Glem nedgangstider – i Norganic går det som det griner

Carmen er én av fire nyansatte fra «oljå» som har fått jobb i økologibedriften, som har doblet omsetningen på to år.

Publisert: Publisert:

Hun kom egentlig til Norge for å jobbe i oljenæringen. Men da det ikke var arbeid til henne i Aibel, stod tyske Carmen Rothe uten jobb. Derfor var hun ikke vond å be da økologigrossisten Norganic slo på tråden og tilbød henne fast jobb i kundeservice og oversettelse. Foto: Jonas Haarr Friestad

  • Magnus Ekeli Mullis
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Det er kjempegøy! Jeg søkte meg her fordi jeg bryr meg om økologisk mat, sier Carmen Rothe.

Sammen med mannen kom hun fra Tyskland for jobb i oljenæringen. Etter en lengre periode i Aibel var det plutselig slutt for Rothe og 120 andre i bedriften i juni, og hun stod uten jobb. Et halvt år etter trengte den økologiske grossisten Norganic hjelp med oversettelse, og da gikk det få uker før Rothe plutselig hadde fast jobb i kundeservice.

Les også

NHO: – Oljeprisen er viktigere enn Erna Solberg

Ønsker å bli

I desember var det 11.617 helt arbeidsløse i Rogaland, tilsvarende 4,5 prosent av arbeidsstyrken. Det er en 6 prosents økning fra i fjor. Blant selskapene som nå vokser, er økologigrossisten Norganic:

Av de 15 ansatte i bedriften, er fire nylig rekruttert fra oljebransjen. Helt nødvendig, mener daglig leder Jarle Rossavik.

– Å vokse fra en omsetning på 51 millioner i 2014 til 101 millioner i 2016 er krevende, og det koster sin pris både i kroner og i slitasje. Det er hardt arbeid, og det krever mye i antall ansatte og areal, sier Rossavik.

- Vi har mange større kunder, og - dette vet jeg ikke om jeg kan si engang - men kongehuset, Haakon Magnus og Martha Louise er blant våre faste kunder på en tysk økologisk såpe, sier daglig leder Jarle Rossavik. Foto: Jonas Haarr Friestad

Les også

Omstilling kan gi store muligheter for de unge

Norganic-lederen er tydelig på at dem som har fått jobb fra «oljå» har signalisert at de ønsker å bli værende, og at de ikke ser på bedriften som et midlertidig stoppested i påvente av bedre tider i oljenæringen.

Upåvirket av nedgangstider

I Norganics lokaler i Plogfabrikkvegen på Kvernaland kjøres økologiske produkter ut i løpende tempo. Mellom 50 og 60 paller med mat forsvinner i lastebiler hver eneste dag. I 2016 måtte lageret utvides fra 1500 til 2500 kvadratmeter; en helt annen virkelighet enn da gründer Tore Breiland startet selskapet i en låve på Ullandhaug for 15 år siden.

Breiland selv har registrert det han kaller en «pessimistisk tone» i regionen siden oljeprisen begynte å falle, men selskapet har ikke merket noe til svekket kjøpekraft. Snarere tvert imot.

Da Norganic, med gründer Tore Breiland (til venstre) og daglig leder Jarle Rossavik i spissen, flyttet inn i det 1500 kvadratmeter store lageret på Kvernaland for noen år siden, trodde de at de hadde tatt seg vann over hodet. Siden har de måttet stable i høyden, slå inn en vegg og åpne enda flere kontoravlukker - i takt med veksten selskapet har hatt. Foto: Jonas Haarr Friestad

– Dette med økomat er noe som virker å være upåvirket av oljekrise og nedgang i industri. Folk flest har fortsatt en god inntekt, og det virker ikke som at det påvirker bakeriene - som er blant våre største kunder. Folk har kanskje ikke råd til å gå så ofte på restaurant lenger, men de unner seg gjerne en tur på kafé og bakeri fortsatt. I tillegg er det et økt fokus på helse og kost, sier gründeren.

Les også

Pollestad: Høyre skaper en kunstig debatt om oljeboring i Lofoten

Fortsatt vekst

Norganic leverer i dag økologiske produkter til hele Norge, fra Lindesnes til Finnmark. Maten er importert fra hele verden, selv om Rossavik helst skulle sett at produktene var kortreist. Selv om 98 prosent av kundene er bedrifter, har Norganic også begynt å gjøre seg lekre for privatkunder. I 2015 startet de Økoland, en nettbutikk for private forbrukere. Sistnevnte femdoblet omsetningen andre halvår, sammenliknet med første.

I lageret på 2500 kvadratmeter stabler lærling Ole Johan Oftedal økologiske produkter som skal kjøres ut til kunder. Foto: Jonas Haarr Friestad

I 2016 økte omsetningen med hele 40 prosent, og i 2017 satser Norganic på fortsatt vekst. Hvordan?

– Vi har mange små og mellomstore kunder, som på mange måter er tryggere enn få, store kunder. De er aktive - de handler ikke i store kvantum, men de handler ofte.Vi er opptatte av service, og det tror jeg er nøkkelen til at kundene vi får fortsetter hos oss. Vi lytter til deres ønsker, og søker hele tiden etter å tilpasse oss markedet, sier gründer Breiland.

Kjørte ut maten alene

Som flere av sine nyansatte fra «oljå», opplevde Breiland selv å bli permitert i 2001. Da tok han saken i egne hender: Han opprettet Norganic og satset som grossist. I 2002 kjørte han alene rundt i regionen med økologisk pasta og olivenolje i bagasjerommet.

To år senere fikk han avtaler med flere større bakerier, som han leverte mel, frø og råvarer til. I 2004 omsatte han for 3,1 millioner, og to år senere ansatte han for første gang flere til bedriften. I dag teller selskapet 15 ansatte, inkludert to lærlinger.

- Vi legger opp til at ansatte skal ha mulighet til å legge seg ned på matten eller drive annen trening i 15 til 20 minutter hver dag, så holder de seg friske, sier daglig leder Jarle Rossavik. Her får HMS-ansvarlig Tone Lambrigtsen kyndig veiledning fra naprapat Mats Hageskal fra Naprapat1. Foto: Jonas Haarr Friestad

NORGANIC AS
Tall i mill kr20152014Endring i prosent
Driftsinntekter69,951,934,68208092
Driftsresultat1,361,82−25,27472527
Resultat før skatt1,121,47−23,80952381
Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Sjekk denne perlen fra Viking-spilleren: – Jeg bare la den i hjørnet

  2. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  3. Kjørelærer: – Mange må vente for lenge på å få kjørt opp. Nye bestillingsregler bidrar til kaos

  4. 18-åring mistet lappen etter å ha kjørt i 131 km/t på Motorveien

  5. Med to ord fikk han en samlet norsk samfunns­elite til å innse korona-alvoret

  6. Område i Spania stenges ned

  1. Bedrifter
  2. Økologisk mat
  3. Oljebransjen
  4. Næringsmiddelindustrien
  5. Oljepris