- Oljelekkasje årsak til helikoptertrøbbel

18 personer var ombord i helikopteret som sendte ut mayday-melding 90 nautiske mil fra Sola mot Ekofisk.

Publisert: Publisert:

Passasjerene ble debriefet etter at de landet. Foto: Marie von Krogh

Denne artikkelen er over åtte år gammel

På vei ut til Ekofisk falt oljetrykket i den ene motoren. Mest sannsynlig på grunn av en oljelekasje, som førte til at motoren stoppet.

— Nå rapporterer vi til myndighetene, og deretter bestemmer de om de vil undersøke hendelsen. Da må vi la helikopteret stå til de har sett på det, sier kommunikasjonsansvarlig Renee De Jong i Bristow Norway.

Oljelekasjen skyldes ikke at helikopteret var gammelt. De har ennå ikke funnet årsaken til hvorfor det skjedde, men det skal undersøkes nærmere.

— Helikopteret var av den nyeste generasjonen, så alder kan ikke ha vært årsaken, sier De Jong.

- Tok det med fatning

Helikopteret var på vei fra Sola til Ekofisk torsdag kveld, da det fikk motorproblemer 90 nautiske mil fra kysten. Helikopteret hadde 16 passasjerer og to flygere ombord. Alle 18 har det bra etter at helikopteret har landet trygt på Sola.

— Passasjerene tok situasjonen med fatning. De tenker selvfølgelig på hva som kunne ha skjedd, men de tok det fint og har det bra nå, sier De Jong.

Han sier at de tar alle slike situasjoner alvorlig, men at helikopterne er utstyrt med to motorer nettopp for slike hendelser, og de var ganske sikre på at situasjonen ville gå bra.

Full alarm

Det var full alarm på flyplassen da helikopteret landet, og andre fly fikk hverken lette eller lande i tidsrommet.

Det skal ha vært sterk vibrasjon om bord, og mannskapet var usikre på om de klarte å rekke inn til Sola. Derfor fløy redningshelikopteret sammen med dem inn mot land.

— De sendte ut mayday-signaler på grunn av motorproblemer 90 nautiske mil fra Sola mot Ekofisk, opplyste Nils Ole Sunde, vakthavende redningsleder ved Hovedredningssentralen på Sola.

— Sea King-helikopteret er sendt ut, og den flyr sammen med helikopteret inn mot Sola, sa han.

18 personer var om bord i helikopteret.

- Hvordan vurderer du situasjonen?

— Mayday er det høyeste nødsignalet, men de flyr greit. Vi må bare avvente situasjonen, men Sea Kingen flyr ved siden og er i nærheten hvis de må sette seg på vannet. Da skal våre folk ta seg av mannskapet, sier han.

Også brannvesenet var i full beredskap.

Helikopteret var på vei til en installasjon i Ekofisk-området da problemene skjedde. Det er uvisst om det var besetningen selv som stoppet motoren eller om den stoppet av seg selv.

Helikopteret er av typen Sikorsky S-92.

Publisert: