Dagny-kontrakten er siste Statoil-håp

De to siste ukene har norske offshoreverft gått glipp av milliardkontrakter. Siste håp for norske offshoreverft er statoilkontrakten for toppdekket på Dagny.

Publisert: Publisert:

Kontrakten for Dagny-feltet sør i Nordsjøen skal tildeles i løpet av de neste ukene. Totalt skal 31 milliarder brukes. Foto: Statoil

  • Ellen Kongsnes
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

— Kontrakten for toppdekket til Dagny skal tildeles i løpet av de neste ukene, sier Jon Arnt Jacobsen i Statoil. Han er direktør for anskaffelser.

Han vil imidlertid ikke love norske offshoreverft noe på forhånd.

— Det får vi ta når tiden kommer.

Milliarder til Asia

Etter at Ivar Aasen-kontrakten glapp til Singapore-verftet SMOE i sist uke og Aasta Hansteen-kontrakten glapp til Korea, er det bare én godbit igjen til norske offshoreverft: Statoils Dagny.

Les også

Korea-kontrakter bekymrer Statoil-ansatte

Statoil og lisenspartnerne Det norske og Total, skal investere 31 milliarder kroner i utbyggingen av Dagnyfeltet sør i Nordsjøen. Feltet skal etter planen starte produksjonen i 2017.Både oljegründer Ståle Kyllingstad, fagforeningene i oljeindustrien og bransjeforeningen Norsk Industri har gitt Statoil hard kritikk den siste tida for store kontraktstildelinger til utlandet.

Politisk oppfordring

Statssekretær Per Rune Henriksen (Ap) er også bekymret.

— Oljeselskapene må ta et valg og benytte norske leverandører, sier Henriksen da han besøkte Rosenkildehuset for to uker siden.

Les også

Verftskontraktene som glapp blir tema på offshorekonferanse

Kritikerne mener norsk verftskompetanse er i fare når oljeselskapene velger verft i utlandet og at Statoil og andre operatører ser bort fra de store kostnads— og kvalitetsproblemene som har vært med bygging ved verft ute. Både Yme, Skarv og Snøhvit har vært nevnt som eksempler.

Feil i planleggingen

Direktøren for anskaffelser, Jon Arnt Jacobsen er ikke enig:

— Feilene ved en del av byggeprosjektene i Asia har ikke vært selve jobben ved verftene, men svakheter ved engineeringarbeidet i bestillingen til verftet, sier han.

Han minner også om at Gudrun-utbyggingen, som ble utført ved Aibels verft i Asia og sammensatt i Haugesund, hittil holder seg under budsjett og i tråd med tidsplanen.

- Dårligere konkurranseevne

Jacobsen i Statoil mener likevel at det er et problem at norske verft ikke lenger er konkurransedyktige på pris.

— Vi har en bekymring. Norske leverandører er ikke lenger så konkurransedyktige som de har vært, sier Jacobsen.

— Vi har en dialog med bransjen, men det er de som kjenner hvor skoen trykker.

— Ingen kan skamby på Statoils kontrakter. Vi tildeler på grunnlag av rett pris til rett kvalitet, sier Jacobsen.

Ivar Aasen

Sist uke ble det kjent at Det norske oljeselskap (Det norske) tildelte kontrakten på fire milliarder kroner på dekket til Ivar Aasen-plattformen til SMOE. Singapore-verftet skal stå for både engineering, innkjøp og bygging.

Les også

Ivar Aasen til Singapore

Ivar Aasen-feltet ligger vest for Johan Sverdrup-feltet, 180 kilometer vest for Stavanger. Plattformen skal installeres på 112 meters dyp i Nordsjøen. Feltet skal starte opp i 2016. ## Aasta Hansteen

Uka før ble gigantkontrakten på 6,5 mrd kroner for bygging av dekk med boligkvarter til Aasta Hansteen ikke gikk til Kværner Stord, men ble tildelt Hyundai i Korea.

Aasta Hansteen-feltet ligger på 1300 meters dyp, nordvest for Sandnessjøen og er en teknisk kjempeutfordring for Statoil og partnerne. Hele utbyggingen vil koste nær 50 milliarder kroner. Forventet oppstart er i fjerde kvartal 2016. ## Mer til Norge

Jacobsen minner om at 77 prosent av Statoils samlede innkjøp gjøres fra norske leverandører.

— På Aasta Hansteen vil 45-50 prosent av kontraktene gå til norske verft i utbyggingsfasen gjennom gjenkjøpsavtaler. For hele feltets levetid vil 85 prosent av kontraktene gå til norske verft, særlig drift og vedlikeholdskontrakter, sier Jacobsen.

Jon Arnt Jacobsen, direktør for anskaffelser i Statoil. Foto: Ukjent

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Disse ferielandene krever ikke karantene

  2. Vannskutere kjørte i Superspeed-bølgene nesten helt til Hirtshals

  3. Bil i lyktestolpe ved Maxi i Sandnes

  4. Trafikkdirigering på E39 ved Hanaleite fra 14.30

  5. SUS-ansatt: - Mange er redde for å si fra

  6. – De to naustene til kong Salomo og Jørgen hattemaker