Kong Valemon i Åmøyfjorden

Dagen etter nyheten om nedgang i driftsresultat og innsparinger kom Statoils nye plattform til distriktet. Valemon-plattformen er den første av fire Asia-prosjekt.

Publisert:

Plattformdekket til Valemon-feltet til Statoil er lørdag å se i Åmøyfjorden. Den skal videre ut til Valemon-feltet søndag, der den skal monteres og begynne produksjonen senhøstes. Foto: Tommy Ellingsen

Valemon-feltet er blant Statoils selvstendige utbyggingsprosjekt på norsk sokkel. Det bygges ut med egen plattform og rommer om lag 192 millioner fat oljeekvivalenter.

Plattformdekket ble løftet om bord på frakteskipet Dockwise Triumph, og gikk fra verftet den er bygget på Samsung-verftet i Sør-Korea den 15. juni. Lørdag var den å se i Åmøyfjorden.

svp://10400

Videre til havs søndag

Den blir derimot ikke lenge i distriktet, da den etter planen skal gå ut til Valemon-feltet i Nordsjøen natt til søndag sammen med kranskipet Saipem 7000. Der skal det 9750 tonn tunge plattformdekket løftes på plass på det ventende understellet mandag eller tirsdag.

— Det er bare et stopp for å skifte mannskap og sjekke at alt er som det skal etter seilasen fra Korea, forteller Anders Opedal, direktør for prosjekter i Statoil.

Han hadde invitert Aftenbladet med ut til sjøs for å fortelle om Valemon, og sammen med skyssbåten Helgøy Prins seilte vi nesten ut i havgapet utenfor Kvitsøy for å møte plattformen der den kom seilende inn mot Stavanger.

— Dette er et prosjekt vi har jobbet med i flere år, og som er planlagt ned til hver minste detalj. Nå er det nesten helt ferdigstilt, forteller Opedal.

— Produksjonsstarten vil forhåpentligvis være mot slutten av året, men alt er væravhengig, forklarer han.

160 kilometer nordvest for Bergen

Det gjenstår fremdeles en god del arbeidstimer før plattformen er helt ferdigstilt. Først skal altså plattformdekket fraktes ut til Valemon-feltet, som ligger rundt 160 kilometer nordvest for Bergen. Deretter må brønner og annet utstyr kobles til. Det skal også kobles til et flotell.

— Det blir en hektisk høst, sier Opedal.

Plattformen vil den være en normalt ubemannet plattform, og vil fjernstyres fra Sandsli i Bergen.

Valemon-feltet ble funnet helt tilbake i 1985, men Statoil vedtok ikke byggingen før i 2010. Ett år senere hadde de tillatelse fra Stortinget og kunne gå i gang med utbyggingen. Valemon er nemlig et vanskelig felt å utvinne gass fra. Dette skyldes høyt trykk, og høy temperatur. Det er også et svært komplekst geologisk område.

Ressursutnyttelse

Gassen vil bli transportert via den eksisterende rørledningen fra Huldra- til Heimdal-feltet. Kondensatet vil følge det eksisterende Kvitebjørn-røret til Mongstad.

— Dette øker levetiden på feltene. Ressursutnyttelse er en overordnet målsetting for Statoil, forteller han.

Valemon-plattformen er den første av fire plattformdekk som skal lages ved verft i Sør-Korea. Alle med en planleggingstart på et kort tidsrom. I juni startet arbeidet med Aasta Hansteen-plattformen ved Hyundai-verftet, mens de andre starter planleggingen den 12. august. Alle disse skal etter planen ferdigstilles i løpet av 2016/2017.

- Det generelle kostnadsnivået må ned

Selv om Statoil i går leverte fredag et fall på rundt 15 prosent i driftsresultat, og det varsles nedskjæringer, forteller Opedal at det ikke vil ha noen direkte innvirkning på de allerede vedtatte prosjektene. Han sier likevel at det generelle kostnadsnivået må ned.

— Det vil bli litt ringvirkninger over tid på disse prosjektene, det er klart. Det er nok imidlertid mest krevende for nye prosjekter. Det generelle kostnadsnivået må ned, både hos oss og leverandører for å fortsette utviklingen av norsk sokkel, sier Opedal.

I nydelig solskinn og blikkstille vann seiler fraktebåten med plattformdekket inn Boknafjorden, og videre inn i Åmøyfjorden. Her legger fraktebåten seg, midt mellom tre av verdens største kranskip. En liten kuriositet er at to av de kranskipene, Thialf og Saipem 7000 har blitt brukt til ferdigstilling av plattformen. En løftet bena på plass og den andre løfter på plass plattformdekket.

Publisert: