Så snart kan Statoils vind konkurrere mot olje og gass

Fornybar-sjef Irene Rummelhoff har staket ut kursen. I løpet av ti års tid skal selskapets flytende vindkraft konkurrere med alle andre typer energi, inkludert olje og gass.

Publisert: Publisert:

Onsdag feiret Irene Rummelhoff, konserndirektør for nye energiløsninger i Statoil, verdens første flytende vindpark. Bak: Skottlands energiminister Paul Wheelhouse, Foto: Jon Ingemundsen

Denne artikkelen er over to år gammel

Statoils avdeling for nye energiløsninger styrer etter et veikart for flytende havvind. Målet er at marginalkostnadene skal ned i rundt 40 til 60 euro per megawatttime.

Norge i en særstilling

– Vi er ganske sikre på at når vi kommer utover mot 2030 så vil vi ha det vi kaller «levelized cost of energy» på rundt 40 til 60 euro per megawatt time. Hvis vi kommer dit, er vi konkurransedyktige med alle alternativer uten subsidier, til og med kull, sier Irene Rummelhoff, konserndirektør for nye energiløsninger i Statoil til Aftenbladet.

– Også i Norge?

– Norge er spesielt, på grunn av den billige vannkraften. Strømprisen i Norge er fortsatt under det nivået jeg nevnte, sier hun.

LES MER: Onsdag åpnet Statoil verden første flytende vindpark.

Vindturbinene Statoil bruker er blitt mye større og billigere enn før. I den flytende pilotparken Hywind Skottland brukes det samme turbinene som i Dudgeon lenger sør i Storbritannia. Den bunnfaste vindparken utenfor Cromer in North Norfolk åpner senere i år. 7. september meldte Statoil at den siste av i alt 67 turbiner var installert. Foto: Jon Ingemundsen

Blir billigere og billigere

Men kostnadsreduksjonene på tradisjonelle, bunnfaste vindparker offshore har hatt en eventyrlig utvikling.

– I sommer ble Europas først subsidiefrie vindpark annonsert i Tyskland, sier Rummelhoff.

Dette vil også påvirke kostnadsnivået på flytende vind, som i dag er dyrere å sette ut i drift. Ikke minst er installasjonen mer kostnadskrevende.

Statoil tror vindmøller som flyter er framtiden, og onsdag markerte selskapet åpningen av verdens første flytende vindpark i havet nord for Aberdeen i Skottland. For Statoil er vindparken god forretning takket være subsidier fra britiske og skotske myndigheter. Men målet er helt klart å klare seg uten disse tilskuddene i framtiden.

Konserndirektør for nye energiløsninger i Statoil, Irene Rummelhoff. Foto: Jon Ingemundsen

Les også

Derfor satser Statoil mer på havvind

Batwind

For å videreutvikle flytende havvind, er det uhyre viktig å finne en løsning som gjør det mulig å lagre energi fra vindfulle dager til bruk på dager med liten produksjon.

I Hywind Scotland-prosjektet heter denne løsningen Batwind. Dette er en batterilagringsløsning for havvindkraft med en kapasitet på 1MWh.

Under åpningen av Hywind-parken onsdag måtte Rummehoff smilende avkrefte at det er snakk om en slags energi-superhelt.

– Dette er en kombinasjon av batterier og havvind, som vi har snakket om det en stund, men vi nå har besluttet å installere. Det ser ut til at vi får det på plass første halvår neste år, sier Rummelhoff til Aftenbladet.

– Skal Statoil være ledende i utviklingen av nye, effektive måter å lagre fornybar energi på?

– Det tror jeg ikke. Men vi ønsker å være ledende i verden når det gjelder å ta i bruk energilagringsteknologi. Dette tester vi ut nå, sier Rummelhoff.

Og forklaringen på hvorfor dette er viktig, er enkel.

– Det er fantastisk mye bra med fornybart, men det har et problem også, og det er at for eksempel vindmøllene ikke produserer kontinuerlig. Da trenger vi batteri eller andre kilder, som gassen til Statoil, som kan kan levere strøm på kort varsel, sier Rummelhoff.

Hun minner om at de kaldeste dagene i vår del av verden ofte er de minst vindfulle.

LES OGSÅ: Analytikere venter knallresultater fra Statoil

Irene Rummelhoff i Statoil forklarer Hywind-prosjektet til olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp). Skottlands førsteminister Nicola Sturgeon og Skottlands energiminister Paul Wheelhouse, bak, hører også på. Foto: Jon Ingemundsen

– Neste skritt er å bygge en annen park et annet sted i verden. Vi vet ikke hvor, men har blant annet jobbet opp mot Hawaii, California, Japan. Vi forventer at det kommer opp en flytende havvind-lisens i Frankrike også om ikke lenge. Så ser vi et ganske interessant potensiale inn mot øyer, både i Karibien og andre steder hvor det ikke er plass nok til å installere hverken sol eller vind på land. Der kan vi kanskje konkurrere allerede nå, sier Rummelhoff.

– Når kommer Hywindpark nummer to?

– Vi håper å identifisere hvor i løpet av et års tid, sier Rummelhoff.

Les også

Statoil har brukt 20 av 500 milliarder kroner på fornybarprosjekter

Les også

Lokalt solenergiselskap fikk milliardkontrakt i Iran

Publisert: