CHC mistet milliardkontrakt med Statoil

Får ikke lenger fly fra Flesland og Florø for Statoil.

Publisert: Publisert:

CHC mistet nådde ikke opp i konkurranse med ny milliardavtale med Statoil Foto: CHC

  • Tor Gunnar Tollaksen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

I februar ble det klart at CHC Helikopter Service ikke får fornyet avtalen med Statoil om å utføre helikoptertjenester for oljeselskapet.

Kontrakten var anslått til å ha en verdi på rundt én milliard kroner. Fra 1. mai 2017 er det i stedet helikopterselskapet Bristow som skal gjennomføre flyginger for Statoil fra Flesland og Florø.

Etter at avtalen ble tildelt, uttalte ansatte i CHC at de fryktet nedbemanninger. Direktør Arne Roland CHC var skuffet etter at avtalen ikke ble fornyet og sa til Aftenbladet at markedet er tøft.

LES OGSÅ:

Les også

Helikopteret avbrøt flygning tre dager før ulykken

Les også

- Det var tøft å komme ut her for å jobbe. Folk var i sjokk.

Les også

Erna Solberg: - Et sterkt møte med de pårørende

Billigere for Statoil

Det har CHC fått merke de siste årene. Selskapet har hatt store økonomiske problemer og har de siste to årene levert underskudd på totalt 200 millioner kroner.

— Hadde den økonomiske situasjonen i CHC noe å si for at et annet selskap ble valgt?

— Vi har vært opptatt av å ha en leverandør som møter våre sikkerhetskrav og som for øvrig tilfredsstiller våre krav i anbudsprosessen. Når det gjelder økonomiske spørsmål, er det noe CHC må svare på, sier Morten Eek, pressekontakt i Statoil, til Aftenbladet.

Morten Eek, pressekontakt i Statoil. Foto: Øyvind Hagen

Statoil roste tildelingen til Bristow og uttalte at det ville gi kostnadsbesparelser og et mer effektivt flyprogram.

Kontraktene gjenspeiler en markedssituasjon med lavere aktivitet på sokkelen, og kontinuerlig behov for fleksible og kostnadseffektive løsninger, mente Statoil.

– Kontraktstildelingene vil styrke konkurransekraften til norsk sokkel gjennom mulighet for et mer effektivt flyprogram, som vil bidra til lavere kostnader for petroleumsvirksomheten, sa Astrid Sørensen, direktør for felles driftsstøtte i Statoil i meldingen som ble sendt ut i forbindelse med kontraktstildelingen.

– Siden 2013 har vi hatt en reduksjon i antall passasjerer til norsk sokkel på 30 prosent. Vi har derfor lagt vekt på økt fleksibilitet i kontraktene for å tilpasse oss endrede behov i hele kontraktsperioden, sa Jon Arnt Jacobsen, direktør for Anskaffelser i Statoil.

— Hvorfor var det viktig for Statoil å få ned kostnadene på helikoptertransport?

— Dette var en konkurranse om en kontrakt der en annen aktør enn CHC vant. CHC er fortsatt en viktig leverandør for Statoil. CHC vil fortsatt stå for rundt 50 prosent av våre flyginger framover. Helikoptersikkerhet er ikke et konkurranseparameter her siden alle våre leverandører møter våre sikkerhetskrav, påpeker Morten Eek i Statoil.

Statoil utdelte i fjor høst kontrakt til CHC for søk- og redningshelikoptre (SAR) ved Tampen- og Oseberg-feltene for helikoptertypen Airbus H225 Super Puma som er en videreutvikling av EC 225 Super Puma som styrtet på Turøy ved Sotra fredag.

LES OGSÅ:

Les også

Økt sikkerhetsrisiko for oljearbeidere

Les også

- Enormt press på sikkerheten i oljå

Les også

Statoil-topper til Kokstad

Statoil kansellerte

Aftenbladet har tidligere skrevet at Statoil ved flere andre anledninger avsluttet eller ikke fornyet kontrakter med selskap som har dødsulykker. Sist skjedde det med riggselskapet Cosl, der Statoil terminerte kontrakten med ulykkesriggen Cosl Innovator hvor det var en dødsulykke 30. desember i fjor.

Etter dødsulykken på Oseberg i 2009 fornyet ikke Statoil avtalen med stillasfirmaet den omkomne oljearbeideren jobbet for. I 2002 omkom en oljearbeider på riggen Byford Dolphin. Etterpå avsluttet Statoil kontrakten med riggselskapet.

— Vil fredagens hendelse få direkte følger for kontrakten Statoil har med CHC?

— Jeg ønsker ikke å gå inn på kontraktsmessige forhold. CHC er fortsatt en viktig aktør for Statoil. Vi er i en situasjon der mange er i sorg og trenger støtte og oppfølging. Det er det vi konsentrerer oss om å bruke ressursene på nå. Andre type forhold må vi komme tilbake til senere, understreker Eek.

Får oppfølging

På Gullfaks B er produksjonen fortsatt stengt for at mennesker som er berørte av den tragiske hendelsen skal få tid til å bearbeide den tragiske hendelsen fredag. De blir nå ivaretatt av to nordsjøprester, en sykepleier og en psykolog.

Rundt 150 mennesker er på Gullfaks B. Totalt på hele Gullfaksfeltet er det et sted mellom 500 til 600 personer. På Gullfaks A og C er det også ankommet nordsjøprester.

LES OGSÅ:

Les også

Flere nordsjøprester sendt til Gullfaks-feltet

Les også

Aksjonerte mot helikoptertypen i 2013: - Hvor mange flere må dø?

Les også

Aftenbladet beklager

Fire granskinger

Fire granskinger er iverksatt etter helikopterstyrten. I tillegg til Statens havarikommisjon har både Statoil, CHC og politiet egne granskinger.

Havarikommisjonen har sju stykker i sving som jobber med saken. Aftenbladet får opplyst at flere kan bli dratt inn i granskingsteamet ved behov. Eksperter fra Frankrike, Storbritannia og Canada er kontaktet for å bistå den norske havarikommisjonen.

Personer fra de to første landene er nå med gruppen i Storbritannia for å gjennomføre analysearbeid. Her er det også eksperter fra Storbritannia som har vært med på granskinger av hendelser med tilsvarende helikopter på britisk sokkel.

Luftfartstilsynet har inntil videre innført flyforbud for helikoptertypen. Det dreier seg om 20 helikoptre. 13 tilhører CHC, fem Bristow og ett Blueway.

Det er Bristow som har SAR-helikoptrene på Ekofisk.

Statoil benyttet seg av to helikoptere av samme type til og fra sokkelen. Nå er det ett igjen, og det er satt på bakken. Det er ikke ventet å få noen kapasitetsmessige følger.

Selv om det nå er flyforbund med typen EC 255 Super Puma, gjelder ikke dette søk og redningsaktivitet (SAR-tjenesten), får Aftenbladet bekreftet av Luftfartstilsynet. Her er det blant annet to helikoptre på Ekofisk som dekker den sørlige Nordsjøen.

Det samme gjelder for SAR-helikoptre som er på land.

Det er likevel satt inn ekstra prosedyrer i forbindelse med søk— og redningsoppdrag også, der hvert oppdrag vurderer individuelt og at det flys i lavere høyde enn vanlig.

LES OGSÅ:

Publisert:

Les også

  1. 18 personer jobber med å identifisere de omkomne

  2. Mange vitner til ulykken

  3. Uvisst hvor mange som er funnet

  4. 21 helikoptere av typen EC225LP var i bruk i Norge

  5. - Et veldig upopulært helikopter blant Nordsjøen-ansatte

  6. Ett minutts stillhet før Bergen City Marathon