Statoil utsetter Aasta Hansteen, utbyggingen blir 9 prosent dyrere

Statoil har utsatt oppstarten av to kjempeprosjekter — gassprosjektet Aasta Hansteen på norsk sokkel og Mariner på britisk sokkel. Selskapet må ut med nesten 9 milliarder kroner mer enn planlagt.

Publisert: Publisert:

Aasta_Hansteen_closeup_2.jpg

  • Hilde Øvrebekk
    Kommentator
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Produksjonsstart på Aasta Hansteen— og Mariner-feltene blir utsatt fra 2017 til andre halvdel av 2018, skriver Statoil i en melding onsdag.

Det oppdaterte kostnadsestimatet for Aasta Hansteen er økt med omkring 9 prosent siden planen for utbygging og drift (PUD) ble lagt fram, skriver Statoil. Det betyr at prosjektet har blitt 2,9 milliarder kroner dyrere enn planlagt.

I tillegg kommer en valutaeffekt på 2,4 milliarder kroner som samlet gir et kostnadsestimat på omlag 37 milliarder kroner.

For Mariner-prosjektet på britisk sokkel er kostnadsøkningen i overkant av 10 prosent sammenlignet med opprinnelig plan. Utbyggingen skulle ifølge den opprinnelige planen ha kostet 7 milliarder dollar (rundt 59 milliarder kroner). Det betyr en økning i prisen for dette prosjektet på rundt 6 milliarder kroner med dagens kurs.

Konsernsjef Eldar Sætre sier til Aftenbladet at det er tre hovedforklaring på utsettelsene.

— Det ene er prosjektering, der vi den siste tiden har sett lavere produktivitet. Vi som bransje har ikke helt klart å knekke denne koden.

— Det andre er utstyr og økte priser på utstyrspakkene. Det tredje handler om forsinkelse på verftene. Det har vært et høyt aktivitetsnivå på verftene der vi har plassert prosjektene, sier Sætre.

Les også:

Les også

Kraftig fall for Statoil, kutter investeringene

Samme verft som Goliat

Les også

Rystad: Oppturen kommer i 2017

Aasta Hansteen skal bygges ut med den største Spar-plattformen i verden. Det er første gang et felt bygges ut med denne type plattform på norsk sokkel. En Spar-plattform er en flytende installasjon bestående av et vertikalt sylindrisk skrog som er forankret til havbunnen.Plattformen bygges på det sør-koreanske Hyundai-verftet, der også den omstridte Goliat-plattformen ble bygget.

Plattformdekket til Statoils gigantprosjekt, Mariner, er også forsinket fra verftet i Sør-Korea.

Les også:

Les også

«Halvparten av Goliat-inntektene er alt brukt opp»

Les også

Statoils Mariner forsinket i Korea

Spar-plattform

Plan for utbygging og drift (PUD) ble godkjent av Olje— og energidepartementet i 2013. Planlagt produksjonsstart var opprinnelig i 2017.

Sammen med at Aasta Hansteen bygges ut, har det også blitt bygget en ny gassrørledning - Polarled.

Polarled er en ny 480 kilometer lang gassrørledning fra Aasta Hansteen til Nyhamna i Møre og Romsdal. Planen er at andre felt i Norskehavet skal kunne koble seg på denne rørledningen.

Les også:

Publisert:

Les også

  1. Gassrørledningen Polarled står ferdig i Norskehavet

  2. Turbo-Tord vil ha mer oljeleting i Norskehavet

Mest lest akkurat nå

  1. Åpner gigant­butikk på Forus – alle konkur­rentene er borte

  2. Haaland ble klapset til etter krangel

  3. Kommunen har gjeld til langt opp over ørene: – Uten den lave renta hadde dette vært en økonomisk katastrofe

  4. Stavanger-politiker søker om fritak fra sine politiske verv: – Livet sier «stopp litt nå» til meg

  5. Solskjær med Mourinho-spøk etter heldig seier

  6. Ytter­ligere én buss­passa­sjer har fått på­vist koro­nasmitte

  1. Equinor
  2. Hyundai
  3. Olje og gass
  4. Tord Lien
  5. Olje- og energidepartementet