Flere Equinor-plattformer får kraft fra land: - Omfatter totalt 10 felt

Sleipner feltsenter skal også kople seg på landstrømmen til Equinor på Utsirahøyden.

Publisert: Publisert:

Arne Sigve Nylund, konserndirektør for norsk sokkel, fotografert på Sleipnerfeltet. Foto: Jon Ingemundsen

  • Elisabeth Seglem
    Journalist
  • Geir Søndeland
    Journalist

– Den siste tiden er vi blitt enige med våre partnere om hvordan vi skal klare å skvise ut siste rest av co₂-reduksjon på Utsirahøyden ved å koble Sleipner med tilhørende områder på kabel med kraft fra land. Avtalen vil omfatte totalt 10 felt, sier Anders Opedal, konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring, til Aftenbladet.

Investeringen er i størrelsesorden 1–2 milliarder kroner.

Fra fire til 10 felt på strøm

Områdeløsningen til Utsirahøyden var opprinnelig planlagt for de fire feltene Johan Sverdrup, Edvard Grieg, Ivar Aasen og Gina Krog. Nå vil i tillegg ytterligere seks felt – og totalt ti felt – motta kraft fra land fra områdeløsningen: Sleipner, Gudrun, Utgard, Gungne, Sigyn og Solveig.

Avtale mellom Equinor og partnerne i området regulerer hvordan strømmen skal fordeles mellom feltene. Sleipner-feltet skal ha en back-up-løsning med gassturbin til dager med knapphet på strøm, ifølge Opedal

– Reduksjonen i co₂ årlig vil være på 150.000 tonn fra Sleipner. Det tilsvarer utslipp fra 70.000-80.000 biler, sier Opedal.

5. oktober startet produksjonen på Johan Sverdrup-feltet – to måneder før planen. Utbyggingen ble 40 milliarder kroner billigere enn anslått.

Feltet skal drives med kraft fra land.

Den kraftfulle løsningen ble presentert mandag i regjeringskvartalet i Oslo. Fra venstre: Statssekretær Atle Hamar (V) fra Klima- og miljødepartementet, olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg (Frp), Lundins Kristin Færøvik og Anders Opedal, konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring i Equinor. Foto: Geir Søndeland

– Hvordan kan dere forsvare å investere milliarder for å forsyne oljefelt med strøm fra land?

– For det første er dette et lønnsomt prosjekt som vi så en mulighet til å få våre partnere med på. Samtidig reduserer vi klimautslippene fra norsk olje og gassproduksjon. Derfor er det viktig å gjøre dette, sier Opedal.

– Helt fantastisk

Når områdeløsningen for kraft fra land til Johan Sverdrup-feltet og området blir utvidet til ti felt på Utsira-høyden i Nordsjøen, vil det bety en samlet utslippsreduksjon på mer enn en million tonn CO₂ per år, ifølge Olje- og energidepartementet.

Disse havbunnsfeltene er inkludert i løsningen:

  • Sigyn (Sleipner)
  • Gungne (Sleipner)
  • Utgard (Sleipner)
  • Solveig (Grieg)

Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg (Frp) kaller løsningen helt fantastisk.

– Det er svært gledelig at tilleggskapasitet nå er lagt til rette for at enda flere felt nå får kraft fra land og at utslippsreduksjonene blir enda større. Departementet stilte krav om tilleggskapasitet på strømmen, og det har gitt noen fantastiske muligheter, sier Freiberg.

– CO₂-kutt koster flesk?

– Ja, altså dette koster, det gjør det jo, men hvis vi ser den kraften som ble lagt i potten for å elektrifisere Utsirahøyden, så har vi fått veldig mye igjen for dette.

– Og nå er kanskje en mal lagt?

– I enhver utbygging er kraftbehovet en del av plan for utbygging og drift. Der er også elektrifisering en ting som skal og må leveres i ulike prosjekter i framtiden. Jeg tror at dette ikke er de siste feltene som blir elektrifisert. Ting må uansett sees i sammenheng, også mot kostnader og klimaeffekter som man oppnår, sier han til Aftenbladet.

– Vi ønsker å redusere co₂-utslipp på alle felt og energieffektivisering er kanskje det viktigste vi gjør. Når vi ser muligheten i å bruke kraft fra land, så gjør vi det, sier Anders Opedal, konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring. Foto: Kristian Jacobsen

Les også

Eldar Sætre om oljelønninger, Joshua King, Brexit og sin egen exit fra Equinor

Lundin-toppsjef Kristin Færøvik sier at full elektrifisering av Edvard Grieg gir et kutt på 200.000 tonn CO₂ i feltets levetid.

– Det tilsvarer om lag 100.000 personbiler bare for Edvard Grieg, sier hun.

– Vi skal stenge gassturbinene for godt når områdeløsningen er på plass. Det gleder vi oss veldig til, ikke bare av miljøhensyn, men også av hensyn til sikkerhet, drift, oppetid og driftsutgifter, sier Færøvik.

– Full elektrifisering betyr enda sikre drift og at færre blir eksponert for potensielle gasslekkasje. Høyere driftssikkerhet betyr bedre ressursutnyttelse, sier hun.

Leder Gaute Eiterjord i Natur og Ungdom etterlyser mer drastiske tiltak for å redde verden fra klimakrisen. – Alle utslipp må bort innen 2050. Da gir det ikke mening at vi har planlagt at oljefelt som skal produsere mye lenger. Johan Sverdrup skal produsere til 2070, sier Eiterjord. Foto: Erlend Skarsaune

Les også

Borerigg på vei mot Helgeland – miljøorganisasjoner reagerer

Natur og Ungdom: – Bra isolert sett

Natur og Ungdom var blant dem som gledet seg da Stortinget vedtok elektrifisering av Utsirahøyden. I dag er følelsene til leder Gaute Eiterjord delte.

– Isolert sett er bra at plattformene på Utsirahøyden går på strøm og ikke gass. Men det viktigste vi kan gjøre nå er å slutte og lete etter mer olje og gass. Derfor er det skuffende at Wintershall Dea får lov å letebore nær Trænarevet ved Lofoten, sier Eiterjord.

Bare timer før nyheten om at hele 10 felt vil knyttes til landstrømmen på Utsirahøyden, ble det klart at Natur og Ungdom, Bellona og Norges Kystfiskarlag ikke vant fram med sin klage på et vedtak om å tillate prøveboringen på Helgelandskysten.

– Så i dag kjennes det som om vi har tatt ett skritt fram og 10 tilbake, sier Eiterjord.

Ifølge Equinor er utslippsbesparelser fra Johan Sverdrup på mer enn 620.000 tonn CO2 hvert år, tilsvarende utslippene til mer enn 310.000 personbiler. Senest i 2022 skal det kuttes utslipp også fra Gina Krog tilsvarende 100.000 tonn CO2 årlig, Edvard Grieg tilsvarende 200.000 tonn CO2 årlig, og Ivar Aasen tilsvarende 100.000 tonn CO2 årlig. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Ikke symbolpolitikk

Tore Storehaug, energipolitisk talsperson for KrF på Stortinget, avfeier at dette er kostbar symbolpolitikk.

– Det er det ikke. Det er et godt svar på hvordan norsk oljepolitikk skal være verdensledende. Det kommer til å gi store resultater, og her viser Norge absolutt vei internasjonalt.

– Hvor mye av æren skal Stortinget ta på seg for dette med de kravene som er stilt?

– Dette viser bare hvor godt det går når statlige myndigheter og virksomhetene spiller på lag. Og så er det riktig å si at dette er en sak vi har hatt mye oppmerksomhet rettet mot politisk, sier Storehaug.

– Dette gjør at gamle og slitne gassturbiner på Sleipner kan kuttes ut. Man går fra å ha en litt sliten Skoda, til å få en kulere og mer effektiv BMW i3 (elektrisk bil) som du kan vise til naboen, sier han.

Næringslivets NOx-fond bidrar med opptil 430 millioner kroner for å kunne realisere delelektrifiseringen av Sleipner og de tilknyttede feltene.

Partnerne i Sleipner-lisensen planlegger en endelig investeringsbeslutning i løpet av andre kvartal 2020.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Person døde i ATV-ulykke ved Lysefjorden

  2. - Folk vil få sjokk

  3. Her jubler Dagmar (50) etter «livsfarlig» bragd: Dette har ingen nordmenn gjort før henne

  4. For to år siden døde tre mennesker på Sokn camping - denne gangen var det ikke folk i campingvogna da det tok fyr

  5. Har funne ei rekke grove lovbrot på KNM «Helge Ingstad»

  6. Hele laget satt i karantene: Toppklubben må stille med juniorlaget

  1. Sleipner
  2. Equinor
  3. Strøm