- Ble bedt om å holde kjeft om anker-uhell på Kielland-plattformen

I januar 1980 var Phillips-ansatt Daniel Delgorgue vitne til et uhell med ankerlinen på Kielland-plattformen som fikk foten til å dirre. Det var samme fot som knakk tre måneder senere.

Daniel Delgorgue var ingeniør i Phillips fram til 1999. Han har aldri turt å snakke om hendelsen i januar 1980. Foto: Ellen Kongsnes

  • Ellen Kongsnes
    Ellen Kongsnes
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Jeg ble bedt om å holde kjeft og aldri snakke om hendelsen. Ellers ville jeg kunne miste jobben, forteller Daniel Delgorgue i dag.

Daniel Delgorgue er halvt norsk og halvt fransk. I dag bor han i Tunisia, men har fortsatt barn og barnebarn i Bergen som han jevnlig besøker. Denne uka har han vært i Norge for å besøke familien. Samtidig deltok han på minnesamlingen etter «Alexander L. Kielland»-ulykken på Sola Strand Hotell, som ble arrangert i forbindelse med utgivelsen av ei ny bok om Kielland-ulykken, der Delgorgue er intervjuet.

Øyenvitne til en hendelse

I boka forteller han om en hendelse få måneder før ulykken som han tror kan ha vært en medvirkende årsak til at ulykken skjedde:

Det var 28. januar 1980, klokka 16.30:

– Jeg jobbet med installasjon av antennekabler på naboplattformen «Edda». Samtidig så jeg ankerhåndteringsfartøyet «Tender Power» ligge til venstre for Kielland, i ferd med å styre plasseringen av ankerne, forteller Delgorgue.

Kielland var en flyterigg, festet til havbunnen med anker. Mens plattformen lå ved Edda de siste ni månedene før den havarerte, var bare åtte anker i bruk. Dette hadde Veritas godkjent, men det franske verftet hadde skrevet i driftsmanualen at plattformen aldri måtte brukes med mindre enn ti ankre. Det var produksjonsledningen til Edda-plattformen som lå i veien for å benytte de to siste ankrene på Kielland.

Uavhengig av om det ble benyttet åtte eller ti ankre; denne januardagen i 1980, tre måneder før katastrofen, ble det jobbet med flytting og strekking av ankerwirene.

Edda-plattformen i bakgrunnen. Kielland-plattformen liggende opp-ned etter havariet der 123 mennesker døde. Foto: Thorberg, Erik / SCANPIX

Kiellands dype hemmelighetKielland: Politiets ekspert slo full alarm om oppankringen – sier han ble nektet møte med kommisjonen

En voldsom lyd

Delgorgue var opptatt med sitt eget arbeid da han plutselig hørte masse bråk og en skingrende metallgnisselyd. Da han løftet hodet mot Kielland, så han ankerwiren stå i spenn over vannflaten mellom Tender Power og plattformen, mens plattformfoten dirret av belastningen den var blitt påført i strekket fra wiren.

– Jeg så D-leggen dirre. Og jeg så plattformsjef Torstein Sæd stå og veive fortvilet med armene, sier Delgorgue.

Tre måneder senere, da katastrofen rammet Kielland, satte han hendelsen i sammenheng med foten som knakk. Derfor skrev han en rapport som hans nærmeste sjef sendte videre til Phillips-ledelsen på land.

– To dager senere kom min nærmeste leder tilbake til meg med beskjed fra land om at rapporten min skulle makuleres og hendelsen aldri mer snakkes om. Det var den amerikanske ledelsen på land som ga beskjeden, sier Delgorgue.

Kielland-plattformen var boligplattform på Ekofiskfeltet.

Krever ny gransking av Kielland-ulykken

Hold kjeft alle år

Han snakket aldri med noen andre enn sin nærmeste sjef om hendelsen han hadde vært vitne til. Men han var rystet og redd over måten han ble møtt på av ledelsen i sitt eget selskap.

– Jeg var sjokkert. Men samtidig var jeg ansatt i Phillips og man sager ikke over den greina man sitter på, sier Dalgorgue i dag.

Nå er han pensjonist. Da han hørte at det ble arbeidet med en ny bok om ulykken, tok han kontakt for å fortelle sin historie.

Den opprinnelige rapporten som Delgorgue skrev til sin sjef i 1980 er destruert etter pålegg fra sjefen hans. Men han har skrevet ned et nytt dokument der han beskriver hva han så.

Hjemme i Tunisia har han også dagboknotatene fra den gang.

– Nå er jeg pensjonist og bor i Tunisia. Denne forklaringen går jeg aldri fra, sier Delgorgue.

Den opprinnelige rapporten som Daniel Delgorgue skrev til sin sjef i 1980 er destruert etter pålegg fra sjefen hans. Men han har skrevet ned et nytt dokument der han beskriver hva han så i 1980. Foto: Ellen Kongsnes

Støtte fra kranføreren

I boka, «Alexander L. Kielland»-ulykken - hendelsen, etterspillet og hemmelighetene, har Sverre Kåre Kristiansen som jobbet om bord for Stavanger Drilling fortalt en historie som støtter opp under Delgorgues observasjoner.

Sverre Kristensen var ansatt i Stavanger Drilling og jobbet ombord på Kielland. Da plattformen gikk ned, var han på land. Foto: Aasland, Jarle

En måned før Kielland havarerte, fortalte kranfører Leif Reve at han hadde observert at D-leggen på «Kielland» stod i en annen posisjon, lenger ut enn de andre beina. den gangen avfeide Kristiansen påstanden fra Reve. Kranføreren omkom i ulykken og kan ikke selv bevitne sine observasjoner. Kristensen har klandret seg selv etterpå for at han ikke tok Reve på alvor før ulykken.

Også den regjeringsoppnevnte granskingskommisjonen fant spor etter sammenstøt med en ytre faktor på plattformfoten, uten at de kunne gi svar på opphavet til skaden.

Phillips svarer

– Det er vel 36 år siden Kielland-ulykken, og de som satt i ledelsen i selskapet i 1980 er ikke lenger ansatt. Det er derfor vanskelig for oss å kommentere Daniels påstander. Vi kjenner oss imidlertid ikke igjen i den reaksjonen han beskriver på sin rapport med vår kjennskap til de som satt i ledelsen den gang, sier Stig S. Kvendseth, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i ConocoPhillips.

Ellen Kongsnes er journalist i Stavanger Aftenblad og medforfatter i boka om Kielland-ulykken.

Publisert:

Kielland-ulykken

  1. Vi forventer at Riksrevisjonen gir Stortinget en klar anbefaling om en ny og åpen gransking

  2. – Noe av det som er skrevet om Kielland-ulykken, bør ikke stå uimotsagt

  3. – Overlevende, etterlatte og det norske folk ble ført bak lyset

  4. «Vår plikt å lære av Kielland-ulykken»

  5. Ti kvinner ble enker, femten barn mistet sine fedre – og Per prest skulle trøste alle

  6. «Den som setter seg inn i Kielland-saken vil se pengemotiv og hemmelighold på alle bauger og kanter»

  1. Kielland-ulykken
  2. Stavanger
  3. ConocoPhillips
  4. Alexander L. Kielland-ulykken