Kjenner lukten av nytt industrieventyr, men etterlyser statlig satsing på havvind

Nå går toget for å henge på den rivende utviklingen innenfor flytende havvind, men tonegivende aktører i norsk industri er klare på at Norge ikke gjør nok for å ta en tydelig posisjon i utviklingen.

Gode støtteordninger for havvind i Storbritannia har gjort at Equinor bygge ut sitt Hywind-prosjekt med flytende vindmøller på kysten utenfor Skottland.
  • Tor Gunnar Tollaksen
    Tor Gunnar Tollaksen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

– Norge har verken mål eller klare virkemidler for å ta en posisjon innenfor havvind. Signalene vi har fått fra statsråden er at vi skal vente til det er markedsmessig lønnsomt. Da kan vi bare glemme å være ledende i denne industrien. Skal vi ta en tydelig posisjon her, må vi gripe sjansen nå, sier Harald Solberg, direktør i Norges Rederiforbund.

– Noen må åpne områder og bestemme seg for å satse. Det må være en villet handling fra myndighetenes side. Men så lenge havvind blir sett utelukkende på som strømproduksjon, får vi ikke den ønskede satsingen. Havvind er teknologi- og industriutvikling for Norge. Det vi trenger er politisk vilje til å legge til rette for prosjektrealisering og tung subsidiering for å få flytende havvind opp og gå i kommersiell skala, sier direktør Øyvind Isachsen i bransjeorganisasjonen Norwea til Aftenbladet.

Les også

Eldar Sætre får fornybar-kjeft: - Vi går så fort vi bare kan

– Staten må dra lasset

I dag er subsidieringen innenfor feltet knyttet opp mot den statlige støtteordningen for fornybar energi, Enova. Det er her Equinor har søkt om penger til utbygging av flytenede havvindmøller som delvis skal forsyne oljeinstallasjoner på Gullfaks- og Snorre-feltet med strøm - Hywind Tampen.

Men noen satsing og politisk vilje til å lage et industrieventyr av flytende havvindmøller, ser aktører lite av. Dette hindrer framdrift på et viktig fornybarfelt som kan vokse i stor fart internasjonalt. Sentrale aktører etterlyser konsesjonsvilkår, skatteregime og støtteregimer for utbygging av flytende vindkraft.

Les også

Hywind Tampen-utbygging kan gi 3000 arbeidsplasser. Da må Equinor ha Enova-støtte

Isachsen i Norwea påpeker at det i dag er manglende støtteregime for havvind som hindrer fart i et nytt industrieventyr for Norge. For den petro-maritime kompetansen er til stede for at Norge skal ta en ledende internasjonal posisjon i utvikling og utbygging av flytende havvind. For i dag er flytende havvind dyrt – svært dyrt. Når Norwea sammenligner kostnader på land, kommer det fram at vindkraft på land koster vel 9-10 millioner kroner per megawatt, for bunnfaste havvindkonstruksjoner er prisen rundt 25 millioner kroner, mens Equinors flytende havvindprosjekt på Tampen er 55 millioner per megawatt.

– Skal kostnadene ned, må det bygges stort. Havvind har kommet så langt at det handler om å få ned kostnadene gjennom å demonstrere skalavirkninger. Vi kan få kompetanseutvikling gjennom både flytende og bunnfaste prosjekter, men myndighetene må åpne øynene for at det bør skje fort, og at de flytende prosjektene kommer til å koste.

Les også

Wirak sier nei til mer vindkraft i Sandnes

Satser ute

Men til tross for den manglende vilje til å satse, har offshorerederiene selv tatt en posisjon i utlandet i havvindindustrien, forteller Harald Solberg i Rederiforbundet. Her tilbyr norske rederier tjenester som boligskip, konstruksjonskip serviceskip og leverer tjenester internasjonalt i land som Tyskland, Danmark, Storbritannia og USA.

Men det er et manglende hjemmemarked som bekymrer Rederiforbundet og som gjør at det i dag er en tung vei å gå.

– Alle energiformer er dyre i investeringsfasen. Slik var det da vi bygget ut vannkraften vår for over 100 år siden, og slik var det da vi satte i gang oljeindustrien. Først i 1998 kunne vi begynne å overføre penger til oljefondet, før var det bare investeringer. Har vi et to- til fireårs perspektiv når det gjelder flytende havvind, er det forståelig at det er dyrt, men tenker vi 10, 20 og 30 år fram i tid, vil det være en fantastisk energiressurs, påpeker Solberg.

Les også

Ola Elvestuen: – Enova har penger til å støtte Equinor

Slik ser Equinor for seg at utbyggingen av Hywind Tampen kan se ut.

Han mener Equinors Hywind Tampen-prosjekt er veldig interessant, men mener at vi må se bredere på flytende havvind enn å begrense prosjekter til elektrifisering av eksisterende oljefelt.

– Vi trenger her en fullskala utbygging av havvindkraft i Norge. Kostnadene på havvind faller raskt, og vil nærme seg kostnadene på land. Hvis vi venter på at noen andre tar satsingen som skal til for at det skjer får vi ikke gevinsten. I stedet for å vente på at markedet skal få dette på plass, må det et statlig initiativ til for å bygge opp en næring rundt havvind, akkurat slik som ble gjort da vi bygget opp oljebransjen, sier Isachsen i Norwea.

Les også

En risiko det ikke er verdt å ta, Equinor

– Kommer ikke av seg selv

Fra leverandørindustriens ståsted sier Stein Lier-Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri, at det er et klart ønske om raskt å få på plass et par flytende prosjekter for havvind for å demonstrere teknologi.

– Norge er et land med en enorm kompetanse på marine konstruksjoner. Teknologiutviklingen og kompetansen har vi i alle ledd i leverandørkjeden som kan bli en viktig del av dette. Skipsverft står for eksempel klare til å bygge spesialbåter til håndtering av flytende vindmøller, sier Stein Lier-Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri.

Lier-Hansen er tydelig på at et industrieventyr med flytende havvind i Norge, er en vinn-vinn-sjanse. Men norske myndigheter må kjenne sin besøkelsestid, dette er ikke noe som vil komme av seg selv.

– Vi er helt avhengige av å demonstrere mulighetene på hjemmebane for å ta dette ut i verden. Myndighetene har slept beina etter seg. Etter hvert er det blitt gjort en jobb for å legge bedre til rette, men fortsatt er det et kostnadsspørsmål som gjør at det ikke er fart i utviklingen. For å få prosjekter i gang, trenger vi klare insentiver til å bygge prosjekter i storskala. Gjør vi dette riktig, kan vi i årene framover utvikle en kjempeindustri med å bygge flytende havvindmøller for andre sokler i årene framover, understreker Lier-Hansen.

Publisert:
  1. Oljepris
  2. Havvind
  3. Klima og miljø
  4. Energipolitikk
  5. Norsk sokkel

Mest lest akkurat nå

  1. For 30 år siden skremte denne gjengen vannet av foreldre og rektorer i Sandnes

  2. Slik så det ut ved Vålandstårnet i kveld

  3. Kommuuuuuuuuuuuuunen!

  4. Avhørte vitner kan ha husket feil

  5. Stor test av 15 brød: To får toppkarakter

  6. Bygget Norges billigste sykkel- og gangsti, helt uten byråkrati