Kampanje mot investeringer i olje, kull og gass vokser

Kampanjen mot investeringer i kull, olje- og gasselskaper vokser.

Investorer blir i større og større grad overtalt til å trekke ut sine investeringer fra selskaper som er involvert i produksjon av kull, olje og gass, ifølge en ny studie fra Oxford University.

  • Hilde Øvrebekk
    Hilde Øvrebekk
    Kommentator
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Ifølge studien har kampanjen trukket til seg 41 institusjoner siden 2010. Rapporten viser at denne kampanjen vokser raskere enn andre lignende kampanjer som er sammenlignbare, og at dette kan komme til å føre til store indirekte tap for selskaper som driver med kull, olje og gass.

Les også

Storebrand frykter for tap i oljefondet

Studien sammenligner den pågående kampanjen med de forsøkene som i sin tid ble gjort for å få investeringsselskaper til å trekke seg ut fra tobakkselskaper, apartheid i Sør-Afrika, våpenprodusenter, gamblingselskaper og pornografi.

Skaper oppmerksomhet

— Alle disse kampanjene har sitt utspring i USA. Investeringene som blir trukket ut av disse selskapene er i første omgang små, men det skaper oppmerksomhet rundt saken, heter det i rapporten.

Les også

Oljefondet på listen over atomverstinger

I løpet av den andre fasen av en slik kampanje, er det de store universitetene som trekker sin støtte. I den tredje fasen blir det global oppmerksomhet rundt saken, og målet er at store pensjonsfond og investeringsfond trekker seg ut. Ifølge studien fra Oxford University har kampanjen mot fossile brensler nå nådd fase to.Ifølge studien er det kullinvesteringer som er mest utsatt, men langtidsvirkningene kan også komme til å påvirke olje— og gasselskaper.

Stigmatisering

Det heter i rapporten at dersom all kapital fra universiteter og pensjonsfond ble trukket ut ville ikke dette ha en direkte negativ effekt på selskapenes lønnsomhet.

Les også

- Holder Høyre ord i klimasaken?

Men, konklusjonen er likevel at følgene av den stigmatiseringsprosessen som kampanjen har utløst utgjør den største trusselen mot selskaper i denne bransjen og i hele verdikjeden.Forskerne fant ut at gjennom tidligere kampanjer hadde selskaper blitt skydd av regjeringer og blitt utestengt fra offentlige kontrakter og kjøp av lisenser.

Ifølge rapporten har denne stigmatiseringen også ført til at kunder, leverandører og potensielle arbeidstakere har blitt skremt bort, og at aksjonærer har krevd forandringer i måten selskapet drives på. Dette kan igjen føre til et mer restriktivt regelverk.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Ingenting rocket på Sandnes’ nye festplass

  2. Hele livet lurte Tor på hva som skjedde da faren styrtet i døden med jager­fly. Så opprettet kona en hemmelig kon­takt

  3. Gikk fra Sandnes til Kristiansand av én spesiell grunn: – Det har vært litt av en tur

  4. Veton Berisha etter hat tricket: – Serie­gull med Viking ville vært det største

  5. Bedrageritiltalt Ap-politiker fra Rogaland: – Jeg har dummet meg ut

  6. Europas største ugle stopper liten hytte på Jæren