På vei ut Byfjorden til Sverdrup-feltet

Her er to store og viktige deler, et flammetårn og en bro fra Rosenberg, på vei ut Byfjorden for å bli en del av Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen.

Publisert: Publisert:

Flammetårn og bro skal fraktes til Johan Sverdrup-feltet. Foto: Tor Gunnar Tollaksen

  • Ola Fintland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Forrige uke markerte Rosenberg WorleyParsons og Equinor at det tradisjonsrike verftet har gjennomført oppdraget med å bygge tre gigantiske broer og to flammebommer til Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen.

Da alle piler pekte nedover, satte Equinor i gang et av sine største prosjekter noensinne. Nå nærmer første fase av utbyggingen seg ferdig, og i november starter produksjonen.

Rosenberg verft i Stavanger er blant bedriftene som kan prise seg lykkelig over gigantprosjektet. Da det så som verst ut i 2016, ble administrerende direktør Jan T. Narvestad oppringt av daværende Sverdrup-direktør Kjetel Digre. Telefonen er trolig den viktigste en Rosenberg-sjef har fått på mange år: Den tradisjonsrike Stavanger-bedriften fikk oppdraget med å bygge tre gangbroer og to fakler til feltet. Verdien var på snaut 600 millioner kroner.

- Det har betydd veldig mye. Beskjeden kom på et utrolig mørkt tidspunkt for oss og industrien. Umiddelbart etter at vi vant, kunne vi oppbemanne og få folk i arbeid igjen, sa Narvestad til Sysla før helgen.

Mandag ettermiddag ble en av flammebommene og en bro slept ut Byfjorden av slepefartøyet «Byglia».

Slepefartøyet «Bylgia». Foto: Tor Gunnar Tollaksen

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Savnet jente i Sandnes er kommet til rette

  2. Dobling av ledige kontorlokaler på ett år

  3. Politiet gjorde undersøkelser ved snekke på Sunde - etterpå ble båten tauet bort

  4. – Grønn vei ut av krisen

  5. «Black lives matter» er utdatert

  6. – Kanskje det er statsministeren som tjener for lite?

  1. Johan Sverdrup-feltet
  2. Rosenberg
  3. Nordsjøen
  4. Equinor
  5. Oljepris