– Statoil-sjef ba om at det ble lagt en strategi for å droppe helikopteravtalen

Mens Norsk Helikopterservice var i full sving med å forberede oppstart for helikopteravtalen, kom det fra ledelsesnivå i Statoil beskjed om at det ble lagt en plan for å kansellere avtalen.

Morten Sundt, Statoils sjef for luftfartstjenester, til høyre og Statoils advokat Thomas G. Naalsund.
  • Tor Gunnar Tollaksen
    Tor Gunnar Tollaksen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Morten Sundt, leder for luftfartstjenester i Statoil, sa at det var han soppfatning at Statoil hadde behov for helikopteravtale for å dekke et behov da han gikk inn i sin nye stilling i november 2016.

Han mente imidlertid at det ikke var påkrevd å signere denne avtalen før det var helt nødvendig og de nødvendig tillatelser på plass fra Luftfartstilsynet. I slutten av november og begynnelsen av desember 2016 ble det sendt flere eposter internt i Statoil om helikopteravtalen.

Les også

Hevder Statoil hadde fri adgang til å droppe helikopteravtale

Fryktet mediestøy

I den ene eposten som Dag Steinfeld leste opp, ba Morten Sundt at Statoil vurderte en plan for å komme seg ut av avtalen med Norsk Helikopterservice.

– Vi bør legge opp en strategi for hvordan vi med minst mulig kostnad kan kansellere intensjonsavtalen.

Alternativt mente han at de burde gå i forhandlinger med Norsk Helikopterservice for å få ned kostnadsforpliktelsene i intensjonsavtalen ved oppsigelse av kontrakten. En kollega stadfestet dette beløpet til å være mellom 20 og 30 millioner kroner.

Samtidig påpekte Morten Sundt i eposten at «de burde være forberedt på at det kunne komme støy fra leverandører og media». I dialogen internt i Statoil kom det også fram at Statoil måtte være forberedt på en mulig rettssak dersom leverandøren var uenig med Statoils vurderinger.

Sundt fikk overlevert bekreftelse fra Statoil-kolleger 2. desember om at Norsk Helikopterservice kunne levere SAR-helikopter til avtalt tidspunkt 10. januar 2017. Sundt advarte også om at Statoil havnet i «en catch 22» ved at framdriften i Norsk Helikopterservice (når det gjaldt forberedelsen av avtalen) stoppet opp på dette tidspunktet.

Han skrev også at den endelige avtalen med Norsk Helikopterservice først måtte underskrives når det var høyst nødvendig.

Les også

– Statoil har ruinert livet mitt

16.desember 2016 fikk de ansatte i Norsk Helikopterservice beskjed om at Statoil hadde kansellert avtalen med selskapet på grunnlag av korrupsjonssiktelsen.

Uklart om kanselleringsrett

Sundt la også til grunn i retten at ikke ønsket at det ble signert noen avtale før Luftfartstilsynet hadde gitt sine endelige godkjennelser, hvorpå Dag Steinfeld påpekte at dette først skjedde da Luftfartstilsynet gjorde den endelige gjennomgangen når helikopteret var på plass i Norge.

Steinfeld ønsket å vite hvorfor det var nødvendig å legge en strategi for å komme seg ut av avtalen med Norsk Helikopterservice, når Statoil hevder de hadde en fri kanselleringsrett.

Dette kunne ikke Sundt svare på i retten.

-Nå var dere kommet til november, fem måneder etter at avtalen var inngått, var det på noe tidspunkt en diskusjon hos dere om hvor lenge dere kunne holde på denne kanselleringsretten? ville Steinfeld vite.

-Nei, svarte Sundt.

Hevder de fikk bekreftelse

Styremedlem og aksjonær Kristian Fredrik Magnus i Norsk Helikopterservice har også vitnet. Hans klare syn var at da intensjonsavtalen med Statoil ble signert 23. juni 2016, regnet han med at det ville gå kort tid før den endelige avtalen ble formalisert. Det mener han ble gjort med eposten fra Statoil 2. juli 2016, hvor en Statoil-ansatt bekrefter at selskapet tar helikopteret.

-Hadde de skrevet kontrakten før ferien, hadde vi antagelig ikke vært her, sa han i retten.

Han mente at Norsk Helikopterservice la til grunn at Statoil i sin epost tidlig i juli 2016 bekreftet avtalen. Der skrev den Statoil-ansatte:

«Jeg kan bekrefte at vi bestiller helikopteret i henhold til intensjonsavtalen»

-Da vi fikk denne eposten etter forhandlingene vi hadde hatt med Statoil, oppfattet vi det som at Statoil forpliktet seg til avtalen. Jeg kan ikke lese denne eposten som noe annet. Den Statoil-ansatte kan ikke ha ment at det var en bekreftelse på at vi hadde en intensjonsavtale, sa Magnus.

Les også

Sønn til Statoil-ansatt fikk tilgang til lukrativ helikopterskole i Canada

Ikke normal prosess

Han understreket også at dette langt fra var en normal prosess, men sa at dette var en ekstraordinær situasjon og at Statoil hadde et påtrengende behov med å få dette på plass. Han avviste at Statoil på noe tidspunkt hadde en kanselleringsadgang.

Norsk Helikopterservice startet på grunnlag av dette den forberedende fasen med å klaregjøre et helikopter for SAR-operasjoner for Statoil.

Statoils advokat Thomas G. Naalsund ville vite om Norsk Helikopterservice vurderte risikoen for at avtalen med Statoil kunne bli kansellert, etter at intensjonsavtalen var inngått.

Han la fram at det var påfallende det ikke var drøftet mer hos Norsk Helikopterservice at intensjonsavtalen gjaldt inntil den endelige avtalen var signert.

Han spurte også om hvordan Norsk Helikopterservice, hvor det var folk med lang fartstid i bransjen, kunne anse en epost på en og en halv linje som en bindende avtale som fulgte opp intensjonsavtalen.

Til det fikk han til svar fra Magnus i Norsk Helikopterservice at dette var en høyst uvanlig sak, hvor det hastet for Statoil å få på plass dette helikopteret.

Publisert:
  1. Norsk Helikopterservice
  2. Korrupsjon
  3. Luftfartstilsynet
  4. Equinor
  5. Oljepris

Mest lest akkurat nå

  1. Politiet: Brannen ved barnehage i Stavanger var påsatt

  2. Drapssiktede kan ha vært siktet lenge uten å vite om det

  3. Tingretten i Egersund stengt med umiddelbar virkning

  4. Sandnes-bedrift får kritikk av Arbeidstilsynet etter dødsulykke

  5. Mangemillionærer inn på eiersiden i Oilers

  6. Storspilte i Oilers’ drømmestart: – Jeg har lengtet etter dette