Mener barn bør holdes borte fra Statoil-sponset museum

– Mange lurer på hvordan Statoil, et stort olje- og gasselskap med planer om å bore opp til sju brønner i Arktis, fikk lov til å bli galleriets hovedsponsor. Velkommen til WonderLap - Science Museums nyeste etiske selvmotsigelse, skriver avisen i et blogginnlegg.

  • Hilde Anette Ebbesvik
Publisert: Publisert:
Wonderlab Statoil Gallery, Science Museum, London.
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Komponist, forsker og aktivist Chris Garrard kritiserer på The Guardian museets valg av hovedsponsor med tanke på deres virksomhet.

– Når Statoils forretningsplan går mot overveldende bevis på klimaendinger og de målene som er godkjent av verdens ledere i Parisavtalen, virker det merkelig at selskapets virksomhet fortsatt er ansett som akseptabel, spesielt ved et museum for vitenskap, skriver han i den britiske avisen.

50 personer protesterer

The Statoil Gallery koster 60 millioner kroner, ifølge Science Museum i London. Over 50 forskere, aktivister og politikere protesterer mot oljesponsing, skrev Aftenbladet for en uke siden.

Museumet åpnet 12. oktober, og er Science Museums største og mest ambisiøse galleri noensinne.

Statoil Gallery har kostet 60 millioner kroner. Det er Science Museums største og mest ambisiøse galleri noensinne.
Les også

Full gransking i Statoil etter brann og gasshendelser

– Vår aktivitet i Storbritannina er ganske betydelig etter hvert, gjennom salg av norsk olje og gass, våre investeringer i tre havvindparker og Mariner-feltet som bygges ut utenfor Skottland. Da er det naturlig å bidra positivt til denne type prosjekter, på samme måte som i Norge, sa pressekontakt Erik Haaland i Statoil til Aftenbladet like før åpningen.

Erik Haaland, pressekontakt i Statoil.
Les også

Statoil må intensivere sikkerhetsarbeidet

Hvor mye Statoil betaler for å få navnet sitt på Science Museums storsatsing, vil ikke energigiganten ut med.

– Jeg kan ikke gå ut med eksakte summer, men dette er en viktig avtale for Statoil. Største delen av sponsormidlene blir nok fortsatt brukt i Norge, men internasjonalt er dette en betydelig aktivitet, sa Haaland.

Feil tidspunkt

Nå har altså den britiske avisen kastet seg inn i debatten.

– Selskapets sponsing av WonderLab kan se ut som en sjenerøs gest fra utsiden, men i virkeligheten kjøper Statoil en sosial legitimitet de ikke fortjener. Det er spesielt skummelt at de kjøper en legitimetet på bekostning av unge mennesker som vil arve en verden med et ustabilt klima, lyder tonen i innlegget.

Doktor Chris Garrard mener dette er et forsøk på å knytte vitenskap og teknologi med fossilt brensel i en tid da samfunnet og politikere har akseptert at det ikke er forenlig med en bærekraftig fremtid og et stabilt klima.

Les også

Så mye tjener oljetoppene

Ikke første gang

Det er i følge avisen ikke første gang museet knytter til seg det de kaller uetiske sponsoravtaler. Våpenselskapet Airbus, BP og nederlandske Shell har tidligere vært sponsorer.

Ian Blatchford, direktør for Science Museum, sier til The Guardian at 30.000 skolebarn allerede har bestilt billetter og får besøke galleriet gratis. Målet er å ta imot 200.000 skolebarn årlig.

Artikkelen avslutter med å si at unge mennesker ikke bør besøke vitenskap som er merket av et selskap som ikke investerer i fremtiden deres.

Publisert:
  1. London
  2. Energi
  3. Equinor
  4. The Guardian
  5. Teknologi

Mest lest akkurat nå

  1. Lang kø for å ta pariserhjulet

  2. Koronatrøbbel for NRKs team i sjakk-VM

  3. 10 grunner til at strømprisen vil være skyhøy i mange år

  4. Hun sto på store scener i 25 år, så ble hun plutselig borte. Hva skjedde?

  5. Nå kan alt skje i Stavanger!

  6. Se video fra området