Equinors rekordløft: Tunge tak i Nordsjøen

Prosessplattformen til Johan Sverdrup veier 26.000 tonn. Pioneering Spirit tok den i ett løft.

Publisert: Publisert:

Roar Lindefjeld/Espen Rønnevik/Equinor Foto: Fredag morgen var løftene ferdig.

Så var plattformene i første del av utbyggingen av Johan Sverdrup-feltet på plass. Nå var det to plattformdekk, en bro og et flammetårn som sto for tur.

Plattfordekkene tok løftfartøyet Pioneering Spirit seg av. Først ut var dekket til prosessplattformen, med en vekt på rundt 26.000 tonn. Løftet var et tyngste som er gjort offshore og ble gjennomført på fire timer tirsdag.

Foto: Even Kleppa / Equinor

Foto: Even Kleppa / Equinor

Foto: Roar Lindefjeld / Espen Rønnevik/Equinor

Foto: Roar Lindefjeld/Espen Rønnevik/Equinor

SE VIDEO HER:

Les også

På vei ut Byfjorden til Sverdrup-feltet

Utstyrs- og boligplattformen på 18.000 tonn ble løftet på plass fredag morgen.

Milepælene har stått i kø for Johan Sverdrup-prosjektet den siste tiden. Totalt ble 46.000 tonn løftet på plass.

– Det er satt verdensrekorder på løpende bånd. I prosjektsammenheng er dette tidenes uke for Equinor, sier prosjektdirektør Trond Bokn til Sysla, som konstaterer at alt har gått som planlagt.

– Jeg er stolt over at feltsenteret begynner å ta form, sier Bokn.

Nå gjenstår bare en gangbro fra Rosenberg før hele feltsenteret er ferdig. Den blir satt på plass så fort været tillater det.

Fullt hus

For tiden jobber 900 personer ute på feltet i Nordsjøen. Tallet har aldri vært høyere, og kommer heller aldri til å bli det.

– Nå utnyttes hver seng, sier Bokn.

I dag står to midlertidige boligrigger på feltet. Etter hvert skal skal det nye boligkvarteret, som ble løftet på plass fredag morgen, tas i bruk.

Selv om de mest spektakulære operasjonene nå er gjennomført, er det mye som gjenstår før feltet kan starte produksjonen i november.

Risiko for feil

Først skal de fire plattformene kobles sammen - med rør, kabler og signaler. Deretter starter testingen for å finne ut om alt virker.

– Vi har testet de fire plattformene nøye hver for seg. Men nå skal vi sjekke at det virker sammen som et feltsenter, sier Bokn.

Han mener denne fasen blir noe av det mest spennende. 

–Løftene som nå er gjennomført, har vi hatt god kontroll på. Det er større risiko for at det dukker opp feil i testfasen. Hvis det er feil på en komponent, tar det tid å skaffe ny. Den risikoen kjenner jeg mest på nå. Historisk sett dukker det opp noen slike feil, sier Bokn.

De første stegene for å få plattformene på plass ute i Nordsjøen, vest for Stavanger, ble tatt i august 2017. Da ble understellet til stigerørsplattformen satt ned. Så har utbyggingen vokst fram, til nå å telle fire plattformer, med 200 kilometer med kraftkabler og mer enn 400 kilometer med rørledninger. Mer enn 2000 døgn har fartøy (såkalte fartøysdøgn) totalt vært i sving for å få alt på plass.

Publisert: