opplevelse framover dersom SA legger seg på denne linjen i reportasjer fra andre kriger.

Bortsett fra det må overgrepene mot det palistinske folket stoppes så raskt som mulig og Hamas må stoppe utskyting av raketter mot sivilbefolkningen i Israel.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Du har ikke skjønt det!

SV: Hvem forsvarer bombingen i Gaza?

Dokumentasjon takk, Omdal!

Innsendt av Arnt Arnesen, 07.01.2009 11:17:22

Det er meget grovt å beskylde et demokratisk land for løgn.

Hvilket belegg har du for å hevde dette?

Du skal vokte deg vel for å ta slike sterke ord i din munn, uten å ha 100 % dekning for det!

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Med demokrati føler pressefrihet!

SV: Når Israel inviterer pressen

Hva er poenget?

Innsendt av Arnt Arnesen, 07.01.2009 11:14:51

Jeg skjønner ikke poenget med å vise bildet. Vi vet jo alle at uskyldige barn blir drept. Uskyldige barn blir drept eller sulter ihjel i tusentall daglig, verden over, enten i krig eller sult.

Forskjellen her er at vi har å gjøre med et så ondsinnet og råttent folkeslag å gjøre. Palestinerne bruker barna som skjold!

Dette barnets liv, og de aller fleste andre døde barn i denne konflikten, er Hamas sitt ansvar. Når de er så feige at de bruker barn som levende skjold, så kan de vel ikke vente annet?

Det at noen i det hele tatt så mye som antyder en sammenligning av Israelerne og tyskerne under den annen verdenskrig, vitner om en total mangel på forsåelse av både annen verdenskrig, og dagens konflikt i midtøsten...

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Bruker barna som skjold - hva mener du A. Arntsen ??

SV: Terroristene

SV: Skjold

SV: Dokumentasjon takk, Arnesen!

SV: Hamas

SV: Jeg tor du må lese mer historie!

SV: Mr.Opheim

"Målet helliger alle midler"?

Innsendt av jonas korp, 07.01.2009 11:13:28

Aftenbladet skal være en seriøs avis. At dette bildet serveres i denne konteksten er intet annet enn en skandale. Krig har uskyldige ofre. Det vet alle, men publikasjon av slike bilder kan ikke under noen omstendigheter forsvares med begrensningen av pressefrihet.

Min holdning til denne artikkelen har ingenting å gjøre med hvilken part man støtter i palestinkonflikten. Jeg anser meg selv for nøytral, men tar likevel sterk avstand fra Sven Egil Omdal (og aftenbladets redaksjon) i denne saken.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Bildet kunne vært resultatet av norsk terrorbombing av tyske sivile 44-45

Innsendt av Torfinn Haataja, 07.01.2009 11:00:24

"War is not nice" sa Nancy Reagan. Verken i Congo, Somalia eller Gaza. Det bemerkelsesverdige er ikke at sivile dør. En undres egentlig over hvorfor denne krigen er så mye viktigere. Helt rett påpeker SA at det er fordi muslimene er involvert.

Egentlig burde en vise grusomme bilder fra kristenforfølgelse i India og NordKorea.

Ville det ha startet et nytt korstog? Hvordan stanser vi muslimenes "korstog"? Ved å tie og fokusere på det samme som dem??

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Vær så snill

Innsendt av Eli Larsen, 07.01.2009 11:00:04

- ikke begrunn slik bildebruk med er fordi journalistene ikke får komme inn i krigssonen......

Det fremstår som sutring.....

Det er en opprørende krig og bildene er er grusomme og opprører oss alle.

Men ser på argumentene her at folk mener bildene skal trykkes for at vi ikke skal glemme?

Det er vel ikke Aftenbladets lesere som ikke bør glemme ? - bildene bør jo også/heller vises til de involverte partene..........

Så det er vel ikke slik at alle brutale bildene må trykkes hver dag i lokalaviser i Norge som er mest nødvendige?

Krig er forferdelig og går dessverre alltid utover uskyldige og deriblant barn. Dette vet vi og har på minnet vårt uansett om det er i Uganda eller i Gaza.

Og som mor er det så sterkt å oppleve disse bildene at jeg ikke følger aktiv med alle artiklene.

VG advarer mot sterke bilder før man går på inn på artikkelen og det var veldig bra gjort.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Lar du deg ikke vekke??

SV: Du har skjønt det

Trykk bilder av de våpnene som ligger på barneværelsene!!

Innsendt av eddy jacobsen, 07.01.2009 10:58:40

Erik Fosse gjør meg kvalm.

Han hengte bilder over sengen på Rikshospitalet i Oslo av Arafath.

Mannen er en av de verste anti-Israelere som går på to ben, og han skal ha noen meningsytringer i denne konflikten, som ene og alene går ut på at Hamas kontinuerlig kliner raketter inn i Israel hver enda dag!!

Og når Israel har fått nok og forsøker å få tak i bandittene, så gjemmer de seg blant barn og sivile; akkurat det samme som man ser feiginger eller gjør i samfunnet når folk har fått nok av dem, da gjemmer de seg blant sivile, og klager sin nød over at DE flir forfulgt; Psykopatsyndromet.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Fordi Aftenbladet

Innsendt av Odd Martin Lundbø, 07.01.2009 10:51:07

er så tilbakeholdne med sensasjonsbilder til vanlig, gjør det ekstra inntrykk når avisen denne gangen finner det riktig å vise dette blidet, som helt sikkert vil bli en "klassiker".

Det også er fint at Aftenbladet forklarer sine beveggrunner når de tilsynelatende skjærer ut fra den vanlige linjen, for en gangs skyld. Det kan berolige mange av avisens lesere som selvfølgelig vil bli sjokkert av bildet, med at dette skal tjene til å bevistgjøre oss om hva det dreier seg mest om i denne fortvilte konflikten, nemlig de uskyldige sivile ofrene.

Og om barnet på bildet er israelsk eller palestinsk spiller i denne sammenhengen ingen som helst rolle.

Meget godt håndverk, etter min mening.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Til Lundbø

SV: Til Reidar

SV: Til Hjort

SV: Svar

SV: Palestina venn

Hvorfor vise det verste?

Innsendt av otto seglem, 07.01.2009 10:44:18

Hvorfor vise bilde av EN død person?

Ville det ikke vært "mildere" av Aftenbladet å heller vist bilder av lik under laken og heller skrevet "under disse lakene ligger det 11 barn som ble drept i et Israelsk bombeangrep......" Det ville også gitt krigen et "ansikt", men et ansikt som hadde skjermet små barn for eksempel mot det som skjer.

Dette blir nesten det samme som å si

"Du SKAL se din døde bror, selv om han ikke har hode etter bilulykken, du vil da bedre forstå hvorfor han døde"

Det er ikke alle de grusomste bildene fra en krig som egner seg for publisering. Det er ikke alle som tåler å få servert virkeligheten på en så brutal måte og da tenker jeg mest på barna.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Send dette bildet til Siv Jensen

Innsendt av Jann Røise, 07.01.2009 10:41:33

....og til samtlige som støtter opp om de idiotiske utsagnene om at Mads Gilberts skildringene av sykehustilstandene fra krigen der nede er rød propaganda. Etter hennes uttalslser på TV i går håper jeg at partiet hennes mistet mange stemmer. Jeg håper da indelig det. Det er flaut å være Frp'er i dag.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Virkelighetens verden.........

Innsendt av Leif Berge, 07.01.2009 10:41:06

er brutal. Krig er brutalt. Derfor støtter

jeg redaktørens beslutning.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Hva er poenget ditt?

Innsendt av Jone Bjørheim, 07.01.2009 10:35:49

I konflikten mellom jøder og palestinere, er det mange som trekker frem det faktum at Hamas opererer blandt sivilister (dvs. man mener at de gjemmer seg blandt sivilister). Når du skriver at det var 30 personer i det huster der jenta på bildet ble drept, antyder du da kanskje at medlemmer av Hamas gjemte seg blandt barn og sivilister i det håp at jødene ikke ville jevne huser med jorda?

Nå er det slik at noen av de verste folkemorderne og krigsforbryterne som finnes på denne planeten, dvs f.eks George Bush, Dich Cheeney, Paul Wolfowitz osv bor i byen Washington DC. Foruten USA sin president og hans regjering, bor det ca. 600 000 sivilister i Washington DC. for å få drept George Bush som er en av de veste krigsforbryterne som noesinne har eksistert, ville det være moralsk forsvarlig å bombe Washington DC med ei atombombe og dermed drept George Bush og dessuten de 600 000 sivilistene som bor i byen? Tross alt så gjemmer jo George Bush og hans regjering seg midt oppi siviliser, ikke sant? Det samme argumentet kan man gjøre gjeldende for Israel. Ville det være akseptabelt å drepe alle sivilister i Israel sin hovedstad, for å få drept den israelske regjeringen, dvs. de som har gitt ordren til de krigsforbrytelsene som vi nå er vitne til i Gaza.

Jeg skulle likt å se er rasjonelt svar på den problemstillingen som jeg setter opp.

I hvilke tilfeller er det akseptabelt moralsk å drepe barn og sivilister i hopetall for å drepe soldater i fiendens hær, og når er dette ikke forsvarlig? Etter den andre verdenskrigen var det jo noen som ble litt sure på Hitler og kalte f.eks bombingen av den jødiske ghettoen i Warshava for en krigsforbrytelse. Merkelig nok er det visst likevel ikke krigsforbrytelser når amerikanerne dreper tusenvis av sivilister og barn i Irak og når Israel gjør det samme i Gaza.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Balansering...

Innsendt av Lars Aronsen, 07.01.2009 10:28:24

...hvorfor ble det ikke tatt med et bilde av et israelsk barn for å balansere opp artikkelen ?

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: balansen

Desverre er det rett å trykke

Innsendt av Arne Fredriksen, 07.01.2009 10:23:54

Som småbarnsfar kjenner jeg smerten slike bilder gir.

Men langt fra krigens gru - kan jeg aldri forestille meg hva pikens foreldre føler.

Jeg synes det er trist å skuffende at Vesten ikke er klarere i sin fordømmelse av Israel - annet har jeg ikke forventet av USA.

Bildet er - desverre - rett å trykke. Israels venner blir færre og færre.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Blir kvalm

Innsendt av Jan B. Kolstadnes, 07.01.2009 10:16:32

Jeg blir ble kvalm da jeg så bildet. Men er enig i at det er riktig å vise det i avisen. Israelerne er faktisk ikke bedre enn tyskerne var under 2. verdenskrig. Deres eneste ønske er å utrydde palestinerne.

Ja, Hamas er terrorister, men det er jo den sivile delen av befolkningen som får gjennomgå.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: Motsatt.

SV: sammelikning...

Bra Aftenbladet!

Innsendt av Anders Tendenes, 07.01.2009 10:15:15

Flott at dere trykker slike bilder!

(Men alikevel grusomt at de faktisk finnes..)

Det spiller ingen rolle om denne jentas familie var medlemmer av Hamas! Hun er et uskyldig offer, sammen med flere hundre andre. Hvor mange flere skal ofres i dette sanne Holocaust??

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Vis mange av disse bildene.

Innsendt av Jon Olsen, 07.01.2009 10:04:28

Når det gjelder krigføring så skal ikke folk skjermes for virkeligheten. Virkelighetens grusomhet gjør at bilder setter varige spor i minnet. Varige spor er veldig viktig for å få folk til ikke å ønske repriser.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Et bilde...

Innsendt av Toby Vidnes, 07.01.2009 09:58:58

...sier mer enn tusen ord. Det viser med sin brutale nærhet til det brutale at krig aldri løser problemet...

Ja, det er riktig av Aftenbladet å trykke bildet. Om det kan fremskynde en slutt på konflikten er usikkert.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

Krigens gru.

Innsendt av Knut Eskeland, 07.01.2009 09:45:53

Bortsett fra i bildeteksten framkommer det ikke at huset tilhørte et Hamasmedlem og dermed et erklært angrepsmål for israelske styrker.

En annen ting: Var de 30 personene i huset der tilfeldig eller var de samlet der i håp om at Isralittene ikke ville angripe?

Jeg synes at media godt kan vise denne typen bilder for å gi denne forferdelige krigen et ansikt, men det bær være en balanse.

Tilsvarende bilder av israelske barn kan sikkert også vises, men det synes som om interessen for resultatene fra rakettangrepene ikke er den som samme som det som foregår i Gaza.

Svar på innlegg · Nytt innlegg

SV: ikke merkelig

SV: Tenk litt

SV: Til Monica

SV: Veien til Helvete

SV: Ikke helt sant

SV: Vil dette si at du forsvarer Israels terror?

SV: Forskjell

SV: De viser Hamas sanne ansikt!!!

Skriv din kommentar

Tittel *

KommentarMaks 2000 tegn

Fornavn *
Etternavn *
E-post *


Aftenbladet ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Aftenbladet.no

Lastebil brant opp på E39

En lastebil ble natt til fredag totalt utbrent på E39 ved Saglandsvatnet i Bjerkreim. Ingen personer kom til skade.
Dalane: Les mer

- Lyses feilmeldings-
telefon på grensa til svindel

Arnfinn Nilsen betalte 87 kroner for å sitte i kø hos Lyses feilmeldingstelefon. Etter 17 minutter var kontantkortet tomt, og han hadde fremdeles ikke fått noen hjelp.
Lokalt: Les mer 26

Trange dager for asylsøkerne

Boforhold

Bør mer gjøres for å sikre asylsøkere gode boforhold?

Ja
Nei

190 asylsøkere i Stavanger er plassert i leiligheter. De skal være nøkterne, men forsvarlige, sier Hero. Men ikke alle beboerne føler seg trygge i sine små krypinn.
Lokalt: Se TV Aftenbladet

Nok snø til Sesilåmi

Det er ingen grunn til å bekymre seg: Statsmeteorologene har endret mening og varsler langt mindre regn enn tidligere i uken.
Sirdal og Agder: Les mer

Norwegian vil ikke dekke tapet

Norwegian sier saken får «personalmessige konsekvenser» for mannen bak skranken, men vil ikke betale ekstrautgiftene til Figgjo IL.
Lokalt: Les mer 8

  • Ett minutt kostet 9728 kroner
    Jostein Løland og følget på sju løp for å rekke flyet. Men Norwegians medarbeider sendte følget fra skranke til skranke.
Annonse
Annonse
Annonse

Siste Konflikten i Midtøsten

Siste saker fra Aftenbladet.no

Skatt

Fornavn:

Etternavn:

Formuetoppene: Stavanger · Sandnes · Eigersund · Haugesund · Karmøy · Bjerkreim · Bokn · Finnøy · Forsand · Gjesdal · · Hjelmeland · Klepp · Rennesøy · Kvitsøy · Lund · Randaberg · Sauda · Sokndal · Sola · Strand · Suldal · Time · Utsira
Inntektstoppene: Stavanger · Sandnes · Eigersund · Haugesund · Karmøy · Bjerkreim · Bokn · Finnøy · Forsand · Gjesdal · · Hjelmeland · Klepp · Rennesøy · Kvitsøy · Lund · Randaberg · Sauda · Sokndal · Sola · Strand · Suldal · Time · Utsira
Skattetoppene: Stavanger · Sandnes · Eigersund · Haugesund · Karmøy · Bjerkreim · Bokn · Finnøy · Forsand · Gjesdal · · Hjelmeland · Klepp · Rennesøy · Kvitsøy · Lund · Randaberg · Sauda · Sokndal · Sola · Strand · Suldal · Time · Utsira
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse