Den glemte oljekatastrofen

Mens eksperter går i sømmene på hva som skjedde på BP-plattformen Deepwater Horizon i Mexicogolfen i fjor, er det få som har hørt om ødeleggelsene etter det siste olje— og gassutslippet i Nigeria.

Publisert: Publisert:

Bildet viser hvordan utslippet har drept fisk i orådet rundt. Både døde fisker og delfiner skyllet opp på strendene i etterkant av ulykken, ifølge Oil Spill Preparedness Africa (OSPA) Nigeria. Foto: Oko-Oboh Orukpe Samsom, OSPA

Denne artikkelen er over åtte år gammel

To personer døde da Chevron-riggen KS Endeavor på Funiwa-feltet utenfor Nigeria eksploderte. Foto: Alagoa Morris, OSPA

Da brannen slokket i forrige uke på Chevrons borerigg KS Endeavor på Funiwa-feltet utenfor Nigeria i forrige uke, hadde den lekket gass siden midten av januar.

Endeavor holdt på med å bore en gassbrønn på rundt 10 kilometer utenfor Nigeria da brannen startet. 154 personer jobbet på riggen og en lekter. Mens 152 av dem ble reddet i sikkerhet, omkom to personer i brannen. For høyt gasstrykk som følge av boringen skal ha forårsaket eksplosjonen, som igjen satte fyr på boreriggen.

Ifølge non-profit organisasjonen Oil Spill Preparedness Africa (OSPA) Nigeria, frykter folk i den nigerianske landsbyen Koluama at forurensingen skal få store konsekvenser i lang tid, både for miljøet og folks helse.

OSPAs Oko-Oboh Orukpe Samsom sier til Aftenbladet at det amerikanske oljeselskapet Chevron sendte befolkningen noen pakker med mat, men at selskapet ikke har noen intensjoner om å gi lokalbefolkningen kompensasjon.

Et spill

— Jeg tror både Chevron og de nigerianske myndighetene spiller et spill her. De prøvde å skjule det, men sannheten har kommet ut gjennom organisasjoner som OSPA, sier Samsom.

Ifølge rapporter fra miljøvernorganisasjonen Friends of the Earth International var brannen den verste i afrikansk historie hvis man måler i hvor mye gass som ble brent. Det er derimot ingen informasjon fra Chevron på hvor stort omfanget av utslippet er. Til sammenligning, la BP i etterkant av Deepwater Horizon-ulykken kontinuerlig ut ny informasjon.

Feidei Morgan Amakiri var ombord på riggen da eksplosjonen skjedde.

Han har fortalt til OSPA at en tjukk gass-sky dekket hele området rundt oljeplattformen før flammene tok tak. Da organisasjonen snakket med ham, hadde han ikke fått hjelp for øyeproblemene han fikk etter eksplosjonen verken fra hjelpeorganisasjoner eller myndighetene i landet.

- Hjelp oss!

— Jeg vil bruke denne anledningen til å appellere til det internasjonale samfunnet, til nigerianske myndigheter og hjelpeorganisasjoner om å komme og hjelpe oss. Chevron burde komme og rydde opp etter seg og betale kompensasjon, sier han i en uttalelse til OSPA.

Moses Kaiser, visedirektør for utviklingskomiteen i Ezetu-regionen, har fortalt til Environmental Rights Action/Friends of the Earth, Nigeria, at siden dagen ulykken skjedde, har folk merket det både i nærmiljøet og på kroppen.

— Vi drar ikke ut og fisker lenger. Min eldste bror ble syk etter gasseksplosjonen og jeg har prøvd å skaffe ham hjelp, sier Kaiser.

— Vi er døende. Noen ganger får vi en rar følelse på huden. Det klør her og der, spesielt barnas hud. Barna har også hatt flere problemer med øynene, spesielt tidlig om morgenen. Vi lider på grunn av denne ulykken, og jeg vil at myndighetene skal tenke på det vi går gjennom og sørge for at vi får kompensasjon.

Vil ta 30 år å rydde opp

Den siste ulykken i Nigerias oljerike delta, fører seg inn i rekken av ulykker og utslipp i landet.

Brannen på Chevron-riggen startet bare 24 dager etter at Shell sa at selskapet hadde fått kontroll på det verste oljeutslippet i landets historie. 40.000 fat med olje slapp ut i havet utenfor Nigerias kyst.

FNs miljøprogram skrev i en rapport i august i fjor at det vil ta rundt 30 år og koste 1 milliard dollar å rydde opp etter tiår med oljeutslipp rundt landets elve-deltaer.

De mener oljeselskap, sammen med Nigerias myndigheter, må dele på disse utgiftene.

Dysses ned

— Dette er en gigantisk katastrofe som dysses ned, sier Ina Bjørnrå fra Natur og Ungdom. Organisasjonen har fulgt nøye med på det som har skjedd i etterkant av denne ulykken.

— Det som er mest hårreisende er at dette er en rigg eid av Chevron. Man burde kunne forvente at et så stort oljeselskap drev sine virksomheter etter internasjonale standarder. Vi lurer på hva det er som egentlig skjer når disse selskapene opererer i land der det ikke er et klart sikkerhetsregime. Er det bare fritt fram og tut og kjør? Jeg vil si at det er et stort problem at oljeselskapene ikke følger de miljømessige standardene når ingen ser på. Derfor bør det utvikles internasjonale kjøreregler, der alle selskapene bør følge de samme standardene uansett hvor i verden de opererer, sier hun.

Bjørnrå mener derfor at det bør stilles spørsmål om hvordan oljeselskap, inkludert Statoil, driver virksomheten sin i land som Nigeria.

Publisert: