Ptil refser riggselskaper: For svake på livbåt-evakuering

Transocean, Maersk og Odfjell får refs etter tilsyn med livbåter og tilrettelegging for evakuering til sjø på 22 flyttbare rigger godkjent for norsk sokkel (SUT).

Publisert: Publisert:

Boreriggen «Maersk Invincible» (til høyre) på Valhall-feltet på norsk sokkel i Nordsjøen. Foto: Jon Ingemundsen

  • Elisabeth Seglem
    Journalist
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

I 2005 ble det avdekket mangler ved livbåter på norsk sokkel. Etterpå har næringen og tilsynsmyndighetene arbeidet for å styrke kunnskapen på området og for å bedre den tekniske tilstanden av disse båtene, skriver Petroleumstilsynet i en melding torsdag.

Tre riggselskaper og i alt 22 rigger er undersøkt i løpet av sommeren og høsten. Resultatet var nedslående. Ingen av selskapene bestod testen.

Ptil: - Et stykke igjen.

-Spørsmålet er om de kan evakuere til sjø under alle forhold. Hvis de ikke kan dokumentere at de kan, så vil jeg si de har et problem, sier pressekontakt Øyvind Midttun i Petroleumstilsynet (Ptil) til Aftenbladet.

– Det er blitt gjort mye for å avdekke svakheter og bedre tilstanden på livbåtene rent teknisk, og ved å få fram ny kunnskap siden 2005. Men vi ser at fortsatt er det et stykke igjen å gå, sier Midttun.

Livbåter er en viktig del av beredskapen og kan være siste utvei for å evakuere folk fra en rigg dersom en krisesituasjon oppstår. Selskapene må derfor være helt sikre på at utstyret virker. Ifølge regelverket for petroleumsindustrien skal det fastsettes såkalte ytelseskrav. Enkelt forklart kan en si at selskapene må vite hva de trenger for å evakuere og hva de har - og eventuelt om det er et gap mellom disse.

I 2013 uttalte fagforeninger at livbåtene var livsfarlige.

Eksempel på livbåt: Dette er fra Ølen i Vindafjord og boreriggen «COSL Promoter». Foto: Jon Ingemundsen

De tre selskapene har fått pålegg, som er et svært strengt og juridisk bindende krav, om å rydde opp innen utgangen av mars neste år. Da må de:

  • - fastsette ytelseskrav til de konkrete tekniske, operasjonelle eller organisatoriske barriereelementene som er nødvendige for at den enkelte barrieren skal være effektiv
  • - kjenne hvilke barrierer og barriereelementer som er ute av funksjon eller er svekket
  • - sette i verk nødvendige tiltak for å rette opp eller kompensere for manglende eller svekkede barrierer

Avvik i samtlige tilsyn

Ptil har ikke undersøkt hver enkelt livbåt spesielt. Men det er funnet avvik fra regelverket i samtlige tilsyn. Avviket var det samme hos både Odfjell, Maersk og Transocean: «Mangler ved etablering, verifisering, dokumentering og oppfølging av ytelseskrav som ligger til grunn for barrierefunksjonen evakuering til sjø».

– Kan det bli snakk om tilsyn med flere riggselskaper?

– Det holder vi åpent, sier Midttun.

I 2014 skrev Aftenbladet at oljeselskapene ikke ville bruke penger på nye livbåter.

– Kan det være et spørsmål om penger for selskapene?

– Det vet jeg ikke. Det må rederne svare på, sier Midttun.

Les også

Forvirring om rømningsveier på Goliat

Nattskift på Maersk Invincible sist sommer. Foto: Jon Ingemundsen

Maersk Drilling Norge AS (Maersk) har fått pålegg etter tilsyn med livbåter og tilrettelegging for evakuering til sjø fra flyttbare innretninger med SUT.

Maersk fikk refs etter en livbåthendelse i 2015: Manglende rutiner kunne ført til dødfall

LES HELE RAPPORTEN: Maersk 6. og 7. juni samt 22. august 2018. Maersk Drilling Norge AS (Maersk) hadde tilsynsbesøk i juni og august. Følgende innretninger var omfattet av tilsynet:

  • Maersk Invincible
  • Maersk Integrator
  • Maersk Interceptor
  • Maersk Intrepid
  • Mærsk Inspirer
  • Mærsk Innovator
  • Maersk Reacher
  • Mærsk Gallant
  • Mærsk Giant
Les også

480 livbåter kan rammes av regelendringer

Riggen «Deepsea Atlantic» Foto: ODFJELL

Odfjell Drilling AS (Odfjell) har fått pålegg etter tilsyn med livbåter og tilrettelegging for evakuering til sjø fra flyttbare innretninger med SUT.

LES HELE RAPPORTEN: Odfjell Drilling den 19.9.2018.

Følgende innretninger var omfattet av tilsynet:

  • Deepsea Atlantic
  • Deepsea Bergen
  • Deepsea Stavanger
  • Island Innovator

Transocean Offshore Ltd (Transocean) har fått pålegg etter tilsyn med livbåter og tilrettelegging for evakuering til sjø fra flyttbare innretninger med SUT.

Boreriggen Songa Enabler, som her er fotografert i Barentshavet under en Greenpeace-aksjon august 2017. Foto: Nick Cobbing / Greenpeace NORDIC - Denmark/Finl

LES HELE RAPPORTEN: Transocean 5.9.2018.

Følgende innretninger var omfattet av tilsynet:

  • Songa Dee
  • Songa Enabler
  • Songa Endurance
  • Songa Encourage
  • Songa Equinox
  • Transocean Arctic
  • Transocean Pioneer
  • Transocean Barents
  • Transocean Spitsbergen
Les også

502 personer måtte evakuere etter gasslekkasje på Goliat

Publisert:

Les også

  1. Aker BP-felt: To et tonns rørseksjoner skled inn på gangvei

  2. Mer Goliat-kritikk: Kalddusj for nykommeren Vår Energi

  3. Avdekket feil på livbåter – Superspeed forsinket i nesten fire timer

Les også

Livbåt på Yme-feltet slet seg løs og drev 100 km

Mest lest akkurat nå

  1. Prinsesse Ingrid Alexandra (16) tok NM-gull i surfing på Jæren

  2. – Kissel setter fart fra midtsonen og forsøker å lure pucken inn fra skrått hold. Haugen stenger hjørnet

  3. Hadia Tajik øydelegg for seg sjølv med dette bokomslaget

  4. Koronavinteren kommer. Dette er scenarioene Norge må forberede seg på.

  5. Nytt smittetilfelle i Gjesdal: Legesenter stenger dørene

  6. Vil kaste Myrhol som FNB-leder: - Jeg er selvfølgelig sjokkert

  1. Oljepris
  2. HMS
  3. Riggselskaper
  4. Petroleumstilsynet
  5. Norsk sokkel