Color Line vil kutte 700 norske arbeidsplasser

700 norske arbeidsplasser Color Lines Kiel-ferje erstattes av billigere utlendinger hvis sjøfartsminister Monica Mæland (H) gir etter for Color Lines krav.

Publisert: Publisert:

Color Line truer med å gjøre det samme som Fjord Line for lengts har gjort, nemlig flagge ut til danske, internasjonale skipsregister og seile med lavere lønnsomkostnader til ansatte. Foto: Hans E. H. Jacobsen

  • Ellen Kongsnes
    Nyhetssjef
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Når du reiser til Hirtshals med Fjord Line, blir du vartet opp av ansatte på lavere lønn enn kollegene om bord på Color Lines passasjerskip til Kiel.

LES OGSÅ: NORGE LOKKER MED SUBSIDIER:

Les også

Kiel-ferja ut - oljearbeidere inn

Men lønnsforskjellen varer ikke lenge, hvis forslaget fra sjøfartsminister Monica Mæland går gjennom. Da vil Kiel-ferja fra Color Line kunne droppe norsk flagg til fordel for norsk, internasjonalt flagg, og dermed spare millioner i lønnsutgifter. Konsekvensen er at 700 nordmenn mister jobben, til fordel for utlendinger på lavere lønn.

Enn så lenge har Color Lines passasjerskip norsk flagg, mens Fjord Line seiler under dansk, internasjonalt flagg (DIS) der lønningene er lavere.

Sjøfartsminister Monica Mæland (H). Foto: Fredrik Refvem

Fredag i vinterferien gikk fristen ut for innspill til regjeringens forslag. Nå skal Næringsdepartementet og sjøfartsminister Monica Mæland oppsummere.

«Knefall for redermakta»

Ronny Øksnes, tillitsvalgt i Color Line, tror høringen bare er proforma, og at resultatet er gitt på forhånd.

Han kraftig provosert over regjeringens knefall for redermakta.

– De legger seg flate for rederne og arbeidsgiverne. Dette er Høyres maritime politikk i praksis, sier Øksnes.

I 10 år har Color Line påpekt at konkurransevilkårene ikke er gode nok under det norske flagget og truet med utflagging til dansk, internasjonalt skipsregister (DIS).

LES Syslas sak fra danske medier:

- Color Line-saken dårlig nytt for svenske og danske sjøfolk

Foto: Fredrik Refvem

Krever lik konkurranse

Helge Otto Mathisen i Color Line sier til Aftenbladet at deres versjon av saken ligger i høringsuttalelsen. Der står det:

«Color Line har i dag handlefrihet til å registrere skipene sine i DIS, på linje med Fjord Line og DFDS...For å oppnå likevekt med Color Lines direkte konkurrenter, må selskapet ha tilgang til en ordning som er konkurransedyktig med DIS».

Fagforeningsleder i Color Line fnyser av regnestykket fra regjeringen om at de «redder» 2500 arbeidsplasser på fire andre ferjer hos Color Line, når de «ofrer» de 700 arbeidsplassene på Kielferja.

LES OGSÅ:

Hva om noen ble drept på et cruiseskip?Truer med oljeregning på hundre milliarder

«Tør ikke stille krav»

– De argumenterer med at de beholder fire ferjer under norsk flagg ved å ofre to, sier Øksnes.

Han konstaterer at regjeringen ikke tør stille krav tilbake og viser forhandlingskortet regjeringen kunne brukt, nemlig tilskuddsordningene og lotterilovgivningen.

– Rederiene får 1,17 milliard kroner i tilskudd fra Staten, da bør man kunne stille noen krav tilbake. Men regjeringen tar bare imot krav fra næringen, de stiller ingen krav tilbake. Det er ikke aktiv bruk av verktøykassa i næringspolitikken, sier Øksnes.

Les også: Syslas sak: Krangler om tallene:

De leverer et helt annet regnestykke enn Color Line

Milliarden som Øksnes viser til, er lønnsrefusjon fra den såkalte nettolønnsordningen og inntekter fra taxfree og lotteri om bord som rederiene får på grunn av dispensasjoner fra 24-timersregelen og særvilkår.

Tar trussel på alvor

– Color Line har vært tydelige på at de vil flagge ut dersom de ikke får bedre konkurransevilkår i Norge, og det har også flertallet i fartsområdeutvalget lagt til grunn. Bakgrunnen for å foreslå en oppmykning av NIS, er nettopp å avverge at Color Line flagger ut, sier statssekretær Lars Jacob Hiim i Næringsdepartementet.

Les mer om problemstillingen:

Jussprofessor støtter kamp mot lovløse i olja- Enkelt å sikre oljearbeidere like rettigheterHer er det millioner å spare i lønnsutgifter

Lars Jacob Hiim.

– Regjeringen kan ikke bestemme hvilke rederier som skal flagge hvor, men vi har gjort vårt for å bedre rammebetingelsene blant annet gjennom å styrke tilskuddsordningen for norske sjøfolk, sier Hiim.

Håper på regjeringsskifte

Tillitsvalgt i Color Line, Ronny Øksnes håper på regjeringsskifte til høstens valg. Da har Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet sagt at de se på en reversering av forslaget som Høyres sjøfartsminister nå går inn for.

-Rammevilkårene er gode nok til å kunne konkurrere med, sier Jonny Øksnes.

– Tilskuddsordningen bidrar til sysselsetting av 11.700 norske sjøfolk og opprettholder norsk maritim kompetanse. I år forventes det å bli utbetalt 2,1 milliarder kroner i tilskudd, svarer statssekretær Lars Jacob Hiim i departementet.

LES OM LEONARDO SOM DØDE UNDER FREMMED FLAGG:

Ritz Leonardo mistet faren sin da Richelieu Leonardo omkom i Stavanger, om bord på et utenlandsk flagget skip. Foto: Fredrik Refvem

Dødsulykken ingen brydde seg om
Publisert:
  1. Høyre frykter konsekvensene for oljå

  2. DOF får kritikk etter dødsfall i Stavanger

  3. Oljearbeidere blir ikke kvitt «bøllekultur» - må vente på regelendring

  4. Brynjar Meling ut mot politiet etter dødsfall i Stavanger

  5. 2015: Døde ved Strandkaien 2018: Gransker fortsatt

  6. Ny rapport: Kostnadskutt påvirker sikkerheten i oljå

  1. Det glemte oljeofferet
  2. Fjord Line
  3. Color Line
  4. Monica Mæland
  5. Næringspolitikk