Storebrand får storm av henvendelser etter oljesand-nedsalg

Etter at Storebrand slapp nyheten om at det selger seg ut av 19 kull— og oljesandselskaper, har selskapet opplevd enorm interesse på sosiale medier og fra internasjonale medier. Nå håper selskapet at andre investeringsselskaper også selger seg ut.

Publisert: Publisert:

Forskning har vist at utvinning av oljesand i Canada gir 20 prosent høyere utslipp av CO2 enn utvinning av olje og gass ved tradisjonelle metoder. Foto: Jiri Rezac

For å redusere eksponeringen mot de mest CO2-intensive selskapene, trekker Storebrand seg ut av investeringer i 13 kullselskaper og seks av de oljeselskapene med størst eksponering til oljesand. Storebrand sa i forrige uke at om de uttalte klimamålene blir virkelighet, blir disse ressursene verdiløse rent økonomisk.

— Vi selger oss ut fordi vi mener det reduserer risikoen i våre investeringer, og fordi selskapene ikke bidrar til en bærekraftig utvikling i den utstrekning og takt vi ønsker oss, sier Christine Meisingset, leder for bærekraftige investeringer i Storebrand, til Aftenbladet.

— Vi har i mange år utelukket selskaper med lav bærekraftsrating i høyrisikobransjer. Det som er nytt nå er at vi er mer spisset på klima og unburnables, legger hun til.

Mesingset sier at Storebrand ikke offentliggjør listen med navn på selskapene.

— Dette er et prinsipp vi har for alle utelukkelser. Årsakene er flere, det dreier seg blant annet om at vi er aktive eiere og har dialog med de selskapene som har korrupsjonssaker, brudd på menneskerettigheter eller miljøsaker hvor potensialet for forbedring kan være stort, sier hun.

Storm av henvendelser

Denne uken gikk også en av Nederlands største banker Rabobank ut med nyheten om at de hadde besluttet ikke å låne ut penger til prosjekter relatert til skifergass og oljesand. De vil heller ikke gi lån til bønder som leier ut eiendommen sin til skifergass-selskaper.

- Forventer dere at andre fond- og investeringsselskaper kommer til å følge etter og selge seg ut av disse CO 2 -intensive selskapene?

— Vi håper og tror at vi vil se at flere aktører vil gjøre det samme i tiden som kommer, sier Meisingset.

  • Norske sparere har mye makt gjennom sparepengene sine.
Les også

Større CO2-utslipp fra norske oljefelt enn oljesand

Både nyheten om Storebrand og Rabobank har skapt en storm av kommentarer på sosiale medier og stor medieinteresse i utlandet. I Storebrand har de hatt problemer med å svare på alle henvendelsene på Twitter.— Interessen har vært stor fra internasjonale medier og organisasjoner. Spesielt har spredningen i sosiale medier vært stor. Men nå ser vi også nyheten gjengitt på nærmere hundre internasjonale nettsteder, sier Meisingset.

— Det er naturlig nok klimaforkjempere både i Norge og internasjonalt som er de største pådriverne av spredningen, men vi har også blitt kontaktet av store tradisjonelle nyhetsmedier, blant annet har The Guardian fattet interesse. For oss som bærekraftig pensjonsforvalter er det motiverende å se hvor mange aktører som har engasjert seg i nyheten om utelukkelsene.

- Hvorfor tror du at det har vært større interesse for dette i utlandet enn i Norge?

— Dessverre vet vi at interessen for bærekraftige investeringer generelt er større i utlandet enn i Norge. Noe av forklaringen ligger nok i at Norge i stor grad er skjermet for de problemstillingene verden står overfor, mens mange andre land daglig må forholde seg til både økonomiske, sosiale og miljøutfordringer, sier Meisingset.

Les også

Færre frykter klimaendringer

— Vi vet for eksempel at 6 av 10 kinesere svarer at klimatrusler er det som i størst grad frarøver dem nattesøvnen. Som pensjonsforvalter må vi bli flinkere til å synliggjøre verdien av bærekraftige investeringer. Norske sparere har mye makt gjennom sparepengene sine. Ved å investere dem bærekraftig er de med på å påvirke både avkastningen og den verdenen de skal pensjonere seg i.

Uenige med Statoil

Storebrand har også en liten eierandel i Statoil. Som eiere har selskapet de siste årene stemt for forslaget om at Statoil selger seg ut av oljesand fordi de mener utvinningen innebærer for høy risiko.

Men, ifølge Meisingset har Storebrand ingen planer om å selge seg ut av Statoil.

Les også

Statoil frykter ikke rettssak

— Vi har utelukket de selskapene med størst eksponering til oljesand, både produksjon og reserver. Statoils aktivitet i oljesand er et godt stykke ned på listen når vi rangerer etter volum. I våre analyser kommer Statoil ut blant de beste på bærekraft.- Men når det gjelder oljesand, er vi uenige i strategien og har hatt flere møter med dem som et ledd i eierskapsutøvelsen. Her jobber vi også sammen med andre investorer, som for eksempel Boston Common, sier Meisingset.

Publisert:

Christine Meisingset, leder for bærekraftige investeringer i Storebrand. Foto: Storebrand