På lørdag kan du se Statoils Valemon i Åmøyfjorden

Valemon ankrer opp i Åmøyfjorden på vei til sin endeholdeplass nord for Bergen. På lørdag formiddag kan du se plattformdekket og løfteskipet fra land.

Publisert: Publisert:

Plattformdekket til Valemon kommer seilende på en båt. Lørdag kan du se den ute i fjorden. Foto: Ben Weller, Statoil

Statoil har justert ned anslaget for hvor mye gass det er på Valemon. Neste uke heises plattformdekket på plass på understellet i Nordsjøen.

Gassfeltet Valemon ble funnet i 1985, men det tok 26 år før Statoil sikret seg en godkjenning fra Stortinget for å bygge ut feltet — i 2011. Det tok 25 år før Statoil og partnerne tok investeringsbeslutningen.

— Dette er et av feltene vi har ventet lenge på, og endelig nærmer det seg ferdigstilling, sier informasjonssjef for prosjekter, Eva Sleire, i Statoil.

Ingen kjempe

Valemon er et vanskelig felt å utvinne gass fra. Dette skyldes høyt trykk, høy temperatur og også at gassen ikke er i et, men flere separate reservoar. Valemon er heller ikke en gigant sammenlignet med funnene som er gjort på norsk sokkel i etterkant.

— Men det var det største vi hadde da vi begynte på det. Det forteller litt om hva som har kommet til i den siste store bølgen av funn, sier Sleire.

Dristig utbygging

Valemon inneholder for eksempel bare en tredjedel av Statoils funn i Barentshavet, Johan Castberg, som er utsatt flere ganger. Statoil har tidligere anslått Valemon til å inneholde gass tilsvarende 206 millioner fat olje. Det er nå justert noe ned.

— Vi har nå et estimat på at vi klarer å få ut gass tilsvarende 192 millioner fat olje fra Valemon, sier Sleire til Aftenbladet.

Les også

Rosenberg rigger seg for storfisker

— Valemon er et felt hvor det er stor avstand mellom det laveste og det høyeste anslaget for hvor mye gass det inneholder. Og feltet er så vanskelig at produksjonsbrønnene våre på dette feltet, nesten like gjerne kunne vært kalt letebrønner. Men det at vi akkurat har gjort et nytt funn i nærheten, bekrefter at det er et spennende område, sier Sleire.

Hun beskriver beslutningen om å bygge ut Valemon som «dristig», ikke minst fordi investeringsbeslutningen ble gjort like etter finanskrisen.

— Det er vanskelig å få gode seismiske bilder av reservoarene, men vi lærer mer for hver brønn som bores.

Lørdag i fjorden

Førstkommende lørdag kan du se både plattformdekket, og løfteskipet i Åmøyfjorden. Her ankrer de opp for å bytte mannskap. Etter planen kommer det rundt 11:00 på formiddagen. Skipet seiler forbi Tungenes, rundt på nordsiden av Kvitsøy og vestover på sørsiden av Karmøy.

Les også

Statoil med nytt gass- og oljefunn

— Ønsker man å se løfteskipet og plattformen, så vil nok Mekjarvik eller Tungenes fyr være gode utsiktspunkter, sier Sleire.

Plattformdekket seilte fra Korea rundt midnatt den 15. juni, og reisetiden til sin endestasjon i Nordsjøen - om lag 160 kilometer nordvest for Bergen, mellom Kvitebjørn og Gullfaks sør - blir da på i underkant av halvannen måned. Plattformdekket skal løftes på plass på det ventende understellet tidlig i neste uke.

— Her er vi avhengige av vær og vind, men det har vært bra i lange perioder. Selve operasjonen er omfattende, og det vil ta noe tid å løsne plattformdekket fra båten, heise det på plass og feste det i understellet, sier Sleire.

Les også

Statoil-ansatte misfornøyde i Korea

Selve løftet av det 9750 tonn tunge plattformdekket vil ta mellom 4 og 6 timer.

— Hvor ferdig er Valemon?

— Den er så ferdig som den kan bli. Det er noe som må testes når den er kommet på plass, og vi må koble på strøm, vann, kloakk, produksjonsanlegg og slikt, sier Sleire.

Statoil hadde en intensjonsavtale med Westcon om å ta Valemon inn til havn i Florø for å gjøre klar plattformdekket til løft om løfteskipet ble forsinket, men i og med at løfteskipet ligger før skjema blir det ikke noe av pit-stoppen på Florø.

Publisert: