Ingen ville bygge Goliat i Norge

Da Eni skulle bygge Goliat-plattformen for norsk sokkel, var det ingen norske verft som ønsket å bygge plattformen i Norge. Aker var blant dem som la inn anbud, men også de ville bygge deler av plattformen i Asia.

Goliat ute av dokk.jpg Foto: ENI Norge

  • Ellen Kongsnes
    Ellen Kongsnes
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Den tredje arbeidsulykken med dødelig utfall ved Hyundaiverftet i Sør-Korea har aktualisert debatten om utsetting av plattformkontrakter til Asia. For øyeblikket er åtte store offshoreprosjekter undre bygging i Sør-Korea for aktivitet i Norge.

Statoils Gina Krog og boligkvarteret til Totals Martin Linge, er under bygging ved ulike verft i Korea akkurat nå. Det er også Statoils Aasta Hansteen-skrog.

Ingen ville bygge i Norge

Aftenbladet skrev i går at Korea er kategorisert som det verste landet i verden å jobbe i, bare land i krig har dårligere sikkerhet og arbeidsforhold for sine arbeidere enn Sør-Korea har.

Les også

Hyundai lover å holde underleverandører i ørene

Likevel velger operatørselskapene å bygge installasjoner for norsk sokkel der.Hvorfor?

I Enis tilfelle, da de jaktet et verft som kunne bygge den runde, flytende innretningen Goliat, inneholdt alle anbud at installasjonen helt eller delvis skulle bygges i Korea:

— Samtlige anbud for bygging av Goliat FPSO innebar konstruksjon av hele eller store deler av plattformen ved koreanske verft, sier kommunikasjonssjef i Eni Norge, Andreas Wulff.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Goliat er det første oljefeltet som kommer i produksjon i Barentshavet. Goliat FPSO er bygget ved Hyundai-verftet i Sør-Korea og er spesielt designet for forholdene i Barentshavet. Goliat-plattformen skal installeres på Goliatfeltet, 85 kilometer nordvest for Hammerfest. Foto: © Eni Norge

Verdens farligste?— Hva tenker Eni om at dere velger å bygge Goliat ved Hyundai-verftet i Korea som topper listen over det verste landet å være ansatt i?

— Valg av verft ble gjort på bakgrunn av en helhetsvurdering, der også HMS standard ble vurdert, sier Wulff.

Han understreker at Eni har gjort alt de kan for å gjøre sikkerheten best mulig ved verftet:

— Vi har gjort omfattende tiltak for å sikre god helse- miljø og sikkerhetsoppfølging hele veien, sier Andreas Wulff i Eni.

— Tre døde under byggingen kan vel tyde på at HMS-innsatsen likevel ikke har vært god nok?

— Tre døde er tragisk og det er tre for mye. Vi jobber kontinuerlig for å forbedre HMS standarden, uavhengig av hvor aktiviteten foregår. Men det er ikke bare i Korea det kanskje arbeidsulykker, det kan skje overalt i verden, også i Norge.

Sikrere i Norge?

— Tror du at tre personer ville omkommet under byggingen av Goliat hvis plattformen hadde blitt bygd vet et verft i Norge?

Les også

Norge bygger plattformer i versting-land

— Det er det umulig å spekulere i, sier Wullf.- Faktum er at vi har satset tungt på kurs og kompetansebygging ved verftet for å bedre sikkerheten. Vi har gransket hvert dødsfall og etter de to første er det også innført endringer i arbeidsrutinene. Den siste ulykken er ikke ferdig gransket. Den skjedde i romjula.

Han er ikke kjent med at vernetjenesten ved Hyundai-verftet ikke var tilstede da Petroleumstilsynet besøkte verftet høsten 2014. Det er vernetjenesten selv som bestemmer hvilke aktiviteter man prioritere å delta på. Det er viktig å påpeke at vernetjenesten har anledning til å delta på alle tilsynsaktiviteter.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Butikken har vært en del av Stavanger sentrum i 110 år. Nå legges den ned

  2. Slik så det ut i Ålsheia i Sirdal i dag

  3. Økende smittetrend, men flere bedrifter åpner for å jobbe på kontoret

  4. Senterleder avkrefter rykter som går på sosiale medier

  5. Elev på Lundehaugen smittet

  6. Ulovlig å konkurrere - arrangerte «trening med tidtaking» for 40 løpere