Frederics drømmebil

Frederic Hauge hyller bilen, det er utslippene han ikke liker. Han mener at å turnere landet i en Tesla modell S er noe av det smarteste han har gjort.

Frederic Hauge får mye oppmerksomhet i sin Tesla modell S. Folk snur seg etter bilen, folk stopper opp og slår av en prat. Og det er det Frederic vil: Prate med folk og skape oppmerksomhet rundt Telsa, Bellona, miljø og klima. Foto: Carina Johansen

  • Marius B. Staveli
Publisert: Publisert:

- Jeg liker ikke uttrykket gasser på, men å watte på høres ikke så bra ut det heller, sier Fredric Hauge. Foto: Carina Johansen

iconDenne artikkelen er over syv år gammel

— Elbil, sammen med solenergi er helt sentralt for at vi skal kunne leve i et nullutslippsamfunn.

— Hilsen Frederic Hauge, leder av miljøstiftelsen Bellona, miljøforkjemper, aktivist, rabulist, elbilentusiast?

— Du kan kalle meg hva du vil, men du må huske på at i Europa ser de på Bellona som fagfolk, sier Hauge og gasser på.

Teslaen reagerer med en gang og akselererer så kraftig at det kiler i magen.

— Jeg liker ikke uttrykket gasser på, men å watte på høres ikke så bra ut det heller.

Vært på roadtrip

I sommer har han vært på roadtrip i Norge med sin nye elbil, en Tesla modell S. Bilen han mener kommer til å revolusjonere verden.

— Mennesker er avhengige av å bevege oss og alle har et forhold til bil. For Bellona har Teslaen vært viktig. Nå vet alle hva Tesla er, og dermed har jeg noe å snakke med alle om. Det er kjempeviktig å være ute å prate med folk, sier Hauge.

I dag er vi på roadtrip fra Stavanger til Haugesund, Frederic og meg. Vi har tid til å prate.

— Du kjørte fra Oslo til Honningsvåg i en Tesla. Det kunne du ikke gjort i Bellonas første elbil?

— Vi hadde den første elbilen med oss til Nord-Norge, men det var i lasterommet på båten. Det var en ombygd Fiat Panda som Jeg, Morten Harket og Magne Furuholmen kom over på en konferanse i Sveits. Det var rett og slett en gjeng med hippier som hadde skrudd sammen en elbil av noen batterier og trillebårhjul, forteller Hauge.

Det er 24 år siden Frederic Hauge forsøkte å registrere Pandaen i Norge.

— Det var problematisk, siden skjemaene på biltilsynet ikke var tilpasset elbil. Da var det kilometeravgift på dieselbiler, og det mente de at vi skulle ha på elbilen også. Samtidig var varmeapparatet i bilen drevet på propan, som i campingvogner. Det endte med at bilen ble registrert som en dieseldrevet campingvogn.

Kjøpte tilbake bilen på auksjon

En av årsakene til at bilen ble importert var at Hauge ønsket å utfordre norske myndigheter på regelverk for elbiler. Hauge utfordret også bomringene.

— Vi kjørte gjennom uten å betale og fikk bot som vi nektet å betale. Bilen ble konfiskert og vi måtte opp på Oslo Bilauksjon for å kjøpe den tilbake. Ingen andre bød på bilen, så vi sparte penger på det. Bota var på 300 kroner, og vi fikk bilen for 200. Dette skjedde mange ganger, for bilauksjonen var rett utenfor bomringen. Så det var naturlig at det ble ny bot rett etter at vi hadde kjøpt den tilbake.

— Nå kjører du gratis gjennom bomringen i en bil til 800.000 kroner?

— Nei, 750.000 kroner. Men, ja, det har skjedd mye. Samtidig forbauser det meg hvor sakte det har gått i bilindustrien. Da jeg besøkte Tesla første gang hadde de akkurat skrudd sammen sine ti første roadstere. Måten de tenkte og gjorde ting på ga meg stor tro på de fra dag en og jeg gikk all inn på elbil. Jeg sa ifra at en sånn en skal jeg ha, også skal jeg ha den neste bilen. Og det er denne. Jeg var rimelig tidlig ute, for da fantes den bare på tegnebordet, sier Hauge.

Trenger et transportmiddel

— Du har fått en del kritikk for bilen?

— Ja, mange sier den er for dyr, men Bellona har vært opptatt av at Norge ikke bare skal kjøpe kvoter, men også, som et av verdens rikeste land, ta litt tak selv for klimaet og miljøet.

— Men du er jo ikke en av Norges rikeste menn. Hvordan har du råd til denne bilen?

— Jeg har vel latt vær å dra på helgeturer til Europa, og på ferieturer. Også har jeg holdt mange foredrag som jeg har tjent penger på. Foredragene er også er en av grunnene til at jeg kjøpte en Tesla. Jeg trenger et transportmiddel. Nå har jeg et som ikke forurenser, og det er fint.

Hauge har ikke vært like opptatt som Natur og ungdom av å bruke den mest klimavennlige måten å reise på. Hauge må ofte bite i det sure eplet - og fly dit han skal.

— Det er derfor jeg skal produsere biofuel til flyindustrien for å gjøre det godt igjen.

— Ditt klimaregnskap skal gå i null den dagen du dør?

— Bellonas klimaregnskap skal i hvert fall det.

PS: For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at Frederic Hauges sønn, ifølge VG, er ansatt i bilselskapet Tesla.

Publisert:
  1. Klima

Mest lest akkurat nå

  1. Den britiske koronavarianten er påvist i tre kommuner

  2. Borghild Fiskå er død

  3. Melby: Mutert virus gjør at full stenging av skoler ikke lenger er uaktuelt – men vil unngå det

  4. Mobil- og bredbåndsnettet skal være tilbake i Sirdal

  5. Veronica Simoné Fjeld hardt ut mot Isabel Raad

  6. Da strømmen ble borte i kraftbygda Sirdal