Tror proteksjonisme får store konsekvenser for norske rederi

Lederen i Norges rederiforbund frykter konsekvensene av økende proteksjonisme. Mandag presentert arbeidsgiverorganisasjonen dystre utsikter for 2017.

Publisert: Publisert:

Administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen. Foto: Lars Idar Waage

  • Birgitte Flote
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Mandag presenterte Norges rederiforbund sin konjunkturrapport for 2017. Etter å ha sagt opp dobbelt så mange som forventet i 2016, har norske rederier et dystert syn på året vi er i. For offshore-rederier er inntektene halvvert de siste tre årene.

– Av rederienes inntekter forventes syv av ti kroner å komme fra utenlandsmarkedet i 2017, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen.

Derfor er han svært bekymret for proteksjonistiske strømninger i verden etter både Brexit og tydelige signaler fra USA. I helgen utfordret USA G20- landene i synet på frihandel. Normalt vedtar de en erklæring der de lover å arbeide for økt handel og stå imot proteksjonisme. Denne gangen gjorde de imidlertid ikke det.

Ny retning

Flere har den siste tiden uttrykt bekymring for økende proteksjonisme. En undersøkelse som konsulentfirmaet PwC har gjennomført blant nesten 1.400 næringslivsledere i 79 land, viser at svært 59 prosent av de spurte toppsjefene frykter proteksjonisme.

– Bekymringen har opphav i at vi ikke lenger er på den enveiskjørte veien mot globalisering som vi har vært på siden Berlinmurens fall. For et lite land som Norge kan det får store konsekvenser. Dette gjelder ikke bare vår næring, men hele landet som nasjon. Vi har alt å tape, sier Henriksen.

Uenighet

Samtidig hersker det uenighet om hva proteksjonisme faktisk inneberer for norske rederier.

Norsk sjømannsforbund, norsk sjøoffiserforbund og det norske maskinistforbund, som altså representerer arbeidstakersiden, har tatt til orde for at norske lønns- og arbeidsvilkår skal gjelde for alle skip på norsk sokkel. Samtidig ønsker Industri Energi at «flerbruksfartøy» skal underlegges norsk arbeidsmiljølov.

Norges rederiforbund kaller dette proteksjonisme. De mener dette vil svekke norsk sokkels konkurransedyktighet og neppe skape flere norske arbeidsplasser.

– Et proteksjonistisk tiltak er å gi ordninger som favoriser egne borgere eller industri. Det har arbeidstakersiden aldri bedt om. Den ber kun om at det skal være like vilkår – norske vilkår – i norske farvann, svarer arbeidstakerorganisasjonene i et debattinnlegg.

Halvverte inntekter for offshore-rederierRigganalytikere: Snart er oljebunnen nådd
Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Han har skrevet mange fabelaktige bøker. Denne er så bra at det knapt kan gjøres bedre.

  2. – Du skrur på tv, og der ser du bussen din

  3. Slik tilbringer tyske Ralf karan­tenen i Norge. Smitte­vern­lege er bekymret

  4. Snart blir det tryggere å kjøre fra Ålgård til Oltedal

  5. – Ikke i tvil om at dette var et drapsforsøk

  6. To nye smittetilfeller i Stavanger

  1. Norsk sokkel
  2. Norge
  3. Industri