– 123 mennesker døde fordi ingen lukket dørene

Hvis to dører hadde vært lukket om bord på Alexander Kielland da ulykken skjedde, hadde katastrofen vært unngått.

Publisert: Publisert:

Emil Aal Dahle gjorde beregninger allerede i 1980 som påviste at mange menneskeliv kunne vært spart om dørene hadde vært lukket om bord slik at vannet ikke hadde fosset inn. Det var vannet som førte til at plattformen tok overbalanse. Foto: Aasland, Jarle

  • Ellen Kongsnes
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Emil Aal Dahle under høringen tirsdag, i samtale med Odd Kristian Kian Reme. Dahle gjorde beregninger allerede i 1980 som påviste at mange menneskeliv kunne vært spart om dørene hadde vært lukket om bord slik at vannet ikke hadde fosset inn. Det var vannet som førte til at plattformen tok overbalanse. Foto: Aasland, Jarle

Les også

I dag skal ukjent Kielland-ekspert snakke

Slik oppsummerer Emil Aal Dahle Kielland-ulykken. Han beskrives som ekspert på stabilisering, og Alexander L. Kielland-plattformen gikk rundt nettopp da den mistet stabiliteten.

To ulykkesårsaker

– Alexander Kielland-ulykken skyldes to forhold: For det første knakk D-søylen og plattformen la seg over i stabilt sideleie. Men dette var ikke nok til å forårsake en katastrofe. Plattformen kunne blitt liggende slik, men de åpne dørene førte sjøvannet inn i plattformen og den begynte å krenge mer.

Etter tjue minutter gikk plattformen helt rundt. 123 mennesker omkom.

– Dersom Kielland skulle blitt liggende i stabilt sideleie, måtte dører i dekkstrukturen vært lukket, sa Dahle under høringen tirsdag.

Det var de ikke, selv om de burde vært det.

Dersom Kielland skulle blitt liggende i stabilt sideleie, måtte dører i dekkstrukturen vært lukket, sa Emil Aal Dahle under høringen tirsdag. Foto: Aasland, Jarle

Granskingskommisjonen la imidlertid ikke vekt på Dahles beregninger den gang, i 1980.

Rapporten bortgjemt

Konklusjonene i Dahles rapport er blitt liggende i Riksarkivet i Oslo i 36 år fram til det ble funnet i forbindelse med boka, «Råolje» i fjor.

Selv har Dahle holdt en lav profil og tok aldri noen faglig debatt med granskingskommisjonen i offentligheten. Han ble invitert til høringen etter at rapporten hans ble funnet i Riksarkivet.

– I dag har jeg tatt sjansen på å gå inn i løvens hule. Det er første gang at jeg ser overlevende i øynene etter ulykken, sa ingeniør og maritim ekspert, Emil Aal Dahle.

Tirsdag møtte han et 40-talls overlevende og etterlatte etter Alexander L. Kielland-katastrofen, ulykken som tok 123 menneskeliv i mars 1980.

Enig med franskmennene

Dahles konklusjoner om at plattformen veltet raskere på grunn av åpne dører, er samme konklusjon som den franske granskingen kom fram til i 1985.

De viser til operasjonsmanualen som det franske verftet sendte med plattformen da den forlot verftet. Manualen sier helt tydelig at dører ikke måtte stå åpne.

To dører var ulovlig åpne

Dahle har kartlagt at det var to dører i dekket som stod åpne, mens de skulle vært lukket. Både Dahles rapport - og den franske rapporten - slår fast at Kielland-plattformen kunne blitt liggende i «stabilt sideleie» i mange timer, hvis dørene hadde vært lukket.

– Ingen vet hvor mange flere som kunne vært reddet hvis plattformen ble liggende slik. Redningsarbeidet ville vært vanskelig uansett. Livbåtene ville ikke latt seg låre og utstyret var for dårlig. Men langt flere ville blitt reddet hvis plattformen hadde blitt liggende rett vei en stund til, sier Dahle.

Den franske kommisjonen la fram rapporten sin i 1985. da var den norske kommisjonen for lengst ferdig gransket.

LES AFTENBLADETS DOKUMENTAR:

Kiellands dype hemmelighet

Foto: Aasland, Jarle

Oversett og overhørt

– Hvordan tok granskingskommisjonen imot dine funn den gangen?

– De viet dem lite oppmerksomhet og har knapt nevnt dette i rapporten sin, sier Dahle.

Hvorfor det, tror du?

- Granskingskommisjonen ønsket én årsak og ga ikke så mye oppmerksomhet til dette elemenet, sier Emil Aall Dahle i dag.

Dahle har 18 års erfaring fra Veritas, og har i flere tiår vært medlem av den faste havarikommisjonen for fiskeflåten. Han var også engasjert i granskingen etter Alexander Kielland-ulykken.

LES OGSÅ:

Kåre Willoch støtter ny gransking av Kielland

Under høringen demonstrerte Nils Gunnar Gundersen med hyssing hvordan plattformen ble driftet feil og påført belastningen som den ikke var laget for å tåle. Foto: Aasland, Jarle

Tirsdag uttalte Dahle seg under den åpne høringen sammen med Knut Børseth og Nils Gunnar Gundersen som også er pentagoneksperter og kjenner Kielland-plattformen godt. Ingen av dem ble hørt av den offisielle granskingskommisjonen, som forøvrig avsluttet sitt arbeid allerede i april 1981, to og et halvt år før plattformen engang var snudd.

Åpen høring, del 1

Roy Erling Furre, Anders Helliksen, Odd Kristian Reme, Merete Haslund og Gudny Hansen utgjør styret i Kielland-nettverket. Foto: Ellen Kongsnes

Det nyetablerte Kielland-nettverket arrangerte åpen høring om Kielland-ulykken i Stavanger tirsdag. Målet er at høringen skal lede fram til en ny offentlig gransking av ulykken.

Styret i nettverket består av Roy Erling Furre, Anders Helliksen, Odd Kristian Reme, Merete Haslund og Gudny Hansen utgjør styret i Kielland-nettverket. Målet er å få til flere høringer.

Emil Aal Dahle og Kian Reme i bakgrunnen. Foto: Aasland, Jarle

Jakten på sannheten

Initiativtaker Odd Kristian «Kian» Reme har vært talsmann for Kielland-ulykkens etterlatte i 37 år og leder det nye nettverket.

Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune har støttet arbeidet med 30.000 kroner hver. Også fagforeningen Safe og andre foreninger har bidratt med økonomisk støtte til det nye initiativet for å få hele sannheten fram

Reme innledet høringen og sa at Turøy-ulykken også hadde vært en sår påminnelse om sord og tap. Den var imidlertid også en påminnelse om at gransking og undersøkelse av ulykkesårsaken er en selvfølge.

– Det var annerledes med Kielland. Den gang fantes ikke en permanent kommisjon. Det ble opprettet en kommisjon som leverte sin rapport før de hadde gjennomført en årstedsbefaring. De leverte rapporten i april 1981. Plattformen ble ikke snudd før i november 1983.

– Boka Råolje, og Aftenbladets artikkelserie om Kielland-ulykken, dokumenterer at ulykken langt fra en tilstrekkelig belyst. Derfor krever vi en ny gransking. Foreløpig er vi ikke blitt hørt av regjeringen. Men vi er blitt hørt av mange andre. Men Safe. Og Kåre Willoch, som var ansvarlig for at Kielland ble senket, står nå bak oss.

– 100 pårørende og overlevende støtter også kravet. Det gjør også mange engasjerte redningsmannskaper og bransjefolk. Men foreløpig mangler viljen fra det offisielle Norge påpekte Reme.

Innholdet i høringen samles i et dokument og blir tatt med i videre arbeid for å gjenåpne saken.

– Vi kommer ikke til å forlate hverandre i dag og ha de endelige svarene. Men vi nærmer oss, sa Odd Kristian Reme.

LES OGSÅ

Stort flertall for Kielland-gransking- Ble bedt om å holde kjeft om anker-uhell på Kielland-plattformenKielland: Politiets ekspert slo full alarm om oppankringen – sier han ble nektet møte med kommisjonen
Publisert:

Kielland-ulykken

  1. «Vår plikt å lære av Kielland-ulykken»

  2. Ti kvinner ble enker, femten barn mistet sine fedre – og Per prest skulle trøste alle

  3. «Den som setter seg inn i Kielland-saken vil se pengemotiv og hemmelighold på alle bauger og kanter»

  4. – Gjorde myndighetene det de skulle før og etter Kielland-ulykken?

  5. Arkivverket tilgjengeliggjør nye dokumenter etter Kielland-ulykken på nett

  6. Gunnar reddet seg med nød og neppe. Noen år senere sank reketråleren hans: - Da hadde jeg fått nok av sjølivet

  1. Kielland-ulykken
  2. Odd Kristian Reme
  3. Kåre Willoch