Stavanger-rederi rigger Goliat-skip for batteri og landstrøm

Oljeselskapet Eni Norge AS og Stavanger-rederiet Simon Møkster Shipping kutter drivstoffforbruket på fartøyet Stril Barents på Goliat feltet.

Administrerende direktør Anne Jorunn Møkster i Simon Møkster Shipping om bord på «Stril Barents», som leverer forsyninger til Goliat-plattformen og er i beredskap i tilfelle en ulykke eller et oljeutslipp skulle skje.
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel

Dette skal gjøres ved å installere et system for landstrøm kombinert med en batteriløsning for energilagring om bord, forteller Eni Norge i en pressemelding.

«Systemet vil kunne gi bedre kontroll og høyere sikkerhetsmarginer da det installeres i tillegg til eksisterende motorer om bord. Under krevende operasjoner til havs som for eksempel dynamisk posisjonering kan det oppstå større variasjoner i energibehov,» heter det i pressemeldingen.

HISTORIEN OM GOLIAT: Derfor gikk mye galt

Stril Barents fotografert utenfor Hammerfest sammen med Goliat-plattformen i 2015.

SE VIDEO (fra 2015): Stavanger-reder skreddersydde båt til Arktis

Batteriet vil her virke som en energi-buffer som leverer nødvendig energi umiddelbart og derved mye raskere enn en forbrenningsmotor.

Batteriet vil kunne virke som ren nødkraft og dermed kan en i gitte tilfeller stoppe ned en forbrenningsmotor og dermed spare store mengder drivstoff samt oppnå betydelig utslippsreduksjoner.

– Dette er et tiltak som styrker Goliat sin allerede sterke miljøprofil med strøm fra land og injeksjon av produsert vann. Det er viktig for oss å bidra til reduksjon av totale utslipp, sier Asbjørn Skoge som er distriktssjef i Eni Norge i pressemeldingen.

Les også

Oljehistoriker: - Bittert med Goliat og Yme

Ved landligge ved forsyningsbasen Polarbase i Hammerfest kan skipet kople seg til landstrøm og dermed redusere forbruk av drivstoff samt utslipp. I tillegg kan en benytte dette systemet til å lade opp skipets nye batterisystem.

Prosjektet vil bli ferdigstilt i løpet av sommeren 2019 i tett samarbeid mellom Eni Norge AS og Simon Møkster. Hovedleverandører vil være Vard og Kongsberg Maritime. Selve batteriet vil bli levert av Corvus.

LES MER:

Publisert: