Reder-skepsis til Høyre-forslag

-Jeg frykter for at norsk skipsfarts viktigste suksessfaktorer, kompetanse og teknologi kan forvitres de nærmeste årene.

Publisert: Publisert:

Toppsjefen i Østensjø Rederi, Johan Rokstad. Foto: Østensjø Rederi

  • Thomas Førde
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

"Edda Ferd" er under bygging i Spania og skal få maskineri, som bruker nær 30 prosent mindre drivstoff enn vanlig er på tilsvarende forsyningsskip. Foto: Gervasio Rodriguez

Det er Johan Rokstad, toppsjefen for offshorerederiet, Østensjø, som sier dette. Rokstad viser til Høyres nye skipsfartsstrategi hvor blant annet partiet går inn for at flagget til norsk internasjonalt skipsregister (NIS) skal kunne brukes av offshore servicefartøy som arbeider på norsk sokkel.

Protestar

Sjømannsorganisasjonene har protestert kraftig på dette forslaget og hevder at det vil bety slutten for norske sjøfolk i norsk oljeindustri. Organisasjonene viser til at NIS-registeret åpner for bruk av arbeidskraft, som tilbys internasjonale minstelønnstariffer.

Dermed vil ikke norske sjøfolk være konkurransedyktige. I dag er det overveiende bruk av ordinært norsk flagg (NOR-registeret) på offshorefartøy på norsk sokkel.

Les også

Høyre-ja til Hurtigruten, nei til danskebåten

Dette betyr samtidig norske lønns— og arbeidsvilkår om bord og flere tusen arbeidsplasser for norske sjøfolk.

I verdenstoppen

Norges Rederiforbund har applaudert til Høyres nye maritime startegi. Men sjefen for et av Rederiforbundets medlemsbedrifter, er meget skeptisk. Johan Rokstad i Østensjø Rederi, sier at han foreløpig ikke ser konsekvensene av å tillate bruk av NIS-flagget på norsk sokkel.

— Vi må ikke undergrave norsk skipsfarts- og maritim industris viktigste suksesessfaktorer, som er kompetanse og verdensledende teknologi, sier Rokstad. Han peker på at uten norske sjøfolk med praktisk erfaring vil kompetansen etterhvert forsvinne og dermed vil ikke lenger rederier eller andre fagmiljøer på land heller få påfyll og rekruttering. Det samme gjelder hele den norske verfts- og utstyrsindustrien, som har stor suksess og som ligger helt i verdenstoppen, sier Rokstad.

Dobla verdiskapning

Han viser til at norsk maritim industri har doblet verdiskapningen fra 2004 og fram til i dag. Steller vi oss klokt føler jeg meg trygg på at verdiskapningen kan dobles enda en gang i løpet av de neste ti årene, sier Rokstad.

Norsk mannskap

Østensjø Rederi driver i dag forsyningsfartøy, fartøy spesialutstyrt for undervannsarbeid, slepefartøy og et hotellskip. Bortsett frå hotellskipet i internasjonalt farvann og slepefartøy stasjonert i utenlandske havner, har rederiet hatt norsk besetning på sine fartøyer. Østensjø har helt siden 1976 hatt langsiktige kontrakter med Shell om forsyningstjenester ut fra baser i Aberdeen til felt og installasjoner i britisk del av Nordsjøen.

For øyeblikket har Østensjø tre forsyningsskip i arbeid på britisk sokkel. I oktober skal Østensjø Rederi ta i bruk et flunkende nytt forsyningsskip, "Edda Ferd", som i minst fem år framover skal forsyne Shells installasjoner i britisk del av Nordsjøen.

Vurderer flagg

I følge adm. dir. Johan Rokstad i Østensjø Rederi vurderer rederiet nå hvilket flagg "Edda Ferd" skal seile under. - Det kan fortsatt bli norsk flagg, NIS eller NOR, sier Rokstad. Men han legger til at den internasjonale konkurransen blir stadig tøffere. - Vårt norske kostnadsnivå øker i forhold til de vi konkurrere med. Det blir dermed stadig vanskeligere å benytte bare norsk mannskap om bord, sier Rokstad.

Kan få pris

"Edda Ferd" er under bygging i Spania og skal utstyres med et nytt dieselelektrisk system for kraftproduksjon om bord som reduserer drivstofforbruket med nær 30 prosent. Dette systemet er en viktig årsak til at "Edda Ferd" er nominert til prisen "Next Generation Ship Award", ein pris som skal delast ut under den store skipsfartsmessen Norshipping i neste uke.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Privat leteaksjon ved Månafossen: Familien søker desperat etter livstegn

  2. Sandnes Ulf slo tilbake etter ydmykelsen med kruttsterk seier

  3. 382 milliarder kroner. Det er den nye prislappen på ferjefri E39

  4. SAS erstatter Boeing med fly som dette mellom Sola og Gardermoen

  5. National Oilwell Varco sier opp i Stavanger

  6. Brann i Kampensgata i Stavanger - en beboer uskadet