Tord Lien: - Norge er bedre for olje-Island enn Kina

Olje— og energiminister Tord Lien mener oljeaktiviteten på Island ikke blir påvirket av Norges deltakelse, men for miljøet er det bedre at vi er med og ikke lar et kinesisk selskap ta styringen.

Publisert: Publisert:
  • Hilde Øvrebekk
    Kommentator
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Den norske regjeringen har sagt ja til at det statseide oljeselskapet Petoro skal delta i en tredje lisens på islandsk sokkel, forutsatt at stortinget sier ja. Sannsynligvis skjer dette før årsskiftet. I januar var det bare Krf som stemte mot deltakelse i de to første lisensene på islandsk sokkel.

Les også

Norge skal samarbeide med Kina om olje på Island

— Island har sin petroleumspolitikk. Det er ikke sånn at detblir mer eller mindre oljeaktivitet på den sokkelen avhengig av vår deltakelse, sier Lien til Aftenbladet. - Vi harvurdert det slik at dette er et fornuftig case å være med på. Vi synes dette erspennende og vi synes at det å finne ut mer ut av dette er verdt de forholdsvismarginale kostnadene vi har forpliktet oss til. Vi mener at det både serøkonomisk spennende ut og det er ny informasjon å hente. Derfor er vi med, legger han til.

Områder utenfor avtalen

Petoro skal på Island samarbeide med det kinesiske statseide selskapet CNOOC International og islandske Eykon Energy.

Grunnen til at Norge deltar i lisenser på islandsk sokkel er en avtale mellom de to landene om kontinentalsokkelen mellom Island og Jan Mayen fra 1981. Avtalen gjelder et definert samarbeidsområde, der Norge har rett til å delta i petroleumsvirksomheten med en andel på 25 prosent på islandsk sokkel.

Etter konsultasjon med de andre partnerne, gjelder samarbeidet i den nye lisensen også områder som strekker seg utenfor samarbeidsområdet mellom Island og Norge (se faktaboks). Petoro er nemlig ikke bare med i de 15 blokkene i samarbeidsområdet, men også deltaker i 11 blokker som er utenfor samarbeidsområdet.

Mer tillit til kinesisk selskap?

Greenpeace mener at denne deltakelsen på islandsk side er dobbeltmoral fra regjeringen, samtidig som at de holder norsk side av Jan Mayen stengt for oljeleting.

— Miljødirektoratet advarte mot å bore i de sårbare områdene ved Jan Mayen, og det er ingenting som tilsier at områdene er mindre sårbare på andre siden av grensen til Island, sier sier arktisrådgiver i Greenpeace Norge, Erlend Tellnes.

Til Greenpeace har Tord Lien følgende svar:

— Hvis de har mer tillit til detkinesiske statseide selskapet enn de har til det norske statseide selskapet nårdet gjelder å ivareta miljøhensyn, så synes jeg det er litt overraskende.

- Dere skal jo jobbe sammen med det kinesiske selskapet?

— Ja, men da tror jeg at det er en fordel at Petoro er med.

Ingen norsk åpning

Dersom Norge åpner sin del av området på norsk sokkel, har Island rett til å delta med en 25 prosents andel her.

Planen var egentlig at området på norsk sokkel skulle vært åpnet før sommeren, men politiske uteningheter innad i den rødgrønne regjeringen stoppet disse planene.

Områdene utenfor Jan Mayen på norsk side av sokkelen er også "fredet" i den neste stortingsperioden som følge av regjeringsavtalen mellom Høyre, Frp, Venstre og Krf.

Selv om Venstre også har sluttet seg til kritikken av at Norge deltar på islandsk sokkel, er det ingenting i regjeringsavtalen mellom Venstre, Krf, Høyre og Frp som sier at Norge ikke skal delta i disse lisensene i nabolandet.

— Nå er det ikke olje- og energiministeren som har funnet påat vi ikke skal ha aktivitet i disse områdene (på norsk side red. anm.), bare sånn at det er slått klartfast, sier Tord Lien bastant.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Stavanger-politiker søker om fritak fra sine politiske verv: - Livet sier «stopp litt nå» til meg

  2. Kommunen har gjeld til langt opp over ørene: - Uten den lave renta hadde dette vært en økonomisk katastrofe

  3. 13 fikk bot på E39

  4. Sju smittetilfeller langs ruten til bussen med koronasmittede pensjonister

  5. Hytta er 15 minutter hjemmefra: – Veien er kort, men jeg har følelsen av å være langt til fjells

  6. Streikende bussjåfører: - Vi står her til vi får et skikkelig tilbud på bordet