Oljearbeidere på skip debatteres av Stortinget

Lovbeskyttelsen av oljearbeidere om bord på fartøy debatteres i Stortinget den 24. Mai. I dag dekkes de ikke av norsk lov, selv om de jobber på norsk sokkel.

Publisert: Publisert:

Solfrid Lerbrekk, Torstein Tvedt Solberg og Geir Pollestad har frontet forslaget om lovendring for oljearbeidere om bord på fartøy. Foto: Fredrik Refvem

  • Ellen Kongsnes
  • Tor Gunnar Tollaksen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Stortingsrepresentant Torstein Tvedt Solberg er talsmann for forslaget om lovregulering av oljearbeidere på fartøy. Nå kommer forslaget opp i Stortinget for debatt og vedtak.

Forslaget ber om å gjøre arbeidsmiljøloven gjeldende for petroleumsrelaterte aktiviteter fra fartøyer på norsk sokkel.

Endringsforslaget er ett skritt for å bedre lovbeskyttelsen av sjøfolk i oljeindustrien, mener de som står bak forslaget. Men forslaget vil ikke omfatte hele mannskapet på skipet, bare de som gjør oljerelatert arbeid.

Stortinget 24. mai

Først skal saken behandles 18. april i Arbeids- og sosialkomiteen. Stortingsrepresentant fra Rogaland Høyre, Arve Kambe, er saksordfører i saken. Deretter sendes forslag til vedtak til Stortinget, som skal behandle saken 24. mai.

Les også

Tvedt Solberg: - Viser ingen vilje til å rydde opp

Stortingsrepresentant fra Rogaland Høyre, Arve Kambe. Foto: Carina Johansen

Det var Ap, SV og Sp som la fram forslaget om at oljearbeidere på fartøy også skal omfattes av norsk arbeidsmiljølov. Det er de ikke i dag.

Etter debatt og vedtak i Stortinget havner saken på arbeidsminister Anniken Hauglies bord.

Arbeidsdepartementet har tidligere sagt til Aftenbladet at de ikke vil svare før saken er lagt fram for Stortinget.

Jurister har tidligere gitt forkjemperne medhold.

Les også

Ber Stortinget rydde opp for oljearbeidere utenfor arbeidsmiljøloven

Utenfor norsk lovverk - på norsk sokkel

Aftenbladet har skrevet flere artikler om lovreguleringen av oljefolk og sjøfolk i oljeindustrien. Fagforeningene Safe og Industri Energi har jobbet i flere år for å endre lovgivningen.

I dag skiller loven grovt sett mellom skip og plattformer: Om bord på plattformer er alle underlagt norsk lov, uansett om de er kokker, oljearbeidere eller maskinister. På fartøy er de ikke det. Oljearbeiderne er definert som sjøfolk og regulert av internasjonal, maritim lovgivning. De fleste flerbruksfartøy i olja er registrert under utenlandsk flagg.

Et flerbruksfartøy kan brukes til konstruksjon, rørlegging, vedlikehold eller enkel brønnstimulering.

Richelieu Leonardo jobbet på et fartøy som tok oppdrag fra olja, men var sjømann. Derfor var han ikke omfattet av norsk arbeidsmiljølov eller petroleumsloven. Han døde ved kai i Stavanger, men arbeidsulykken ble ikke gransket eller politietterforsket av norske myndigheter. Foto: Privat

Trebarnsfaren Richelieu Leonardo døde i Stavanger sentrum mens han jobbet på et fartøy som tok oppdrag fra olja. Han var sjømann. Derfor var han ikke omfattet av norsk arbeidsmiljølov eller petroleumsloven. Han døde ved kai i Stavanger, men arbeidsulykken ble ikke gransket eller politietterforsket av norske myndigheter.

LES LEONARDOS HISTORIE:

Dødsulykken ingen brydde seg om

Kostbart, mener oljeselskapene

Opptil 4000 sjøfolk jobber på norsk sokkel, i oljeindustrien, men om bord på fartøy, i følge beregninger fra fagforeningen Industri Energi.

Det er sterk uenighet mellom tilsynsmyndighetene, fagforeningene, politikere og bransjeforeningene om fartøy i oljeindustrien bør legges inn under norsk lovgivning.

Bransjeforeningen Norsk Olje og gass mener dette vil koste mange hundre milliarder kroner. Det har oljeselskapenes talerør uttalt til Aftenbladet i tidligere intervju.

LES MER OM PROBLEMSTILLINGEN:

Ritz Leonardo mistet faren sin da Richelieu Leonardo døde på et oljefartøy ved kai i Stavanger i 2014. Foto: Fredrik Refvem

Publisert:

Det glemte oljeofferet

  1. Høyre frykter konsekvensene for oljå

  2. DOF får kritikk etter dødsfall i Stavanger

  3. Oljearbeidere blir ikke kvitt «bøllekultur» - må vente på regelendring

  4. Brynjar Meling ut mot politiet etter dødsfall i Stavanger

  5. 2015: Døde ved Strandkaien 2018: Gransker fortsatt

  6. Ny rapport: Kostnadskutt påvirker sikkerheten i oljå

  1. Det glemte oljeofferet
  2. Torstein Tvedt Solberg
  3. Norsk sokkel
  4. Energi