Hyundai lover å holde underleverandører i ørene

Hyundai-verftet i Sør-Korea er i full gang med tiltak for å bedre sikkerheten, forsikrer konsernet. 11 arbeidere mistet livet i 10 ulike arbeidsulykker på verftet i fjor. To av dem jobbet på det norske Goliat-prosjektet.

Publisert: Publisert:

Arbeidere ved Hyundai-verftet i Ulsan, Sør-Korea, i 2009. Arbeidsforholdene er brutale, særlig for rundt 17.000 av verftets inntil 30.000 arbeidere som er innleid, hevder fagforbund. Etter 11 dødsulykker i fjor er tiltak satt i gang for avverge flere, sier selskapet. Foto: Jo Yong-Hak, Reuters

  • Ingeborg Eliassen
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

— Vi har gjort en stor innsats for å leve opp til de høye HMS-kravene fra Eni, som ga vårt selskap kontrakten for å bygge Goliat. Vi har gjort det samme overfor våre andre kunder og vi vil fortsette å gjøre det i framtiden, sier Koo Young-jun, talsmann for Hyundai Heavy Industries (HHI) i Ulsan i Sør-Korea, i en epost til Aftenbladet.

Hyundai-verftet er verdens største. Det er i ferd med å gjøre seg ferdig med Goliat-plattformen som Eni Norge er operatør for. Den er blitt sterkt forsinket og 15,4milliarder kroner dyrere enn planlagt før den i løpet av tre måneder skal legge ut på veien til Norge. Arbeidet med Statoils Aasta Hansteen-plattform er i gang.

Les også

Norge bygger plattformer i versting-land

Men arbeidsforholdene ved verftet er brutale, mener sjefjurist Jeff Vogt i den globale faglige sammenslutningen ITUC, International Trade Union Confederation. Sør-Korea havnet i nest verste kategori på fjorårets Global Rights Index, ITUCs ranking av stater og deres respekt for grunnleggende standarder i arbeidslivet. Kategori 5 er stater der "ingen rettigheter er garantert".Den eneste grupperingen under dette, er land i krig.

Innleid drept under tidspress

Rundt 17.000 av Hyundai-verftets arbeidere, er fast ansatt. 25-30.000 andre er innleid, ifølge fagorganiserte. De hevder at disse blir satt til særlig farlig arbeid. I løpet av fjoråret mistet 11 arbeidere livet i 10 ulykker, alle angivelig innleid. Tre arbeidere har mistet livet i arbeid på norske Goliat, to av dem i fjor. Den siste, en 21 år gammel mann, døde av skader etter en fall— og klem-ulykke under arbeid med en heis lille julaften. Han het Lee. Fagforeningen hevdet overfor avisen Joongang Daily at Lee ikke vanligvis drev med installasjon av heiser og at han ikke visste nøyaktig hvordan man gjør det. Han ble satt til å bidra fordi det manglet folk og fordi selskapet var under tidspress med prosjektet, ifølge avisen.

Les også

Tapsgiganten Goliat vender hjem

Ifølge ITUC har innleide arbeidere ofte verken sikkerhetsutstyr eller -opplæring. — De blir betalt rundt halvparten av de fast ansatte. Og siden de har vanskelig arbeid, skjer det ofte ulykker. Men folk klager ikke, for de er redde for å få sparken eller bli svartelistet fra verftet. Så de er skadet, men fortsetter å jobbe, sier Jeff Vogt til Aftenbladet.

Får rett til å stanse farlig arbeid

— Vi beklager dypt og sørger over dødsfallene blant arbeidere hos våre underleverandører, skriver HHI-talsmannen til Aftenbladet.

Vanligvis setter verftet ut "enklere jobber" til underleverandørene, ifølge Koo Young-jun. - På grunn av dette har arbeidere som jobber for underleverandørene ikke anledning til å utvikle tilstrekkelig erfaring og kompetanse som kreves ved verftet, og dermed blir de mer utsatt for ulykker, skriver han. Talsmannen viser til at HHI har satt i gang tiltak for å bøte på dette problemet og for å bedre sikkerheten både for fast ansatte og innleide:

Verftet til Hyundai Heavy Industries i Ulsan i Sør-Korea er verdens største. 82 installasjoner ble bygd der i 2011. Eni Norges plattform Goliat er i ferd med å bli ferdigstilt her, og arbeidet er i gang på Statoils Aasta Hansteen. Bildet er tatt sommeren 2013. Foto: Lee Jae-Won, Reuters

— For å få slutt på ulykker ved verftet, ga vi i fjor fagforeningen rett til å stoppe arbeid øyeblikkelig hvis de oppdater den minste fare for uhell på arbeidsplassen. Dermed er framdriften i arbeidet på verftet nøye overvåket av fagorganiserte som selv jobber på verftet, skriver Koo Young-jun.I tillegg har HHI fått underleverandører til å utvide sin HMS-overvåking ved å utvide antallet vernepersonell. Et uavhengig selskap er også etablert for å overvåke HMS-forholdene hos underleverandørene spesielt. - Sist men ikke minst: Hvis det blir oppdaget at underleverandører har dekket over arbeidsulykker to ganger, vil vi straks avslutte kontrakten med slike underleverandører og ikke lenger ha noen slik forbindelse med disse, skriver Koo Young-jun, talsmann for Hyundai Heavy Industries' verft i Ulsan, til Aftenbladet.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Ungdommer kobles til sju ran i Stavanger de to siste månedene

  2. – Jeg må si jeg blir betenkt hvis dette skal bli vanlig i naustmiljøene i fylket

  3. Disse videregående skolene er mest populære i år

  4. – Jeg misforstår ikke konseptet influenser, men jeg tror særlig unge i dag gjør det

  5. Dette er fellestrekkene for sykehjemmene som ble hardest rammet av korona

  6. Følg med på nyttår rundt i distriktet på våre webkameraer