Giftgass fra flyene farligere enn antatt

— Mange flyselskap og flyindustrien tar ikke faren med flygasser i kabinen og flycockpiten på alvor. Problemet er mye verre og farligere enn antatt.

Tom Heradstveit fra SAS og spesialist på helse og flysikkerhet, Susan Michaelis, diskuterer problemer med farlige gasser i flykabiner. Foto: Jan-Petter Helgesen.

  • Jan-Petter Helgesen
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Rådgiver Susan Michaelis fra Australia med helse— og flysikkerhet som spesialitet sier til Aftenbladet at hun selv har erfart hvor utsatt flygende personell er når gassinnholdet i kabinluften blir for høyt. Hun ble selv syk i 1997 da hun førte et fire-motors BA-146 jetpassasjerfly fra det velkjente selskapet Qantas under en flytur i Australia.

All kabinluft i jetfly, minus ett, blir i dag hentet inn i flyene gjennom motorene. Susan Michaelis hadde fløyet jetfly i tre år da hun ble rammet av giftgass fra motorene. Skaden hun pådro seg i nervesystemet var så alvorlig at hun mistet sitt kommersielle flysertifikat for alltid.

Senere begynte hun å studere det spesielle fenomenet som flyselskap og flyindustrien nekter å snakke om. I dag regnes hun som en av verdens fremste eksperter på fagområdet med en doktorgrad fra Australia som ballast.

Mottrekk

Doktor Susan Michaelis snakket om flygassene og hvilken fare de er for flysikkerheten under Årskonferansen 2012 som Norsk Yrkeshygienisk Forening holder på Hotel Residence i Sandnes. Den tidligere piloten fortalte om sin egen og andres erfaring med gassene og hvilke mottrekk hun mener flyindustrien bør sette i verk for å redusere problemet.

149422.jpg

— Både sensorer og filter og luftinntak utenom motorene kan redusere gassinntaket, men motviljen mot installering er stor fra produsentene, sier hun, Altfor mange selskap og flyfabrikker avviser også faresignalene.Hun pekte blant annet til en hendelse fra 2010 med en Airbus A319 fra det tyske selskapet Germanwings. Flyet var på vei fra Wien til Köln da flygerne kjente en uvant lukt.

Like før landing ble kapteinen svært dårlig selv om han tok på seg oksygenmaske. Vedkommende klarte da så vidt å holde kontroll over det 150-seters store flyet.

Flyet lå for høyt under innflygingen, men kapteinen følte seg for svak til å ta en ny landingsrunde. Den påfølgende landingen ble hard, men flere av passasjerene merket det ikke da de var falt i søvn på grunn av gassforgiftingen.

For mye olje

Gransking foretatt av den tyske havarikommisjonen viste at luften i kabinen var for sterkt blandet med oljedamp. At flygerne merket at den sterke olje-konsentrasjonen, hindret trolig at flyturen sluttet på verste måte. Begge flygerne bar oksygenmaske under siste del av turen, men ble likevel sendt til sykehus for behandling etter landing.

På nesten alle jetfly blir kabinluft suget inn i flyet via jetmotorene. Til tider er det vanskelig å unngå at olje fra motorene blander seg med luft under innsugingen.

Flygere til kamp

SAS-flyger Tom Heradstveit fra Sola representerer Norsk Flygerforbund i den europeiske flygerorganisasjonen Eurocockpit. Han sier at både Flygerforbundet og den europeiske paraplyorganisasjonen er opptatt av å redusere inntaket av gasser fra flymotorene.

Heradstveit legger ikke skjul på at gassproblemet er alvorlig. Hittil har det ikke ført til ulykker, men flere ganger er folk om bord blitt syke. Bare i SAS har to piloter mistet sertifikatene etter oljedampinntak.

— Også i Norge har det flere ganger vært nære på-situasjoner. For flygerne er det viktig å huske at masker skal tas på straks det lukter olje i cockpiten, Selv små doser kan bli for mye når gassene pustes inn over lengre tid, sier SAS-piloten.

Publisert:
  1. Fornybar energi

Mest lest akkurat nå

  1. Preikestolen er åpen igjen

  2. Sandnes Ulf er i 3. runde - så vidt båten bar

  3. Derfor bør du tenke deg om to ganger før du hopper i sjøen like etter at det har regnet

  4. Berisha-dobbel sendte Viking videre i cupen: - Vi hadde kontroll

  5. Mange tenkte at dette var en gal fars verk. De misforsto en viktig detalj.

  6. Ser du hva sauen har i munnen? - Bonden ble veldig glad da vi ringte