Statoil angrer ikke - til tross for Asia-smell

Lagringsskipet til Gina Krog holder heller ikke tidsfristen fra Asia. Men til tross for kostnadssprekker og forsinkelser for Asia-prosjektene, angrer ikke Statoil på valg av plattformbyggere.

Statoils konserndirektør Margareth Øvrum smiler til Aftenbladets fotograf i Sør-Korea i juni 2016. Men byggeprosjektene i Asia har ikke gått på skinner for Statoil. Foto: Pål Christensen

  • Tor Gunnar Tollaksen
    Tor Gunnar Tollaksen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Vi står fast på at beslutningen om å tildele byggekontraktene til de sør-koreanske verftene var riktig gitt de forutsetningene vi hadde da de ble tildelt. De største utfordringer vi har møtt har vært knyttet til ingeniørarbeid og kostnadsøkninger på utstyrspakker og bulk, sier pressekontakt Morten Eek til Aftenbladet.

Han understreker at Statoil, som andre selskap, traff en aktivitetstopp da disse prosjektene ble vedtatt, men at utfordringen har vært knyttet til hele bransjen, uavhengig av byggested for nye prosjekter.

Les også

Statoils norgessjef frykter aktivitetskutt dersom ungdommen svikter oljå

Les også

Statoil stopper kranbruk etter nestenulykke på Gullfaks B

Aasta Hansteen blir verdens største sparplattform og den første i Norge, når den starter produksjonen i slutten av 2018. Foto: Statoil

Lærer av Goliat-feil

Som partner i Enis Goliat-prosjekt har Statoil tatt lærdom. Goliat ble kraftig forsinket og har fått en kostnadsøkning på over 18 milliarder til 50,8 milliarder kroner.

Den problemforfulgte oljeinstallasjonen i Barnentshavet ble bygget ved Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea - det samme verft som Aasta Hansteen. Statoil sier selskapet har tatt lærdom av Goliat-saken i arbeidet med Aasta Hansteen, som blir verdens største sparplattform - og også den første plattformen av denne typen på norsk sokkel.

- Som partner i Goliat har vi hentet erfaringer fra dette prosjektet gjennom dialog i partnerskapet. Aasta Hansteen er verdens største sparplattform og den den første spar på norsk sokkel. Vi ser fram til at skroget kommer til Stord i løpet av sommeren, sier Eek.

Aasta Hansteen forventes til Norge i løpet av sommeren. Skroget til plattformen har nå seilingsplan i mars/april, mens plattformdekket kvitterer ut fire måneder senere.

De smilte våren 2015, olje- og energiminister Tord Lien, og Enis Andreas Wulff. Siden har problemene bare ballet på seg for Enis Goliat-prosjekt. Foto: Fredrik Refvem

Gina Krog-trøbbel

For Gina Krog er det også forsinkelser. Ombyggingen av tankskipet «Randgrid» til lagringsskip tar lenger tid enn forventet for Teekay, som eier og skal drifte skipet.

Nå jobber Statoil sammen med Teekay og andre leverandører med å få på plass en midlertidig løsning på Gina Krog.

– Årsaken er delvis ingeniørarbeidet og økt arbeidsomfang og delvis framdriften i selve byggearbeidet med å få pusset opp og bygd om et 20 år gammelt skip. Underveis har det vært nødvendig med mer oppgradering enn først antatt. For oss er det viktig at skipet har den rette kvalitet og standard vi forventer når det seiler fra verftet, sier Morten Eek i Statoil.

LES OGSÅ:

Les også

Gina Krog reiser seg i Nordsjøen, skal produsere olje og gass fram til 2037

Les også

I dag overtar Statoil boligkvarteret på Gina Krog-feltet

Han understreker at dette ikke går utover produksjonsstarten på Gina Krog som er satt til i sommer.

– Ombyggingen vil ikke bli klar til at Gina Krog kommer i operasjon til sommeren, men vi vil bruke en midlertidig løsning med shuttle-tankskip, mens vi venter på det permanente lagerskipet.

Sembawang Shipyard i Singapore har oppdraget med å bygge om lagerskipet. Kontrakten har en verdi på 327 millioner kroner og ble inngått med Teekay som har ansvar for å levere FSO-løsningen for Statoil og har ansvar for drift, vedlikehold og fjerning når den tid kommer.

Oppstarten av Gina Krog år er lansert til sommeren. Men det permanente lagringsskipet er forsinket. Foto: Øyvind Torjusen

Ikke ekstrakostnader

Opprinnelig var planen at lagringsskipet skulle være klart før jul 2016, men forsinkelser gjorde at prosjektet ble videre forskjøvet til våren 2017. Nå er det altså ytterligere utsatt til høsten 2017.

Lagerskipet skal kunne lagre 850 000 fat olje. Statoil er tydelige på at forsinkelsen ikke medfører ekstrakostnader for selskapet. Det er et ansvar Teekay har for å følge opp. Teekay har inngått en treårig avtale med Statoil for lagringsskipet, med en opsjonsavtale på 12 ganger ett år.

– Statoil jobber med Teekay og andre leverandører for å få en midlertidig løsning på plass til lagerskipet er ferdig. Slik vi ser det medfører forsinkelsen ikke behov for å øke budsjettet for Gina Krog-prosjektet. Ved forsinkelser er det regulert i kontrakten, forklarer Eek.

Axel Wiedenman i Teekay bekrefter overfor Aftenbladet at selskapet ser på en løsning med tankskip for Statoil, i påvente av den permanente løsningen.

Statoil anslår at den permanente lagerskipløsningen vil være seilingsklar i andre kvartal, og i drift om lag to til tre måneder etter at det seiler fra Singapore.

Totalt har Gina Krog-prosjektet hatt en kostnadsøkning på vel 700 millioner kroner etter at plan for utbygging ble levert i 2013. Prisen er gått opp fra 31,067 milliarder til 31,771 milliarder kroner.

Asia-unntaket Ivar Aasen

Trenden de siste årene i Asia-prosjektene som skal til norsk oljeindustri er krystallklar: Prosjekt til Asia sprekker på kost og tid. Aftenbladet har tidligere skrevet om de store kostnadsøkningene i Statoils prosjekter.

I tillegg til Statoils prosjekt, har blant andre Total fått utsatt og stor kostnadssprekk for Martin Linge, mens både Yme- og Goliat-skandalene er behørig omtalt.

Men av og til hender det også at Asia leverer - også på det som er norsk verftindustris slagord: På pris og tid.

Det Norske var nemlig særdeles fornøyd med leveransen fra Singapore på Ivar Aasen-plattformen. Her ble riktignok boligmodulen levert fra Apply Leirvik på Stord.

Prisen for Ivar Aasen var i statsbudsjettet for 2016 justert fra 26,9 milliarder da plan for utbygging ble levert i 2013 til 26,868 milliarder i 2016, en kostnadsreduksjon på 52 millioner.

Foto: Kjell Arvid Berge

Her er status i Statoils Asia-prosjekter:

Aasta Hansteen

Siste oppgitt pris: 37,2 milliarder kroner.

Oppgang: 5,2 milliarder (16 prosent), fra 32 milliarder.

Produksjonsstart: Fjerde kvartal 2018, vel ett år forsinket. Plattformdekket bygges ved Hyundai Heavy Industries og kommer til Norge og Stord i løpet av sommeren.

Mariner

Siste oppgitt pris: 59 milliarder kroner (omregnet fra amerikanske dollar).

Oppgang: Vel 6 milliarder (rundt 10 prosent), fra 53 milliarder.

Produksjonsstart: Fjerde kvartal 2018, vel ett år forsinket.

Byggested Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). Lagerskip til Mariner ble levert fra Samsung juni 2016.

De spesialtilpassede riggene Askeladden og Askepott under bygging i Sør-Korea. Foto: Pål Christensen

Askeladden og Askepott

Askeladden og Askepott:

De to Cat-J riggene bygges hos Samsung, samme sted som to Johan Sverdrup-plattformer.

Prisen på riggene er 650 millioner dollar, vel 7,6 milliarder kroner (etter dagens kurs). Prisen blir om lag som forespeilet.

Askeladden forventes til CCB-basen på Ågotnes i Hordaland i sommer og er klar for brønn tidlig i høst.

Askepott forventes til CCB tidlig i høst og blir klar for brønn senere i høst.

Publisert:
  1. Gina Krog
  2. Equinor
  3. Goliat
  4. Aasta Hansteen
  5. CCB

Mest lest akkurat nå

  1. Denne gutten ble innbygger nummer 20.000

  2. Kvinne døde i boligblokkbrann i Stavanger

  3. Mannen var på vei til jobb da ulykken skjedde

  4. Ordførerne har tre alternativer

  5. – Vi har en tydelig oppblussing av situasjonen

  6. Ber Ikea-kunder være obs på symptomer